7 jaar 8 jaar 9 jaar Game reviews

{ Game Review } | Dragons: Legends of the Nine Realms

Een nieuw spel voor de Nintendo Switch geeft hier vaak gejuich! En dit spel, Dragons: Legends of the Nine Realms, komt ons wel bekend voor.
Anne

Een nieuw spel voor de Nintendo Switch geeft hier vaak een luid gejuich! En dit spel, Dragons: Legends of the Nine Realms, komt ons wel bekend voor. Het lijkt precies op “Hoe Tem je een Draak”, de film en serie die mijn kinderen erg leuk vonden. Volgens de verpakking gaan we ons in een RPG avontuur storten vol actie. De verpakking ziet er leuk uit, de draken klinken bekend, maar zal het spel ook net zo leuk zijn?  Wij zijn benieuwd en gaan voor je op onderzoek uit.

Informatie op de verpakking, hoe zat het ook alweer?

Ik lees zelf geen game blogs en speel ook niet megaveel op de Nintendo switch. Dat is meer iets voor mijn kinderen. Toch vind het wel belangrijk om te weten wat mijn kinderen spelen en wat de spellen inhouden, daarom zoek ik dat graag eerst uit.  Zo ook deze game, want als er op een doosje staat: ‘RPG avontuur’ dan trek ik toch eerst een wenkbrauw omhoog. Gelukkig heeft Google me geholpen. Een RPG avontuur is een rol playing game. In dit geval ben je dus het karakter draak. Verder staat er informatie op over de leeftijd en inhoud van het spel. Pegi 7 wat neerkomt op het volgende: “spellen met beelden of geluiden die mogelijk angstaanjagend kunnen zijn voor jongere kinderen, vallen in deze categorie. Een zeer milde vorm van geweld (geïmpliceerd, niet-gedetailleerd, of niet-realistisch geweld) zijn aanvaardbaar voor een spel met een PEGI 7-classificatie.’ (bron pegi.info).
Ook zien we de pictogrammen spin en een vuist met bliksemschicht, die staat voor afbeeldingen van geweld en beelden of geluiden die angstaanjagend kunnen zijn, maar vallen binnen de klasse pegi 7. Verder staat er op de achterkant ook op welke manier je kan spelen. In dit geval met een controller, via de televisie of op de handheld en met hoeveel personen. In dit geval is het 1 persoon.

Vlieg en vecht met de draken: Dragons: Legends of the Nine Realms

Doel van de game is om de familie van Donder (je kent hem misschien als draak Thunder uit de films) te redden en je vecht als draak tegen de vijanden. Je kan je personage verbeteren en versterken door edelstenen te vinden en met bepaalde krachten kun je nieuwe karakters ontgrendelen en zo de ondergrondse drakenrijken redden van de ondergang. De game is gebaseerd op de spin-off van hoe tem ik een draak en deze spin-off draait nu op Netflix.

Iedere draak heeft een bepaalde kracht c.q. aanvalsmogelijkheid. Lichte aanvallen of zware aanvallen of met hun adem kunnen ze ook aanvallen. In de game vlieg je door de diverse rijken en soms heb je bij een aanval een andere kracht nodig. Je kan in de game wisselen tussen de verschillende draken, mits je wel genoeg kristallen hebt verzameld. Ook door bepaalde grote kristallen op te blazen kan je weer nieuwe krachten krijgen.

Voor jong publiek

Het vliegen door de rijken is niet ontzettend moeilijk. Je merkt door het hele spel heen dat de game voor een jong publiek is. Waarbij een jonger kind nog wel eens overweldigd kan zijn door een game recht door een level heen gaat en daardoor zaken in een level kunnen missen, zie je dat ze in deze game het wat meer kunnen leren. Dit komt misschien ook omdat er niet echt geheime kamers of verdiepingen te vinden zijn. Mijn kinderen geven aan dat ze het soms niet helemaal goed kunnen zien. Alsof de camera dan beter op een andere plek had kunnen zitten.

In de verschillende levels zie je wel redelijk wat herhaling van wat je moet doen. Verzamel kristallen, want daarmee kan je meer vaardigheden vrijspelen zoals meer levens, sterke aanvaltechnieken. Met een 25 minuten ben je dan ook wel door een level heen. En ook al heet het spel  “The Nine Realms (de negen rijken), je hebt maar vijf levels om door heen te gaan.

De 5 levels

De rijken zijn ijs, vuur, bio rijk, donkere rijk en het koningsrijk. In ieder rijk kan je verschillende draken tegenkomen en verslaan en bepaalde kristallen verzamelen. Ook kan je in verschillende rijken andere karakters ontgrendelen, zoals Ploeghoorn en Wu en Wei.

In het boekje wat bij de fysieke game zit wordt het verhaal van de rijken duidelijk uitgelegd en de verschillende draken uitgebreid geïntroduceerd! Super leuk, een klein verhalen boekje erbij, maar voor ons wel jammer dat het hele boekje Engelstalig is. De game zelf is in het Nederlands, de verteller legt je uit wat je moet doen en het komt ook nog eens in beeld. Je hoeft als gamer niet per se goed te kunnen lezen, dus dat is super fijn.

Dragons: Legends of the Nine Realms is een vermakelijk spel voor de jongste gamers. Het is niet een spel waar ze weken en uren mee bezig zijn. In een week had mijn zoon van 7 hem helemaal uitgespeeld. En eigenlijk vond hij dat wel heerlijk! Als je zeven bent dan wil je gewoon een game uitgespeeld hebben, de “finish” bereiken. Ik kan mij voorstellen dat, als je ouder bent, je het spel te gemakkelijk vindt en niet heel spannend, de krachten die je wel kan kiezen bij de verschillende karakters kan je vrij snel door hebben. Maar eerlijk, deze game is ook echt voor de 6-7 en 8-jarige het leukst.

Dragons: Legends of the Nine Realms facts

• Leeftijd: vanaf 7 jaar (PEGI-leeftijd 7 jaar)
  • Multiplayer functie aanwezig: nee