Inspiratie

Dit is waarom de selfie nog altijd zo populair is

Ontdek waarom de selfie nog zo populair is, hoe het onze cultuur heeft beïnvloed en wat het zegt over zelfexpressie in de digitale wereld.
Linda - Go or No Go
Laatste berichten van Linda - Go or No Go (alles zien)

Een selfie nemen, wie heeft het niet ooit gedaan. Sterker nog, vele van ons zullen ze regelmatig nemen. Voor jezelf, of om te delen met de rest van de wereld (of gewoon alleen met je vrienden of familie, natuurlijk). Maar in een wereld waar social media volledig onmisbaar is, heeft één specifiek fenomeen een onmiskenbare stempel gedrukt op onze hedendaagse cultuur: jawel, de selfie. Of het nu gaat om je eerste kop koffie van de dag, je nieuwste outfit, een drankje op een festival of het onvergetelijke uitzicht vanaf de bergtop waar je net hebt gewandeld, de selfie lijkt dé manier om dit soort momenten vast te leggen. Maar waarom zijn die selfies toch nog altijd zo mateloos populair en wat doen ze met je zelfbeeld?

Selfie feitjes

Iedereen heeft wel eens een selfie gemaakt, toch? Dat moet haast wel, want uit het onderzoek van ExpressVPN blijkt dat dagelijks maar liefst 93 miljoen selfies gemaakt worden en dat gemiddeld een persoon meer dan 450 selfies per jaar maakt! Maar waarom doen we dat? Waarom pakken we bij elk leuk, ontroerend of bijzonder moment onze telefoon om een foto van onszelf te maken? En niet alleen op deze bijzondere momenten, integendeel: de populairste selfie pose is namelijk via de spiegel van de badkamer!

Wist je trouwens dat de selfie way back gaat? In 1839 wordt de allereerste selfie genomen. Bizar hè?! Alleen wist diegene toen nog niet dat hij een selfie maakte. Die term kwam namelijk pas tot stand in 2002.

Social media

De populariteit van de selfie begon tijdens de opkomst van social media. Plotseling hadden we de mogelijkheid om onszelf te laten zien. Aan vrienden, aan familie, aan bekenden en onbekenden: aan iedereen die het ook maar wilde zien. We konden een eigen imago creëren en de controle hebben over hoe anderen ons zagen. De selfie werd een tool voor zelfexpressie en daarmee ook een manier van communiceren.

Het succes van de selfie ligt deels in de snelheid ervan. Je maakt een foto, deelt deze en krijgt direct feedback. Dat kan in de vorm zijn van een reactie of van een like. Deze directe feedback werkt verslavend en maakt dat we steeds opnieuw die bevestiging zoeken.

Kritische geluiden

Maar er zijn ook kritische geluiden over de selfie-cultuur. Volgens sommigen kan het constante streven naar likes en bevestiging leiden tot een vertekend zelfbeeld en zelfs tot mentale gezondheidsproblemen. Ook zou het onze relaties met anderen kunnen beïnvloeden, omdat we voortdurend bezig zijn met hoe we overkomen in plaats van met écht contact maken. En wat dacht je van de populaire filters voor selfies, die je gezicht gladder of bruiner maken, je sproeten verwijderen of je kaaklijn strakker maken. Of filters die er voor zorgen dat je een laag make-up op hebt. Deze filters kunnen ervoor zorgen dat tieners, maar ook volwassenen, een laag zelfbeeld krijgen. Zij vinden zichzelf met filter vaak mooier, dan zonder filter.
Ondanks deze kritiek blijft de populariteit van de selfie onverminderd groot. Het is een manier om te zeggen: “Ik ben hier, dit is wie ik ben en dit is wat ik doe”. En hoewel er zeker valkuilen zijn, kunnen we niet ontkennen dat de selfie een krachtig hulpmiddel is voor zelfexpressie.





♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



No Comments

    Leave a Reply

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.