4 jaar 5 jaar 6 jaar 7 jaar Boeken

{ Recensie } | Vos en Vis

Linda D

Ja, hoor.. een van onze favorieten viel op de deurmat! Een boek over Vos! Al jaren lang lezen we hier boeken van voor en nu, leest Siem ze ook zelf. Het zijn zo’n fijne, goed leesbare en humoristische boeken. Aan ons de eer om een nieuw verhaal te lezen: Vos en Vis. Ik vertel jullie hier alles over het boek en wat wij ervan vinden!

De auteur Daan Remmerts de Vries heeft al meerdere verhalen geschreven over Vos. Vos is van origine een sluw karakter, maar als puntje bij paaltje komt, is hij altijd iets minder sluw dan je verwacht. Sterker nog, het is een grappig diertje die altijd weer in nieuwe verrassende situaties terecht komt en daar dan weer van leert. Maar de vraag is, wat maakt hij dit keer weer mee?

Ja, hoor.. een van onze favorieten viel op de deurmat! Een boek over Vos: deze keer is het Vos en Vis, een boek over vriendschap.

In dit verhaal vangt Vos een visje wanneer hij met zijn bootje op zee drijft. Een heerlijk maaltje voor de avond denkt hij. Vis vindt het prima, want dit is nou eenmaal zijn lot. Toch? Vos vaart met de vis in zijn emmer naar het strand, maar kan de weg daarnaartoe niet meer vinden. Ondertussen hoort hij allerlei gekke, een tikkeltje enge geluiden. Vis legt hem uit dat de zee best gevaarlijk en spannend kan zijn wanneer je op zee dobbert in zo’n klein bootje. Na verloop van tijd vindt Vos het echt niet meer leuk en schreeuwt hij dat hij naar huis wil!! Vis geeft op zijn beurt aan dat hij dat ook wel zou willen, maar helaas in een emmertje zit. Eigenlijk zit Vos in zijn bootje ook in een soort van emmertje zo op de grote zee. Het moraal van het verhaal luidt; kunnen de twee karakters elkaar misschien helpen? En leert Vos op die manier dan misschien wel weer een wijze les? Dat laten we in deze review natuurlijk in het midden!

Prachtige illustraties

De bijzonder mooie illustraties in het boek maken het heel levendig en zorgen ervoor dat je kinderen het echt kunnen visualiseren en dit zorgt voor een lach op hun gezicht. Wij zijn zoals eerder gezegd echt wel fan Vos, door zijn lieve en grappige streken. Wij zijn niet de enige die dit vinden want de eerder verschenen boeken (Vos is een boef, dokter vos en feest met vos) werden ook al goed gewaardeerd. Namelijk met twee gouden en vijf zilveren griffels. In 2021 mocht de auteur van deze boeken (Daan Remmerts de Vries) ook al de “Theo Thijssenprijs voor kinder- en jeugdliteratuur” in ontvangst nemen en werd “Vos is een boef” bekroond met een leespluim.

Alle hier bovengenoemde bekroningen zijn natuurlijk niet voor niets en dik verdiend. Natuurlijk wederom een GO vanuit onze kant. Het grappige, fijne karakter samen met veelzeggende en humoristische tekeningen maken het een bijzonder fijn boek om te lezen. Ook echt een cadeautip!
Geschikt vanaf 4 jaar en leuk tot zeker 8 jaar.

Facts:

• Titel boek: Vos en Vis