10 jaar 11 jaar 8 jaar 9 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Doolhof / Labyrinth Team Edition – samenwerken om te winnen

Daedelus, een geest van het doolhof, heeft jullie opgesloten in zijn magische doolhof. Lees onze review van Labyrinth Team Edition

Daedelus, een geest van het doolhof, heeft jullie opgesloten in zijn magische doolhof: Labyrinth Team Edition. De uitgang is alleen te bereiken via het geheime portaal. Daarvoor heb je 24 magische schatten nodig die je moet opsporen. Maar Daedelus probeert jullie te dwarsbomen, hij verschuift gangen en blokkeert de weg! Door samen te werken zal het jullie lukken om het labyrint te verlaten of blijf je eeuwig dolen?

Labyrinth of doolhof

Bij het opzetten van het spel kijken we elkaar dit komt wel heel bekend voor. O ja, het lijkt op Doolhof! Sterker nog: dat is het ook! Dit spel heeft soms de naam Labyrint en soms de naam Doolhof. Het bestaat inmiddels meer dan 30 jaar en er zijn zeer veel verschillende varianten. Denk aan Pokémon Labyrinth, Glow in the Dark Doolhof en 3D doolhof. Wij hebben de kindervariant en die is echt te makkelijk geworden.  Het schuiven en elkaar dwarszitten en van het bord schuiven dat kennen we wel. De Labyrinth Team Edition variant is vanaf 8 jaar en een coöperatief spel. Een coöperatief spel moet je samen spelen. Samen heb je hetzelfde doel, in dit geval uit het doolhof komen. Je moet elkaar juist niet dwarsliggen, maar helpen. Een leuke variant die je eerst bij voornamelijk spellen zag voor jongere kinderen. Maar ondertussen ook voor grotere kinderen zoals laatst ook het spel Dodo. Wij zijn benieuwd of dit leuker is te spelen met kinderen die niet zo goed tegen hun verlies kunnen, want je wint of verliest met z’n allen.

Doel van Doolhof Team Edition

Daedelus, de geest van het doolhof, heeft de spelers opgesloten in het magische doolhof. Alleen via een portaal kunnen jullie eruit komen. Dit portaal vormt zich als je de 24 magische schatten hebt opgespoord. Als je alle schatten hebt verzameld en zo de puzzel van het portaal hebt gemaakt, winnen jullie het spel gezamenlijk. Alleen met zijn allen kan je dit portaal maken. Daedelus moet je voor zijn en voor zijn boek uit is, moet jij alle schatten verzameld hebben. Doe je dat niet zal je voor altijd dwalen in het doolhof.

Het spelverloop

Het bord heeft 16 vaste vlakken waarop je de 34 gangkaarten legt. Er blijft er 1 over die je gebruikt als kaart om de gangen mee te verschuiven. Iedereen speelt met een eigen speelfiguur (het spel is met maximaal 4 spelers te spelen)  en iedereen krijgt ook 2 toverspreukschijven (1x schuiven en 1x draaien)  Daarnaast zijn er nog 4 basisspreuken in het spel, namelijk wissel, oversteek, uitbraak en teleporteren. Iedere speler krijgt ook 2 schatkaarten, dit is je doel. Het boek van Deadelus rouleert en is in het bezit van de spelende speler.

Ieder spelbeurt bestaat uit de volgende handelingen; boek lezen, toverspreukschijfjes inzetten en de magische schatten proberen op te halen. Zoals bij het oude spel ga je schuiven met het losse stuk. Dit doe je door in het boek te lezen wat het plan is van Daedelus. Soms moet je gangen schuiven, soms moet je schatten tijdelijk onzichtbaar maken of soms alle speelfiguren op het bord verplaatsen. Als je dan zelf je kaarten mag gebruiken kan je je speelfiguur gaan verplaatsen richting je schat. In dit geval mogen je spelers weten waar je naar toe gaat, want dwarsbomen helpt niet om de 24 kaarten te vinden. Door je spreuken te gebruiken kan je het spel nog best invloeden. Je kan teleporteren, oversteken en wisselen, dat geeft het spel wel wat dynamiek.

doolhof spelen

Je moet de 24 schattenkaarten verzamelen en met vier spelers, gaat het om 6 kaarten per speler, je zou dus in 3 volle speelrondes klaar kunnen zijn. Met 2 spelers duurt het spel dus langer. Als je de 24 kaarten hebt verzameld voor het boek uit is, winnen jullie het spel. Met 2 spelers is het dus een stuk lastiger om te winnen.

Het is leuk om met elkaar tegen een vijand te strijden. Zeker voor kinderen die slecht tegen hun verlies kunnen, werkt deze methode erg goed. Spelenderwijs leert je kind om samen te werken. Door alle toverspreuken kan het erg makkelijk zijn om je schat te vinden. In de speluitleg worden tips gegeven om het spel moeilijker maken. Ik kan mij ook goed voorstellen dat je regels instelt over het spreukgebruik. Zo mag je eerst lopen en daarna de spreuk nog doen. Dit zou je kunnen inperken om het spel moeilijker te maken. 8 jaar is een goede leeftijd om dit spel te spelen. Ondanks dat het niet een tactisch spel is, zijn de stappen die uitgevoerd moeten worden wat lastig. Het is echt een spel dat je de eerste paar keer met een handleiding op schoot moet spelen omdat er zoveel regeltjes zijn.

Al met al is het echt van toegevoegde waarde om Labyrinth team edition te spelen. Daarnaast heeft het spel door de kaarten en de toverspreuken een diepere laag gekregen en is het veel meer geworden dan het bekend toch wat oppervlakkige spel.  Een go dus als je niet wil dat het bordspel de lucht invliegt bij verliezende spelers.

Labyrinth team edition van Ravensburger Facts

• Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Speelduur: 30-60 min afhankelijk van aantal spelers