Boeken

{ Boek recensie } | Boer Boris en de bietjes

KirstenR
Laatste berichten van KirstenR (alles zien)

Een grote glimlach verschijnt als ik de envelop van uitgeverij Gottmer open! Jippie, een nieuw boek van onze geliefde boer Boris. Benieuwd welke avonturen hij deze keer gaat meemaken. Boer Boris en de bietjes is alweer het zeventiende prentenboek over deze lieve kleine stoere boer.

Waar gaat het boek Boer Boris en de bietjes over?

Boer Boris heeft alles geprobeerd, maar de bieten willen niet groeien en Boris snapt echt niet waarom. Ondanks dat Boris de allerbeste boer is, lukt het op sommige dagen gewoon de beste niet! Boris is er verdrietig van en blijft voorlopig maar in zijn bed. Gelukkig geven broertje Berend en zusje Sam het nog niet op. Ze ontdekken samen dat de bieten ziek zijn en samen met alle dieren op de boerderij gaan ze proberen de bieten beter te maken. Zou de oogst van Boer Boris toch nog lukken?

Stukje uit het boek

‘Boer Boris, Boer Boris, wat is er aan de hand?

Je ligt in bed! Sta Op! Het graan verpietert op het land!

Boer Boris zegt: Ik heb verdriet.

Ik heb geschoffeld en gewied.

Ik goot met water en gaf mest.

Ik deed ontzettend goed mijn best.

Maar de biet groet niet.

Een grote glimlach verschijnt als ik de envelop van uitgeverij Gottmer open! Jippie, een nieuw boek van onze geliefde boer Boris.

Boer Boris

Boris wordt neergezet als een kleuter die samen met broertje Berend en zusje Sam een eigen boerderij heeft. Van vroeg tot laat is Boris bezig op zijn boerderij en vaak zie je ‘m rijden op zijn rode tractor. Wat is hij hier gelukkig tussen alle dieren! Samen beleven ze genoeg avonturen op en rond de boerderij. En als lezer mag je meegenieten van het boerenleven. Af en toe wordt er een uitstapje gemaakt naar de markt, naar oma of naar zee.

Ted van Lieshout

Al sinds 2012 werkt Ted van Lieshout, een vrolijke schrijver uit Eindhoven, aan de serie over onze dappere kleine Boer Boris. En niet zonder succes; Boer Boris blijft populair en de boeken zijn al meerdere malen bekroond. Naast in prentenboeken zijnn er ook vriendenboekjes, kalenders en bijvoorbeeld badboekjes van Boris. En je kunt ‘m dit seizoen tegenkomen in diverse theaters. Ted van Lieshout schreef tientallen boeken waaronder ook volwassen boeken en kinderboeken. Ook wordt hij vaak gevraagd om liedjes te schrijven voor kinderprogramma’s en volwassenen televisieseries.

Philip Hopman

Philip Hopman is zeker geen onbekende in het kinderboekenwereldje. Hij illustreerde talloze kinderboeken waaronder de serie Jubelientje en natuurlijk alle boeken van Boer Boris. Vorig jaar (2022) won Philip de Max-Velthuijs prijs. Deze prijs wordt slechts een keer in de drie jaar uitgereikt als ouvreprijs voor Nederlandse kinderboeken illustratoren. Grappig feitje; Philip woont zelf te midden van veel dieren en zijn drie kinderen heten Boris, Berend en Sam.

Een heerlijk prentenboek weer helemaal zoals we boer Boris en zijn vriendjes op de boerderij kennen. De tekst is op rijm, leest fijn voor en voor de beginnende lezer ook goed te doen. De illustraties erbij maken het helemaal af. Absoluut een leuk prentenboek om te hebben of cadeau te geven voor zowel jongens als meisjes. Ook als je nog niet eerder een boek van Boer Boris hebt gelezen. All time favorite blijft voor ons Boer Boris gaat naar zee. Dit boek kreeg de eervolle vermelding prentenboek van het jaar in 2015. Al met al een dikke GO voor ons!

Boer Boris en de Bietjes – Facts

• Titel: Boer Boris en de bietjes (3+)
  • Schrijver: Ted van Lieshout