7 jaar 8 jaar 9 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Oertaal Oega Boega Bouw!

Oertaal Oega Boega Bouw! is een prehistorisch brabbel- en bouwspel. Oermensen zijn echte bouwers, maar in praten zijn ze nog niet zo goed. Best lastig als je je teamgenoten moet uitleggen hoe je een bouwwerk moet maken. In het spel Oertaal; Oega Boega Bouw! leer je dan ook op een andere manier communiceren. Maar of dit nu wel zo makkelijk is? Wij hebben het uitgetest.

Inhoud van de doos

In de doos vind je 18 bouwstenen in 3 verschillende kleuren; groen, blauw en rood. Er zijn 30 bouwkaarten, 10 per kleur. 23 woordkaarten en 19 beschrijvingskaarten.

Beginner, gevorderde of expert

Voor je begint moet je eerst een keuze maken. Welke moeilijkheidsgraad kies je voor?
Ben je Beginner, Gevorderde of Expert? Voor de beginner pak je groene, voor de gevorderde de groene + blauwe kaarten en voor de expert gebruik je alle kaarten.

In het spel Oertaal; Oega Boega Bouw! leer je op een andere manier communiceren. Maar of dit nu wel zo makkelijk is?

Hoe begin je?

We hebben alle bouwkaarten geschud en op een stapeltje op tafel gelegd. Deze zijn geheim, dus draai ze om. De beschrijvingskaarten leg je open op tafel met een woordkaart ernaast. Zo is het een soort woordenboek.
Wanneer de teams gemaakt zijn pakt elk team een setje bouwblokken. De kleuren die je nodig hebt worden bepaald door de moeilijkheidsgraad.

Eerst zonder de woordkaarten oefenen

Speluitleg Oertaal Oega Boega Bouw!

We hebben teams gemaakt en in elk team wijzen we een bouwmeester aan. De bouwmeester pakt een bouwkaart. De jongste speler mag “Start” roepen en de bouwmeester geeft de aanwijzingen. Staat er een blokje rechtop, dan moet hij de beschrijvingskaart rechtop vertalen, dus met het woord ernaast. De rest van het team zijn de bouwers, zij kijken dan naar de kaarten om te ontcijferen welke actie genoemd wordt.
Eerst wordt het voorwerp genoemd; vierkant/ cirkel/ rechthoek en daarna de actie; boven/ onder/ rechtop/ neerleggen etc. Ook zijn er plaatjes met goed en fout zodat de bouwmeester kan laten weten of ze de actie goed hebben uitgevoerd of niet. Lekker hysterisch roepen van al die gekke woorden en lachen om elkaar! Lol is gegarandeerd.

Wanneer win je?

Wanneer je denkt dat je klaar bent moet de bouwmeester OEGA BOEGA BOUW! roepen. Als het bouwwerk dan klopt met het plaatje dan heeft dat team gewonnen. De teams mogen dan een nieuwe bouwmeester kiezen en dan begint het spel weer vanaf het begin met een nieuwe kaart. Ook kan het winnende team ervoor kiezen om de woorden opnieuw te husselen of het zo te laten.

Belangrijk om te weten

De teams hoeven niet even groot te zijn, zo kun je als ouders samen spelen tegen je kinderen of gemixt.
De bouwmeesters mogen alleen maar woorden gebruiken die op de woordkaarten staan, je mag dus niet extra aanwijzingen geven.
Er is ook een optie om als 1 team te spelen en dan tegen de klok. Stel je timer in en probeer binnen de tijd het bouwwerk te voltooien.

De kinderen vinden het roepen van de gekke woorden fantastisch natuurlijk. Hoe gekker hoe beter. We zijn begonnen met de beginner modus en dit gaat nu goed. Je maakt het met de gevorderde en expert modus wel steeds een stapje moeilijker. Zo is het ook voor volwassenen ook leuk om te doen met een spelletjesavond denk ik. Dit hebben we nog niet met vrienden uitgetest.
Wij vonden het wel echt even wennen hoe het precies allemaal werkte. Eerst deden we een aantal rondjes zonder de woorden, maar alleen het aanwijzen en dan bouwen. Gewoon om te kijken hoe dat precies werkte. De woorden erbij maakt het wel hilarisch, want het zijn natuurlijk niet de meest alledaagse woorden! Oertaal Oega Boega Bouw! is echt een bijzonder spel voor een leuke spelletjes avond. Voor Macy (9 jaar) en Bentley (7 jaar) was het superleuk om te spelen en ze snappen de regels nu ook echt.

Oertaal Oega Boega Bouw! Facts

Ben jij meer van een echte taal? Bekijk dan onze review van dit taalspel!