3 jaar 4 jaar 5 jaar 6 jaar Boeken

{ Recensie } | Een bijzondere vriend

Linda D

Wij hebben weer een nieuw, bijzonder mooi boek op de plank staan: Een Bijzondere Vriend. Een exemplaar dat pronkt bovenop de kast en binnen een mum van tijd al meer dan eens is gelezen.

De titel van het boek luidt “Een bijzondere vriend”. Dit voorleesverhaal is geschreven door Aline Portman. Zij is een illustrator en vormgever uit Gent. Ze studeerde ‘grafisch ontwerp en illustratie’ aan St. Lucas in Antwerpen. Nadat ze een bepaalde periode de computer gebruikte voor haar ontwerpen, ging ze toch weer terug naar de start. Namelijk het gebruik van papier en potlood! En dat is terug te zien aan de prachtige illustraties in heldere, maar zachte kleuren.

Wij hebben weer een nieuw, bijzonder mooi boek op de plank staan: Een Bijzondere Vriend. Een exemplaar dat pronkt bovenop de kast.

Waar gaat het boek over

Het verhaal gaat over vriendschap en de warmte die je hierin kunt vinden. In het verhaal gaat het personage Warre (jongen) op zoek naar een huisdier en Seppe (een hondje) op zoek naar een baasje.  Beide zoeken ze iets bijzonders! Niet zomaar een dier en niet zomaar een baasje, maar een heel bijzonder exemplaar. Zo denkt Warre onder andere aan een walvis of een beer en denk Seppe aan een astronaut of een koningin. Maar, hebben die echt hetgeen te bieden waar ze naar op zoek zijn? Uiteindelijk komen ze in hun zoektocht achter hun ware wens. Namelijk iemand die bij hen past en bij wie ze zich veilig voelen. Bij wie ze echte vriendschap voelen. Wie dat zal zijn? Dat verklap ik natuurlijk niet. Het verhaal en de boodschap vind ik heel liefdevol. Dit soort verhalen lees ik graag met mijn kindjes, juist omdat het zo’n prettige en fijne boodschap heeft.

Het liefdevolle verhaal, dat wordt vergezeld door prachtige illustraties, maakt het dus een heerlijk voorleesverhaal. Het boek heeft een harde kaft en telt in totaal 44 pagina’s. Door de flinke afmeting van 29 cm x 22 cm is het een mooi, aanwezig boek.
De adviesleeftijd is 6 jaar en jonger. Ik zou persoonlijk de adviesleeftijd van 3 tot 6 aanhouden. Hier las ik het dus al vaker voor aan kinderen van 2 en 7 jaar. Ik begon het boekje te lezen met Sofie (2 jaar), maar gaandeweg kwam ook Siem even een kijkje nemen.

Ja, een GO! Waarom? Omdat het een mooi boek is, mooie illustraties, groot van formaat en een liefdevol verhaal. Het is een verhaal waarin kinderen zich kunnen herkennen en welke ook aanleiding geeft om hier verder over in gesprek te gaan, indien gewenst.

Facts