3 jaar 4 jaar 5 jaar 6 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Spel: Het verhaal van Koning Schaak

Lieke
Laatste berichten van Lieke (alles zien)

Het verhaal van Koning Schaak van Megableu is een bijzonder spel dat kinderen op een leuke manier het schaakspel uitlegt. En dan niet op een saaie manier, maar met behulp van leuke verhalen, mini-games en een kleurrijk vormgegeven schaakspel. Het spel is door de jury verkozen tot Speelgoed van het jaar 2022 in de categorie ‘Wetenschap en Educatie’ en gebaseerd op jarenlang schaakonderwijs aan kinderen.

Inhoud van de Het verhaal van Koning Schaak doos

Het Verhaal van Koning Schaak bestaat uit:

• Een verhalenboek met 8 verhalen en speluitleg
  • Een dubbelzijdig schaakbord, waarvan er één thematisch is en past bij de verhalen
  • Een opbergzakje voor de zwarte schaakstukken
  • Een opbergzakje voor de witte schaakstukken
  • 16 witte en 16 zwarte schaakstukken
  • 16 opzetstukken voor de witte schaakstukken en 16 opzetstukken voor de zwarte schaakstukken
  • 30 tokens om mini-games mee te spelen

Een hele doos vol dus! Het materiaal is van goede kwaliteit. Ik ben erg enthousiast over de opzetstukken voor de schaakstukken. Dit zijn figuren die je op de standaard schaakstukken kunt klikken. Zo komen de schaakstukken echt tot leven.

Review van het Verhaal van Koning Schaak: een uniek en bijzonder bordspel waarmee kleine kinderen leren schaken. Lees hier alles!

Het Verhaal van Koning Schaak

Het verhalenboek van het Verhaal van Koning Schaak is een unieke en vooral leuke manier om kleine kinderen te leren schaken. Schaken heeft misschien een suf imago, maar dit spel is allesbehalve suf. Het is een echt schaakavontuur! Stap voor stap leer je over de verschillende schaakstukken. Dit doe je door eerst een verhaal voor te lezen over een schaakstuk en daarna samen mini-games te spelen om te leren welke zetten dat schaakstuk mag zetten.

Je kunt dit spel trouwens ook prima met je kind spelen als je zelf nog niet kunt schaken. Zo kun je het samen leren! Zelf kan ik wel schaken, maar het is al jaren geleden dat ik het gespeeld heb. Ik vind het dus zelf ook erg leuk om het schaakspel weer op te pakken!

Verhalenboek met verhalen over de schaakstukken

Het Verhaal van Koning Schaak bestaat uit acht hoofdstukken: de witte koning, de zwarte koning, de pionnen, de lopers, de paarden, de torens, de witte koningin en de zware koningin. Elk hoofdstuk begint met een verhaal over het betreffende schaakstuk. Deze verhalen zijn kleurrijk geïllustreerd en écht leuk voor een kind. Onze dochter van 3,5 luistert enthousiast naar de verhalen.

Het eerste hoofdstuk gaat bijvoorbeeld over Koning Schaak, de witte koning. Koning Schaak houdt heel erg van eten. Op een dag moet hij zo hard niezen, dat hij al zijn pizzastukjes door het raam toe naar buiten niest. Hij wil ze oprapen, maar hij kan niet zo hard lopen. Hij heeft namelijk zijn broekzakken ook volgestopt met eten. Daarom kan hij alleen stapje voor stapje lopen. Zo wordt op een leuke manier uitgelegd dat de Koning maar 1 ‘stapje’ per keer kan zetten en niet meer.

Mini-games

Na het lezen van het verhaal, staat er een korte uitleg over de zetten in het boek. Dit is ook het moment dat je de figuur waarover het verhaal gaat, op het schaakstuk klikt en met de mini-game begint.

De mini-games sluiten helemaal aan bij de verhalen over de schaakstukken. Je speelt per schaakstuk 3 of 4 mini-games. Je leert na het verhaal over Koning Schaak bijvoorbeeld in de mini-game dat de koning 1 ‘stapje’ mag zetten, vooruit, achteruit, naar links, rechts of diagonaal. Spelenderwijs leert een kind hoe dit werkt. Koning Schaak, de koning die zo van eten houdt, moet bijvoorbeeld stapje voor stapje zijn pizzapunten (tokens) oprapen. Nadat het hoofdstuk en de mini-games over de koning zijn afgerond, komen de pionnen aan bod. De pionnen zijn ‘de kinderen van de koning’. Zo is over elk schaakstuk een leuk verhaal bedacht. Onze dochter luistert enthousiast naar de verhalen.

Doordat onze dochter nog jong is (3,5) is leren over één schaakstuk per keer echt wel genoeg. Je hebt dan een verhaal gelezen en 3 of 4 mini-games gespeeld. Het is sowieso wel een spel waar je samen over langere tijd mee aan de slag gaat, maar dat maakt het juist zo ontzettend leuk. De spelmakers raden trouwens zelf ook aan om elk hoofdstuk een week te herhalen voordat je aan een nieuw hoofdstuk begint. Dit zodat kinderen de informatie goed opslaan en echt goed leren snappen welke zetten het schaakstuk mag zetten. Na acht hoofdstukken is het tijd om het echte schaakspel te spelen met als doel natuurlijk: het slaan van de koning!

Ik kan hier heel kort over zijn: Het Verhaal van Koning Schaak verdient een dikke GO! Dit spel is namelijk écht ontzettend leuk om samen te spelen met je kind. Het is niet alleen leuk, maar ook leerzaam. Het daagt je kind echt uit om goed vooruit te denken over de volgende zet. Ook voor jongere kinderen, vanaf 3 jaar, is dit spel al een aanrader. Je bent weken zoet met dit spel, reken erop dat je minimaal twee maanden nodig hebt om het schaakspel echt onder de knie te krijgen. Stapje voor stapje leer je zo samen met je kind schaken.

Het schaakspel is van goede kwaliteit en erg mooi vormgegeven. De opzetstukken voor de schaakstukken bijvoorbeeld zijn stevig en vouw je niet zomaar om. Dit maakt het de prijs van € 39,99 dan ook echt waard.

Het spel is te spelen voor 2 tot 4 spelers, maar ik raad aan om het met zijn tweeën te doen. Een volwassene met een kind. Dit is het meest logisch qua spelopzet en ook het leukst om de mini-games te spelen.

Facts

En Dodo van 999 Games