4 jaar 5 jaar 6 jaar Boeken

{ Boekrecensie } | Vos en Haas: aa bee see

Nu Harvey bijna naar de basisschool gaat, zijn we volop bezig met alles wat je op school gaat doen. Eén van die dingen is natuurlijk het alfabet leren. Het boek van Vos en Haas: aa bee see, over het alfabet, kwam dan ook als geroepen. Hoe leer je beter, dan op een speelse manier? Tijd om dit boek eens open te slaan en te kijken of we wat letters kunnen herkennen.

Vos en Haas – aa bee see

Naast dat het een kinderboek is, is het ook nog eens een educatief boek dus. Het is namelijk de bedoeling dat je tijdens het lezen wel wat opsteekt van het alfabet. Het boek neemt je op een speelse manier mee langs alle letters. Elke letter (op de C na) heeft een eigen pagina en een korte tekst. De tekst is in een rijm geschreven, dus het leest lekker weg.

Het boek van Vos en Haas: aa bee see, over het alfabet, kwam dan ook als geroepen. Hoe leer je beter, dan op een speelse manier?

Boekomslag

Ik vind het altijd heel leuk om de boekomslag uitgebreid te bekijken voor we aan het boek beginnen. Wat staat er op de buitenkant en waarover gaat het boek dan? Op de voorkant zie je dat haas aan het lezen is in een boek over letters en de anderen kijken aandachtig mee. Oké, dat is dus ook hoe wij het gaan aanpakken. Ik ga het boekje voorlezen vertel ik Harvey en dan kijk jij aandachtig met mij mee oké? Harvey knikt dus we gaan ervoor!

Alfabet leren

De rijmpjes bij elke letter zijn erg figuurlijk. De bee van boom en bos. Terwijl we het rijmpje lezen laat ik Harvey de B zeggen en proberen we de klank goed na te doen. Ook zoeken we nog meer woorden met de letter B. Zo doen we het bij elke letter. Het is fijn dat bij elk rijmpje ook een toepasselijk plaatje staat. Zo krijg je er nog meer een idee bij en kletst het makkelijk weg samen.

Illustraties

De illustraties in alle boeken van Vos en Haas zijn van Thé Tjong-Khing. Heel herkenbaar dus als je ook de andere Vos en Haas boeken al hebt gelezen. Op elke pagina is wel een illustratie te vinden en dit maakt het leuk om te lezen en erbij te kijken naar de plaatjes. Zo is de G van gapen en op de plaatjes zie je allemaal dieren aan het gapen. De plaatjes zijn kleurrijk zoals we gewend zijn van deze illustrator en met niet teveel poespas, het past dus perfect bij de tekst.

Het boek verwijst met een knipoog naar andere boeken van Vos en Haas las ik en dat herkenden we inderdaad. Zo hebben we het boek Vos en Haas; Zoete soep en andere verhalen om van te snoepen en hier herkende ik wel wat van terug. Heel leuk gedaan!
Het leren van de letters vonden we erg leuk om samen te doen, maar dan moet je het zelf wel interactief maken, vind ik. Doordat het boek rijmend geschreven is, leest het lekker weg. Sommige rijmpjes zijn wel een beetje ingewikkeld en die snapte Harvey echt nog niet, maar dat komt misschien wel als hij straks op school echt aan de slag gaat met de letters. 😊

Vos en Haas: aa bee see Facts