10 jaar 11 jaar 12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | 7 Wonders en uitbreiding Edifice

7 wonders

Een kaartspel dat je met 3 tot en met 7 spelers kunt spelen, waarin je lekker veel kunt variëren, met allerlei uitbreidingen én dat ook niet al te lang duurt: dat is 7 Wonders en ik laat mijn enthousiasme al direct vanaf de start van deze review aan je doorschemeren, zodat je zeker verder gaat lezen. Dit is namelijk een spel dat elke spellenliefhebber in huis moet hebben wat mij betreft!

7 Wonders speluitleg

7 Wonders kun je, zoals al genoemd, spelen vanaf drie spelers en zelfs tot en met zeven spelers. Heel leuk dat we nu eindelijk weer eens een leuk spel hebben dat we met meer dan vier personen kunnen doen, iets waar wij altijd heel blij van worden.

Doel van het spel 7 Wonders

Het doel van het spel is dat je het meeste punten haalt. Dat kán door het bouwen aan je wonder, maar dat hoeft niet. Je kunt namelijk ook op een andere manier punten halen en winnen, máár het wordt wel lastig om zonder je wonder te bouwen, te winnen. Je krijgt namelijk behoorlijk wat overwinningspunten voor je wonder voor relatief weinig kosten.
Het spel bestaat uit drie tijdperken en wanneer het laatste tijdperk afgerond is, wint de speler met de meeste punten in zijn stad.

Koop 7 Wonders:

Hoe speel je het spel

Zoals gezegd bouw je dus aan je wonder, maar daarnaast bouw je ook aan je eigen stad. Sterker nog, je begint met het bouwen van je eigen stad. Jouw stad gaat er namelijk, als je het verstandig aan pakt, voor zorgen dat je grondstoffen gaat ontvangen. Grondstoffen zijn de basis voor je stad en je wonder.

Het spel begint met het kiezen van een van de wonderborden. Hier staat het wonder op dat jij kunt gaan bouwen, met de bijbehorende beloningen. Daarnaast bevat ieder bord één standaard grondstof, die je dus al in je bezit hebt. Het wonderbord kun je aan twee kanten spelen: de dagversie en de nachtversie. De dagversie is iets gemakkelijker, dus daar kun je het beste mee starten.

Een kaartspel waarin je lekker veel kunt variëren, met allerlei uitbreidingen én wat ook niet al te lang duurt: dat is 7 Wonders!

Drie tijdperken

Je speelt het spel in drie tijdperken. Ieder tijdperk heeft zijn eigen stapel kaarten. Als je met vier spelers speelt, krijgt iedere speler bij de start 7 kaarten van tijdperk 1 uitgedeeld. Uit deze kaarten gaat iedere speler, tegelijkertijd, kiezen welke kaart hij wil gaan spelen, en hierbij heb je drie opties. Je kunt de kaart in je stad plaatsen (hiermee bouw je dus aan je stad), je kunt de kaart gebruiken om je wonder te bouwen (indien je de juiste grondstoffen hebt liggen in je stad) of je kunt de kaart verkopen (fijn voor als je munten nodig hebt).
In tijdperk 1 zijn veel kaarten gratis om te bouwen, of ze kosten maar 1 muntje. Tijdens tijdperk 1 is het belangrijk om een aantal (gratis) grondstof-kaarten te bouwen, deze kaarten leveren je namelijk grondstoffen op die je in de volgende tijdperken hard nodig zult hebben.
Andere kaarten zijn bijvoorbeeld handelkaarten, gebouwenkaarten en militaire kaarten.
Zodra iedere speler een kaart uitgekozen heeft, bouw je deze tegelijkertijd in je eigen stad (of je verkoopt de kaart).
Zodra je dit gedaan hebt, geef je je stapel kaarten door aan je linkerbuurman. Je krijgt dus iedere ronde weer een andere stapel met kaarten, waar je één kaart uitkiest, en die plaats je in je stad of verkoop je voor geld.
Zo veel je door tot er nog maar 2 kaarten over zijn. Hier kies je één kaart uit, en de andere kaart komt op de aflegstapel.
Tijdperk 1 is nu gespeeld, maar na ieder tijdperk komt het militaire conflict.

Het militaire conflict

Zodra een tijdperk klaar is, wordt er gestreden. Tijdens ieder tijdperk kun je militaire kaarten in je stad plaatsen. Hiermee versterk je jouw vechtpositie tegenover jouw linker- en rechterbuurman. Heb je meer militaire punten dan je linkerbuurman? Dan win je overwinningspunten. Heb je minder militaire punten dan je rechterbuurman? Dan pak je hiervoor een nederlaag-fiche met 1 minpunt. Bij gelijkspel hoef je niets te doen.
Ieder tijdperk krijg je meer overwinningspunten als beloning voor het winnen van het conflict, dus een sterk leger kan een flinke boost geven aan je totaal aantal punten. Maar wanneer je meer militaire kaarten bouwt, zul je minder andere kaarten bouwen die je punten opleveren…dus daarom moet je goed je tactiek bepalen. Hoewel je natuurlijk ook afhankelijk bent van welke kaarten je aangereikt krijgt, dus soms kan je tactiek flink in duigen vallen.

Ketens maken

Er zijn een aantal kaarten in het spel die ervoor zorgen dat je andere kaarten gratis mag bouwen. Zo kun je tijdens tijdperk één gratis een theater bouwen, waar je vervolgens in tijdperk 3 een gratis bijbehorend gebouw dat 5 overwinningspunten waard is mag bouwen. Dat zijn natuurlijk fijne punten om te scoren, maar hoe vaker je dit spel speelt, hoe meer andere spelers ook in de gaten gaan krijgen dat jij op bepaalde kaarten zit te azen. En de kans dat zij dan die kaart waar jij op wacht uit het spel gaan halen, is aanwezig.

Grondstoffen kopen

Mocht je zelf niet voldoende grondstoffen hebben om een kaart te bouwen, dan kun je deze bij je buren kopen, mits hij/zij deze grondstofkaart in zijn/haar bezit heeft. Je betaalt hiervoor 2 muntjes aan je buurman.

Je wonder bouwen

Je kunt een kaart ook gebruiken om aan je wonder te bouwen. Zodra je de grondstoffen bezit die je nodig hebt voor de betreffende stap van je wonder, kun je een kaart gedekt daar neerleggen. Het maakt niet uit welke kaart dit is en deze komt later ook niet meer in het spel. Hier kun je dus op een hele slimme manier een goede kaart voor een van je tegenspelers mee uit het spel halen.
Zodra je een kaart bouwt van je wonder, gaat indien van toepassing direct de beloning in die hierbij staat. Zo krijg je bijvoorbeeld bij sommige wonder-stappen een extra grondstof of muntjes cadeau. Verder verdien je vaak ook overwinningspunten aan het einde van het spel doordat je je wonder gebouwd hebt.

In het basisspel zitten 7 verschillende wonderborden, waaronder De Tempel van Artemis in Efeze (zoonlief herkende die van een geschiedenisles), De Hangende Tuinen van Babylon en De Piramides van Gizeh.

7wonders

7 Wonders uitbreiding Edifice

Naast het basisspel hebben wij voor deze review ook uitbreiding Edifice getest. Edifice is de nieuwste 7 Wonders uitbreiding, want eerder waren er al Leaders, Cities en Armada. Edifice blijkt de meest eenvoudige uitbreiding te zijn, maar wél een hele leuke! Er komt namelijk een nieuw spelelement bij: je gaat gezamenlijk bouwen aan drie indrukwekkende gebouwen: 1 gebouw ter tijdperk.
Zodra je een stap van je eigen wonder voltooid, kun je ervoor kiezen om óók mee te bouwen aan het gezamenlijke gebouw. Dit kost een aantal munten. Als je dit doet, mag je een deelnamepion van het gebouw afnemen. Maar nu komt het: er zijn niet voldoende deelnamepionnen voor alle spelers. Je kunt er als speler ook bewust voor kiezen om niet deel te nemen aan de bouw van het gebouw, maar dan loop je wel een risico. Als alle deelnamepionnen van een gebouw zijn ingenomen door spelers, en jij hebt er geen, dan is er niets aan de hand, behalve dat je de (vaak wel mooie) bonus mist die erbij komt kijken.
De andere optie is dat het gebouw niet af wordt gebouwd omdat niet alle deelnamepionnen ingenomen zijn door spelers. In dat geval hebben de spelers met een deelnamepion geen probleem (alleen ontvangen ze helaas ook geen bonus), maar de spelers zonder deelnamepion wél. Zij moeten namelijk een straf betalen, omdat door hen de bouw mislukt is. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld een kaart uit je stad afleggen of minpunten pakken.

Edifice is een uitbreiding die je in een paar minuutjes doorhebt, maar er voor zorgt dat je weer een leuke twist hebt in het spel. Naast de gebouwen, komt Edifice ook met 2 nieuwe wonderborden. Eén wonderbord kun je ook in het basisspel gebruiken, ook wanneer je zonder de Edifice uitbreiding speelt. Het andere wonderbord kun je alleen gebruiken wanneer je met de uitbreiding Edifice speelt.

edifice

Nou, zoals je al hebt kunnen merken: wij zijn echt heel enthousiast over 7 Wonders! Het is een tactisch spel waarbij je goed moet nadenken welke keuzes je maakt én waarbij je ook de ander nog een beetje dwars kunt zitten. Een spelelement dat wij altijd wel kunnen waarderen.
7 Wonders is goed te spelen voor kinderen vanaf 10 jaar. Zeker als je start met het filmpje voor de speluitleg (wel Engelstalig, maar wel heel fijn en duidelijk), zul je het spel snel snappen en kunnen spelen.
Met de uitbreiding Edifice voeg je een extra stap aan het spel toe. Een leuke uitbreiding, zeker voor de meer ervaren spelers die graag afwisselen. Het mag duidelijk zijn dat wij dit spel een GO geven!

7 Wonders facts

• Speelduur: 30 minuten
  • Aantal spelers: 3 – 7 spelers