3 jaar 4 jaar 5 jaar 6 jaar Boeken

{ Boekrecensie } | Vogel en Beer – De picknick en andere verhalen

Iris

Ik heb een zwak voor schattige, mooie en leuke kinderverhalen. Ik vind het dan ook helemaal geen straf om voor te lezen. Dit doe ik regelmatig overdag, wanneer ik samen met mijn kinderen op de bank zit en even iets lekkers eet en drink. Maar ook zeker voor het slapen gaan lezen we één of meerdere verhalen. Het is een fijn moment om samen te zijn en de dag op een rustige manier af te sluiten. Eén van de kinderboeken die ik momenteel voorlees, is het nieuwe boek Vogel en Beer – De picknick en andere verhalen. Ik werd opslag verliefd op de mooie en schattige kaft van het boek. Ook mijn kinderen doken gelijk op de bank, zodat ik het voor kon gaan lezen. Inmiddels hebben we alle verhalen in het boek van Vogel en Beer gelezen en vertellen wij graag wat wij ervan vonden. Hier komt onze recensie.

Vogel en Beer – de picknick en andere verhalen

De titel van het boek verklapt het al. Vogel en Beer bevat namelijk vier verschillende verhalen:

• De bloem
  • De picknick
  • Het schilderij
  • Het dekentje

De verhalen gaan allemaal over een vriendschap tussen een vogel en een beer. Ze zijn dol op elkaar, maar Beer vindt het toch wel lastig om vogel teleur te stellen of verdrietig te zien. Daarom vindt er in de verhalen af en toe een leugentje om bestwil plaats. Het zijn herkenbare momenten die je als kind ook mee kan maken. Zeg je als kind de waarheid met het risico dat mama of papa een beetje boos wordt of ben je toch niet helemaal eerlijk? Vogel en Beer beleven samen kleine avonturen en zijn onafscheidelijk. Door de lieve illustraties is het een feestje om de verhalen voor te lezen en mee te kijken in deze lieve avonturen.

Eén van de kinderboeken die ik momenteel voorlees, is het nieuwe boek Vogel en Beer - De picknick en andere verhalen van Jarvis.

Recensie Vogel en Beer van Jarvis

De verhalen van Vogel en Beer zijn lief. Het is erg leuk dat ze over vriendschap gaan en dat je als kind nieuwsgierig wordt hoe de verhalen af gaan lopen. De verhalen zijn niet te kort en niet te lang, waardoor mijn kinderen volop in het verhaal zaten. Er gebeuren verrassende dingen, die voor de allerkleinste kinderen al erg leuk zijn. Wel moet je weten dat er af en toe “gejokt” wordt om de situatie mooier te maken dan die in wezen is. Zo zegt Beer dat hij het schilderij dat Vogel gemaakt heeft erg mooi vindt, om Vogel blij te maken. Maar eigenlijk vindt Beer het schilderij niet zo heel mooi. Het is wel heel grappig dat ditzelfde schilderij weer in een ander verhaaltje aan de muur hangt bij Beer’s huis. Ook vergeet Beer alle benodigdheden voor de picknick en verzint hij slimme oplossingen, zodat Vogel niet ontdekt dat hij alles vergeten is om mee te nemen. Het is leuk om te lezen hoe Beer de situatie oplost en dat terwijl het helemaal niet zo erg zou zijn als Beer de waarheid zou vertellen. Vogel en Beer zijn namelijk de grootste vrienden en kunnen vast niet heel lang boos op elkaar zijn.

Ik vind de illustraties van Vogel en Beer heel erg lief! De zachte kleuren, de lieve karakters en het mooie details maken het boek een aanwinst voor de boekenkast. Op de slaapkamer van Tim heb ik een boekenrekje hangen en daar staat dit kinderboek geweldig in. Het is erg leuk dat er in één boek vier verschillende verhalen staan. Stuk voor stuk zijn ze gemakkelijk te lezen en hebben een verrassende wending. De verhalen zijn hartverwarmend, maar niet te zoet. Het is een leuk boek voor jonge kinderen, maar ook ik, als moeder, vond het erg leuk om ze voor te lezen.

Op de rug van Vogel en Beer staat een “1”. Ik vermoed dat er nog meerdere delen komen. Ik ben reuze benieuwd hoe deze nieuwe verhalen zullen zijn!

Vogel en Beer – De picknick en andere verhalen – Facts

• Titel: Vogel en Beer – De picknick en andere verhalen