12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | het spel ‘The Number’

KirstenR
Laatste berichten van KirstenR (alles zien)

Deze keer in de review een gloednieuw spel van Japanse origine; The Number. Op het oog een eenvoudig bordspel, totdat je het gaat spelen. Blijf bij de les, want je moet bluffen, raden, risico’s nemen, slim zijn en lef hebben. De speler die na 2 ronden de hoogste score heeft, wint het spel. Wat wij van het spel vonden lees je hieronder!

Korte speluitleg The Number

Het spel wordt gespeeld in twee ronden die elk bestaan uit vijf beurten. Elke beurt noteren alle spelers, onzichtbaar voor de tegenspelers, een getal van 000 tot 999 op hun eigen getallentegel. Daarna draaien alle spelers hun getallentegel tegelijkertijd om. Hoe hoger jouw getal, hoe meer punten, maar hier kleeft ook een risico aan. Want als je een cijfer deelt met een van de kleinere getallen op getallentegels van je tegenspelers krijg je geen punten! Naarmate de beurten vorderen zul je steeds strategischer moeten spelen want eenmaal een nummer genoteerd, mag deze niet meer terugkomen in deze ronde. Na twee rondes wint de speler die de hoogste score heeft.

Voorbereiding

Iedere speler neemt een uitwisbare viltstift, een spelersbord en een getallentegel van dezelfde kleur. Het spelersbord heeft een voorkant en een achterkant. Zorg dat je niet op elkaars spelersbord kan kijken.

The Number spelverloop

Alle spelers noteren tegelijkertijd een drie-cijferig getal op hun getallentegel. Aan het begin van de ronde zijn alle getallen tussen 000 en 999 nog mogelijk. Na het opschrijven leg je de getallentegel op de kop voor je neer. Alle spelers draaien tegelijkertijd hun getallentegel om. Daarna wordt het tijd om de getallentegels te rangschikken van groot bovenaan, naar klein onderaan. Begin daarna bovenaan met controleren van de getallenreeksen. Want je getallenreeks kan worden goedgekeurd of afgekeurd. Jouw getal wordt goedgekeurd als er onder jou geen identiek getal voorkomt. Dus bijvoorbeeld je hebt 513 opgeschreven en er zijn nog 3 getallentegels onder jou. In die drie getallentegels mag geen 5,1, of 3 voorkomen. Als je getal is goedgekeurd dan noteer je het eerste cijfer van je getal (in het bovengenoemde voorbeeld dus 5) op het scoreveld wat je vindt op de voorkant van je spelersbord. De speler met het hoogste goedgekeurde getal krijgt de bonus van deze beurt. De bonus staat afgebeeld bij in dit geval het eerste hokje op de voorkant van je spelersbord.

Dan moeten alle spelers waarvan hun beurt is goedgekeurd hun gebruikte getallen van die beurt op de voorkant van hun spelersbord doorstrepen. Deze mag je in deze ronde niet meer gebruiken. Als je getallenreeks is afgekeurd hoef je geen cijfers op je spelersbord door te strepen. Pak daarna je getallentegel er weer bij en wis alle getallen uit.
We starten een nieuwe beurt. Ronde 1 is voorbije nadat er vijf beurten gespeeld zijn. Tel dan de scores op jouw spelersbord bij elkaar op. In het zesde vakje op de voorkant noteer je het aantal cijfers dat je hebt doorgestreept. In het zevende vakje tel je alle zes vakjes bij elkaar op en noteer de score. Op de achterkant van je spelersbord heb je drie vakjes. De totaalscore van ronde 1 noteer je in het eerste vakje. Veeg de voorkant van je spelersbord schoon en je bent klaar voor ronde 2. Ronde 2 verloopt qua spel precies als ronde 1. Ook de puntentelling verloopt hetzelfde.

Deze keer in de review een gloednieuw spel van Japanse origine; The Number. Op het oog een eenvoudig bordspel, totdat je het gaat spelen.

De winnaar

Het spel eindigt na 2 ronden van telkens 5 beurten. De spelers tellen hun totale scores van ronde 1 en ronde 2 op en noteren hun eindscore in het laatste vakje. De speler met de hoogste eindscore wint het spel. Daarna is het een kwestie van alle getallen uitwissen en vast opnieuw een spel tegen elkaar op bluffen en gokken!

Pluspunten

• Compact en handig mee te nemen
  • Het spel bestaat uit weinig materialen
  • Korte spelduur (ongeveer 15 minuten)
  • Eenvoudige speluitleg
  • Aantrekkelijk geprijsd

Minpunten

• Mijn kinderen (9 jaar) vonden dit spel echt te moeilijk
  • Lastig om uit te leggen qua spel aan een vriendje/ vriendinnetje
  • Als je de doppen niet heel stevig op de viltstiften draait zijn ze zo uitgedroogd.
  • Hoewel uitwisbare viltstiften krijg je het niet helemaal lekker weg op de spelersborden

Ik vond en vind het nog steeds een lastig spel. Lastig om in te komen en lastig om uit te leggen. Voor mijn kinderen sowieso nog veel te lastig en alleen met je partner kun je het niet spelen want het is echt vanaf 3 tot maximaal 5 spelers. Voor ons is dit spel een No Go. Ik ben niet bekend met Japanse spelletjes, maar ik weet wel dat er veel liefhebbers voor zijn. Wil je een origineel spel cadeau geven dat echt in geen enkel spellenhokje past, dan is dit zeker een aanrader voor de spellenfanaat. Het spel is nieuw uitgekomen en aantrekkelijk geprijsd. Bovendien is het een klein doosje met weinig materialen en daardoor makkelijk mee te nemen. Het is geen spel dat je even tevoorschijn tovert in bijvoorbeeld een restaurant. Daarvoor moet je veel te geconcentreerd zijn. Als je het eenmaal doorhebt, zal het niet snel vervelen, immers ieder spel is anders en het is echt een gok- en bluf spelletje. Ik laat deze voorlopig in de kast, maar ik verwacht dat ik er met de tijd wel plezier aan ga beleven met het gezin. Een tip dus voor gezinnen met wat oudere kinderen.

The Number Facts:

• Merk: Repos production
  • Naam: The Number