4 jaar 5 jaar 6 jaar Buitenspeelgoed

{ Review } | Het is een Beestenboule!

Het petanquespel voor de allerkleinste! Een van de nieuwste spellen van Megableu. Maak kennis met Beestenboule (jeu de boules)
Linda D

Jeu de boules, maar dan met dieren. Het petanquespel voor de allerkleinste! Een van de nieuwste spellen van Megableu, dat vernieuwend uit de hoek komt met die schattige dierenkopjes: Maak kennis met Beestenboule.

Speluitleg Beestenboule

In de speldoos van “Beesteboule” zit een geel klein balletje, genaamd de kaasbal. Daarnaast vind je vier balletjes van zacht en licht materiaal in de vorm van dierenhoofdjes. Je ziet hier een kat, een muis, een hond en een ezel. Volgens de officiële spelregels van dit spelletje, speel je het als volgt;
De eerste speler gooit de kaasbal en daarna ook de muisbal. Deze muisbal moet zo dicht mogelijk bij de kaasbal landen, want een muis gaat natuurlijk op de kaas af. Hierna komt de speler met de kattenbal in actie, om de muis te vangen. De kattenbal dient dan dus zo dicht mogelijk bij de muizenbal te worden gegooid.
Daarna is de speler met de hondenbal aan de beurt! Dit kan speler 1 zijn, maar ook een derde speler. De hond jaagt de kat weg en wordt dus zo dicht mogelijk bij de kattenbal gegooid. En als laatste is de speler met de ezelbal aan de beurt. De ezel wil de hond wegduwen en wordt op zijn beurt dus zo dicht mogelijk bij de hond gegooid. De speler die zijn bal het dichtst bij het doel liet landen is de winnaar.

Eigen variant

Ik moet bekennen dat wij het spelletje Beestenboule anders hebben gespeeld, omdat dit wat toegankelijker bleek voor Sofie (2 jaar). Wij gooiden als eerste de kaasbal en verdeelden daarna de overige vier ballen tussen ons twee. Ieder mochten we dus twee ballen zo dicht mogelijk bij de kaasbal gooien. Degene die er in slaagde om zo dicht bij mogelijk te komen, was de winnaar. Het leuke bij deze balletjes is de vorm! Want, de bal stuitert telkens een totaal andere richting op dan je zou kunnen bedenken. Dit maakt het extra moeilijk en onvoorspelbaar. Het geeft een grappig gezicht, die stuiterende hoofdjes.

Het is een toegankelijk buitenspel voor uiteenlopende leeftijden. Het zou zelf binnen gespeeld kunnen worden, doordat de balletjes zacht en licht zijn. Qua ontwikkeling sluit het goed aan bij de ontwikkeling van behendigheid, gooitechnieken en gericht werpen. Ondanks dat ze balletjes hierna hun eigen richting kiezen, draagt het zeker aan bij. De balletjes worden hier niet alleen voor het Beestenboule spel gebruikt, maar ook voor ander spel. Zoals in kruiwagen, de poppenwagen, bij de zandbak. Het zijn dan gewoon gezellige dierenhoofdjes die mee op pad gaan. Een moment later is het doel met de balletjes weer zoals ze bedoeld zijn; beestenboule!
Wij geven dit geinig vormgegeven spelletje een GO!

Beestenboule Facts: