11 jaar 12 jaar 13 jaar 14 jaar Boeken

{ Recensie } | Het Geheim van Festergrim – fantasie, magie én avontuur

Het Geheim van Festergrim is een spannend verhaal waarin een hotelgast opduikt die al eerder in Owee aan Zee is geweest. Dit boek is de vierde in een reeks boeken over Owee aan Zee.

Het Geheim van Festergrim

Herbert Citroen is een wees die werkt in het Grand hotel Nautilus. Hij is een beetje een naïef type, maar zeer slim en altijd bereid om te helpen. Zijn beste vriendin is Violet Purperwier. Een super stoer meisje, die voor niemand bang is en die er voor zorgt dat Herbert meer durft.

Als we in de verkeerde kant van de maand November zitten begint het verhaal. Stel jezelf een gezellig kustplaatje voor waar het in de zomer levendig is, met o.a. een leuke leesapotheek. Datzelfde dorpje is in de winter verlaten, uitgestorven haast. Maar er hangt spanning in de lucht. Alleen Herbert heeft met zichzelf afgesproken mee te doen aan Nee-vember. Alles wat maar enigszins ruikt naar avontuur, daar zegt hij nee tegen. Dan stapt op het station Sebastian Aals weer in hun leven. Een spook van een man die ze voor geen meter vertrouwen. Deze man heeft een dubieus verleden en is de aartsvijand van Herbert en Violet.

Het geheim van Festergrim is een spannend verhaal waarin een hotelgast opduikt die al eerder in Owee aan Zee is geweest.

Ook leuk als losstaand boek

Zoals gezegd is dit het vierde boek in de reeks. In dit boek zijn er dus meer oude bekende van de partij. Zoals Lady Kraken, dokter Thalassi, mevrouw Fossiel en meneer Mollusk. En dan hebben we Snorrie, een opwint-heremietkreeft en trouwe mechanische sidekick, die Herbert en Violet al vaker uit penibele situaties heeft geholpen. In het vorige avontuur is Snorrie geplet en nu willen ze hem proberen te maken. Het is voor jonge lezers prettig om bekende karakters terug te zien komen, omdat ze die dan al kennen. Dit boek is overigens ook als losstaand boek te lezen, als je de andere delen nog niet hebt gelezen. Er wordt dan toch nog genoeg uitgelegd over de karakters. Maar, als ik eerlijk ben, de boeken zijn zó leuk, dat ik het je echt kan aanbevelen om met deel 1 te beginnen.

De eerste drie boeken uit deze reeks:

Oude legendes en spannende avonturen

Sebastiaan Aals is van plan om Festergrim weer te openen. Festergrim is een oud en haast vergaan museum met wassenbeelden. Een museum dat goed zou zijn voor Owee aan Zee. Een toeristische trekpleister kan Owee aan Zee in de donkere maanden wel gebruiken. Met zijn mooie verhalen weet Sebastiaan de meeste volwassen te overtuigen, dat hij geen streken meer gaat leveren zoals hij in het verleden heeft gedaan.
Het wassenbeeldenmuseum roept bij sommige bewoners angst op. Het staat vol met lang vergeten legendes en griezelige rare figuren uit het verleden van Owee aan Zee.  Herbert en Violet besluiten op onderzoek te gaan om achter de plannetjes te komen van Sebastiaan Aals. Als ze horen over een mechanische reus en over de rare snuiter van een uitvinder van Festergrim weten ze dat ze iets op het spoor zijn.

Voor jong en oud

De oude legenden vullen het verhaal goed aan en maakt van het boek een spannende “page turner”. Het boek leest redelijk vlot weg, hoewel sommige woorden wat lastig zijn. Dit komt omdat ze deels onbekend zijn, want wat is een Festergrim? En een gyroscopische regulateur? Als volwassene kun je dit boek ook prima lezen. De karakters zijn dan wel kinderen, maar zeker niet kinderachtig. Het verhaal zit goed in elkaar met spannende plottwists. Wat weten de oud-bewoners eigenlijk over die mechanische robot die ooit verdwenen schijnt te zijn? Komen wij er achter wat er is gebeurd? Het lijkt wel of er bewoners zijn die meer weten. En Sebastiaan Aals, is hij nou een held of een stiekemerd? Ook daar is niet iedereen het over uit. Het einde van het boek is spannend, maar niet helemaal afgesloten en zo rol je alweer bijna een nieuw avontuur in. In het boek staal al een voorproefje van deel 5: Het geheim van Meermindusa! En eigenlijk kunnen wij niet wachten tot die uitkomt, want onze nieuwsgierigheid is al gewekt met een vooruit blik van het nieuwste boek.

“Het boek is fantasierijk, verhalend, avonturistisch en spannend als een detective…en dat alles in 1 boek. Chapeau! “

Thomas Taylor heeft het boek geschreven en de illustraties verzorgd bij ieder hoofdstuk. Net zoals de kaft die hij heeft getekend. Daar zie je al in felle kleuren dat er wat spannends gaat gebeuren met een eng robot monster, een boot en onze hoofdrolspelers.

Het Geheim van Festergrim is zoals gezegd vlot geschreven. Je kan het voorlezen vanaf een jaar of 9. Zelf lezen kan vanaf 10-11 jaar. Dit vanwege de zelf verzonnen woorden. Een jonger kind kan dat lastig vinden. Dit boek valt wat ons betreft onder ‘stoppen met lezen is lastig’. Deels is het avontuur, maar deels ook fantasie zonder dat het ooit toverachtig gaat worden. Het stadje en ook de bewoners komen allemaal erg realistisch over, terwijl je toch weet dat het niet echt zo gebeurd is…of misschien toch wel?

Wij vinden Het Geheim van Festergrim zeker een aanrader! Het is echt fantasierijk, verhalend, avonturistisch en spannend. Absoluut een go!

Het geheim van Festergrim– Facts