10 jaar 11 jaar 12 jaar 8 jaar 9 jaar

{ Review } | Dobble Connect: leuk, hectisch en razendsnel!

Spelletjesfanaten zullen zeker de classic variant van Dobble kennen. In mei 2023 is de nieuwe variant Dobbel Connect uitgekomen.
KirstenR
Laatste berichten van KirstenR (alles zien)

Spelletjesfanaten zullen zeker de classic variant van Dobble kennen. Het kaartspelletje in een handig blikje, ideaal als zoethoudertje in een restaurant of op vakantie. Dobble is inmiddels beschikbaar in meerdere varianten en ik mocht de allernieuwste uitproberen! In mei 2023 is de nieuwe variant Dobble Connect uitgekomen. Leuk, hectisch en razendsnel. Echt Dobble 2.0! Je leest mijn review hier!

Speluitleg van Dobble Connect

Vorm zo snel mogelijk een rij van 4 kaarten in jouw kleur om een ronde te winnen. Zoek hiervoor het identieke symbool tussen twee kaarten, noem het hardop en begin met het vormen van een lijn. Iedereen speelt tegelijkertijd, dus pas op en blokkeer je medespelers op tijd voordat ze vier op een rij hebben.

Voorbereiding

Bepaal afhankelijk van het aantal spelers of je individueel of in teams speelt. Sorteer de kaarten op kleur en kies een van de vier kleurenstapels. Dit is jouw stapel en kleur gedurende het spel. Leg je stapel kaarten met de afbeelding naar beneden voor je neer. De kaarten met een zware rand zijn startkaarten. Deze mogen in het midden van de tafel.

Je hoeft niet op je beurt te wachten!

Double Connect spelverloop

Aan het begin van het spel draaien alle spelers de bovenste kaart van hun stapel om en zoeken naar het identieke symbool op de startkaart op tafel. Als je het identieke symbool hebt gevonden benoem je het en plaats je je kaart langs een van de zes kanten van de startkaart. Daarna draait deze speler zijn volgende kaart en kan er weer verder gespeeld worden. Dus zodra er een nieuwe kaart op tafel is gelegd, ga je weer op zoek naar het identieke symbool op jouw kaart en op een van de kaarten die op tafel liggen. Zodra er vier kaarten van dezelfde kleur in een rij liggen is de ronde afgelopen. De tactiek is dus zo snel mogelijk vier op een rij te vormen met jouw kleur, maar tegelijkertijd ook je medespelers blokkeren voordat zij die kans krijgen.

De winnaar

Zodra je 4 kaarten van jouw gekozen kleur in een rij, kolom of diagonaal hebt liggen, heb je de ronde gewonnen. De startkaart mag je bij je neerleggen en geldt als een punt. De winnaar krijgt van elke speler of team een extra kaart die in je stapel geschud moet worden. Als je je tweede punt behaalt, krijg je twee kaarten van elke medespeler of team, enzovoorts. Aan het einde van een gespeelde ronde pak je alle kaarten met jouw kleur weer van tafel, ongeacht wie ze heeft geplaatst. Je kunt spelen totdat alle startkaarten op zijn of van tevoren iets anders met elkaar afspreken.

Pluspunten

• Compact en handig mee te nemen
  • Alleen de kaarten nodig om te kunnen spelen
  • Korte spelduur, kan ook zo weer weggelegd worden
  • Iedereen kan gelijktijdig meedoen aan het spel (geen wachttijd)
  • Aantrekkelijk geprijsd

Minpunten

• Kinderen herkennen niet alle symbolen
  • Lastig om uit te leggen aan jongere kinderen
  • Zit helaas niet meer in een blikje, dus de kaarten beschadigen iets sneller

Double Connect is een leuke variant op het Dobble spelletje dat we al kenden. Leuk voor kinderen, maar zeker ook voor volwassenen, een ideale ijsbreker! Dat je het spel zowel individueel tegen elkaar als in teams tegen elkaar kunt spelen is een grote plus. Ook speelt iedereen tegelijkertijd en zit je dus niet op elkaar te wachten, de potjes gaan ook vlot achter elkaar door. Je geheugen wordt getraind, je moet snel denken en handelen, heerlijk! In tegenstelling tot de eerdere varianten, is bij deze wel een bepaalde tactiek vereist; je wilt immers zo snel mogelijk vier op een rij!
Waar ik wel tegenaan liep, is dat de kinderen niet alle 90 symbolen herkennen. Zoals een Mochi spies, Koreaans hart en een capibara. Zei ik kinderen? Ik heb zelf ook nog nooit van een Mochi spies gehoord, haha. Op de achterkant van de handleiding vind je wel alle symbolen met hun benaming.
Het spel is wel wat lastiger uit te leggen dan de classic variant, maar ik merkte dat kinderen er vlot een eigen draai aan geven. Ook helemaal prima natuurlijk! Ik vind het een leuk cadeautje om te geven aan zowel kinderen als volwassenen en de prijs is ook nog eens aantrekkelijk te noemen.

Onze driejarige maakt er samen met haar zus een eigen spelvariant van.

Dobble Connect Facts:

• Merk: Zygomatic