10 jaar 8 jaar 9 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Bordspel Spokenchaos

Veel kinderen zijn gek op spoken, maar vinden ze ook nog wel spannend en soms eng. Spellenmaker Letheia laat zien met het spel Spokenchaos, dat spoken die ronddwalen juist helemaal niet eng zijn, maar vooral grappig, onhandig en dat je er samen veel plezier mee kan beleven.

Het verhaal van Spokenchaos

In de nacht gaan de spoken op verkenning door het hotel. Ze kunnen het echter niet laten om kattenkwaad uit te halen en zetten de lobby op zijn kop met een hoop lawaai waardoor de gasten van het hotel wakker worden. Om niet in de problemen te raken, moeten ze proberen ongezien weer naar buiten te sluipen. Maar de gasten kunnen door het sleutelgat van hun hotelkamer gluren. Terwijl de spoken zich verstoppen achter het meubilair, proberen de andere spoken ervoor te zorgen dat de ander wordt betrapt. Welke spoken lukt het om ongezien binnen 5 rondes naar buiten te komen?

Voorbereiding van het spel

Voor we het spel kunnen spelen, moeten we eerst het spel voorbereiden. De eerste keer dien je het slot in elkaar te zetten. Letheia heeft hier een duidelijk stappenplan voor gemaakt en de onderdelen zijn goed voorgestanst waardoor alle kanten van het slot netjes in elkaar vallen. Wat daarna belangrijk is, is dat de spelregels goed worden doorgenomen. Het spel kan je namelijk spelen op drie niveaus en is te spelen vanaf 8 jaar.

Shop Spokenchaos direct:

Als eerst leg je het spelbord midden op tafel, omdat je het spelbord soms tijdens een ronde moet draaien is het fijn als er genoeg ruimte om het spelbord heen is. Dan kiest elke speler een kleur en plaatst zijn spookjes aan zijn kant van het bord, dit is de ‘startkant’. Aan elke kant van het bord kan maar één kleur starten. De 6 meubels mogen op het spelbord worden geplaatst, waardoor er een gezellige lobby ontstaat. Het sleutelgat mag willekeurig bij een deur rond de lobby worden gezet.

Veel kinderen zijn gek op spoken, maar vinden ze ook nog wel spannend en soms eng. Spellenmaker Letheia laat zien met het spel Spokenchaos

Speluitleg Spokenchaos

Als het spel is klaargezet en iedereen door het sleutelgat heeft gegluurd, krijgt de laatste persoon die gegluurd heeft de dobbelsteen. Daarna mogen de spelers om de beurt een paarse bewegingskaart trekken. Soms staan hier naast een cijfer ook meubels op. Dan mag je één van de afgebeelde meubels verplaatsten door de lobby. De waarde van het cijfer verdeel je over je eigen spoken. Stel je hebt cijfer 7, dan verplaats je bijvoorbeeld 3 vakjes met het ene spook en 4 vakjes met een ander spook.  Alle spelers laten hun spoken gelijktijdig door de lobby bewegen en proberen ze goed te verstoppen.

Elke speler werpt nu de dobbelsteen. De speler met de hoogste worp mag de kant kiezen waar het sleutelgat wordt geplaatst. Dan mag de speler nogmaals een worp doen en bij de deur met hetzelfde cijfer wordt het sleutelgat gezet. Gluur door het sleutelgat en onderzoek de lobby. Kijk goed want de spoken kunnen overal zitten. Zelfs via de spiegel kan je soms een glimp van een spook opvangen. Betrapte spoken schrikken en worden van het bord genomen. Deze leg je naast hun eigen startkant van het bord. Het sleutelgat mag je laten staan, de dobbelsteen word doorgegeven naar links en de gebruikte bewegingskaarten worden aan de kant gelegd. Nu begint er een nieuwe ronde.

Het is de bedoeling dat je in vijf rondes zoveel mogelijk spoken naar de overkant van het bord probeert te krijgen zonder gezien te worden.

Als je het spel onder de knie hebt…

Het is echt even inkomen en door hebben hoe de regels in elkaar zitten. Maar als je een beetje op weg bent en iedereen begrijpt de basis van het spel dan kan je er extra regels aan toevoegen. Zoals het samenvoegen van spoken. Hierbij begin je altijd met een klein spook de lobby over te steken. Komt er een klein spook van dezelfde kleur in hetzelfde vakje terecht, dan vormen deze samen een middelgroot spook. Komt daar later weer een klein spook bij terecht dan vormen deze samen een groot spook.

Het samenvoegen van de spoken vereist wat tactiek, maar als dit lukt dan kan je er nog een extra uitdaging aan toevoegen. Namelijk de ‘Klokslag Middernacht’-kaarten. Hierbij mag de speler met de dobbelsteen een ‘Klokslag Middernacht’-kaart trekken nog voordat de bewegingskaarten worden getrokken. De functie van de kaart wordt hardop voorgelezen en direct uitgevoerd. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat alle spoken in de lobby neer worden gelegd en liggend de ronde voort moeten bewegen. Of ‘De vloer is lava’ waarbij alle spoken aan het eind van de ronde ‘veilig’ bovenop een meubel moeten staan.

Spokenchaos is zeker een chaos om te spelen, maar wel een leuke spannende chaos. Gelukkig kan je de chaos een beetje inperken door iedereen om de beurt zijn spoken te laten bewegen in plaats van allemaal tegelijk. Het is een ideaal familiespel voor gezinnen met kinderen vanaf 8 jaar omdat er toch over een tactiek nagedacht moet worden tijdens het spelen en er verschillende moeilijkheidsniveaus mogelijk zijn. Hierdoor blijft het spel elke keer weer een uitdaging. Het duurt ongeveer 45 minuten voordat je de vijf rondes hebt doorlopen. Wij zijn jammer genoeg nog niet toegekomen aan de ‘Klokslag Middernacht’-kaarten omdat de chaos bij ons al groot genoeg was en wij er nog niet uit zijn wat de beste tactiek is om zoveel mogelijk spookjes de lobby te laten oversteken in vijf rondes. Onze achtjarigen zijn er ook zeker nog niet klaar mee en vinden het spel Spokenchaos een echte Go!

Spokenchaos Facts

Ook een leuke tip: Koala Kart bordspel review