10 jaar 8 jaar 9 jaar Boeken

{ Boekrecensie } | Stinkhond in de Sneeuw

Anne

Soms zie je een boek en weet je dat het in de smaak zal vallen. Zo ook met de serie stinkhond. De boeken vallen op door de tamelijk witte kaft en uiteraard de naam. Mijn zoon begon meteen te lachen om de naam. Ik neem jullie graag mee in deze review van stinkhond in de sneeuw

De boekenreeks Stinkhond

De serie stinkhond is een populaire boekenserie uit Frankrijk en geschreven door Colas Gutman. In Nederland zijn de boeken vertaald door Sylvia van den Heede. Haar kun je kennen van de Vos en Haas boeken. Er zijn inmiddels al 11 delen van stinkhond en deze zijn los van elkaar te lezen. Eén van de delen hebben wij eerder al eens mogen reviewen, dat kun je hier lezen. De boeken zijn geschikt voor de beginnende lezer. Het boek is niet ingedeeld op AVI niveau maar een kind van een jaar of 8 (E4) komt hier aardig mee uit de voeten. De illustraties zijn van Marc Boutavant en heerlijk kleurrijk en echt leuke toevoeging in het boek.

leuk boek voor kinderen

“Stinkhond laat zien dat vriendschap en iets voor elkaar overhebben de beste eigenschappen zijn die je kan hebben”

Over het boek

Het boek gaat over stinkhond, een rafelige vieze hond die ruikt naar sardientjes en woont in een vuilnisbak. Dit doet hij samen met zijn vriend, platte kat. Hier moest Beau erg om lachen want platte kat heeft ook in de tekeningen een plat hoofd. In dit deel gaan Stinkhond en platte kat op avontuur naar de sneeuw. In het blafblad vindt stinkhond een advertentie voor een leuke baan en onderweg daar naar toe komt hij Anorak tegen. Ze gaan, met de vader van Anorak en een stel vergeten dieren met de trein naar Shamponix en slapen daar in Hotel Stinkhol. De eigenaar van Hotel Stinkhol is de zielige sneeuwman. Met hem maken ze veel avonturen mee en de vraag is of ze genoeg sterren weten te verdienen. Stinkhond zal laten zien dat vriendschap en iets voor elkaar overhebben de beste eigenschappen zijn die je kan hebben.

Soms zie je een boek en weet je dat het in de smaak zal vallen. Zo ook met de serie stinkhond. De boeken vallen op door de vrolijke kaft.

Wat wij vinden

Beau is 7 en zit in groep 4. Hij is niet de beste lezer, maar kan prima een boekje lezen. In dit boek zijn sommige woorden wat en zinnen erg lang. Een zin als “Helaas is overdenken tijdverlies als je wilt overwinnen” lastig omschreven voor wat ze willen zeggen. Wat ik een pluspunt vindt, is dat er veel bekende woorden instaan, maar die niet vaak in kinderboeken gebruikt worden. Woorden als koppigheid, hoogseizoen, waaghals en riool. Het zijn woorden die voor ons makkelijk zijn, maar voor een kind ook belangrijk om te horen en zo de woordenschat te vergroten. Dat doet dit boek erg goed.

Een zin als “Stinkhond is een kontlikker” is wel wat grover in de mond. Dat vinden kinderen ook leuk aan dit boek. Het is een niet kinderachtig geschreven boek. Dieren maken “grote mensen” avonturen mee. Deze avonturen zijn wel redelijk absurd. De lezer weet dat het niet echt is en dat maakt dat de situaties grappig worden. Ik denk dat de kracht van deze reeks zit in het niet kinderachtige taalgebruik en volwassen avonturen. Beau heeft het boek met plezier gelezen. Alhoewel hij zeker de strekking en grappen niet altijd begrepen heeft. Ik zou eerder aanraden om dit boek samen te lezen, zodat je als ouder wat uitleg kan geven aan sommige woorden en woordgrappen.

“Het bevat woorden die voor ons makkelijk zijn maar voor een kind ook belangrijk om zo de woordenschat te vergroten”

Stinkhond in de sneeuw– Facts:

• Auteur: Colas Gutman