4 jaar 5 jaar 6 jaar Boeken

{ Review } | Het vrolijkste en grootste boek van alle voertuigen

Na ons gevecht over of het eerste woordje mama of papa moest zijn, verloren we bijna van “auto”. Met name onze jongens zijn namelijk echt dol op alles wat rijd, vanaf het moment dat ze een speelgoedauto zagen. We hebben dan ook bakken vol auto’s/ motoren en bussen in huis, dus bij het zien van de voorkant dacht ik al direct dat dit boek een hit zou worden hier in huis. “Een geschiedenis op wielen van de uitvinding van het wiel tot de voertuigen van morgen”.
Maar is dit wel echt het vrolijkste boek? Ik neem je mee in deze review.

Wat vind je allemaal in het boek?

In dit boek nemen de vriendjes Otto en Brutus je mee in de geschiedenis. Zo blader je door de Oudheid en de Middeleeuwen, maar wordt er ook stilgestaan bij een heleboel andere belangrijke momenten in de geschiedenis. Zoveel toffe uitvindingen zijn er geweest, heel bijzonder om hier zo samen over te lezen en te leren. Daarnaast staan er hele bijzondere voertuigen in en natuurlijk kunnen de voertuigen van de hulpdiensten niet ontbreken. Nooit geweten dat er zoveel verschillende voertuigen zijn!

Educatief

Naast dat het leuk is om alle prachtige afbeeldingen te bekijken is het boek ook super educatief. Je vindt er namelijk niet alleen informatie over hoe de voertuigen nu eigenlijk zijn ontstaan, maar ook hele leuke weetjes. Zo leuk om bij elke pagina zoveel leuke dingen te leren, echt spelenderwijs. Wist jij bijvoorbeeld dat het Italiaanse woord Vespa, wesp betekent? Dat in Londen rode dubbeldekkers rondrijden, maar dat ze in Dublin groen zijn? Dat in wildwestern films de boeven zwarte hoeden op hebben en de helden een witte? Ik dus niet, maar nu wel! Zo onwijs veel leuke weetjes, over talloze thema’s, allemaal te linken aan de voertuigen. Ook spreekwoorden en gezegden. Zonder dat ze het bewust door hebben leren ze zoveel.

Lekker lang lezen

Het is een lekker dik en goed gevuld boek. We hebben het boek dan ook nog steeds niet helemaal uit. Er is zoveel te zien op de pagina’s, zoveel te leren en te bekijken. Zeker geen boek wat je even snel leest en daarna nooit meer uit de kast pakt, al zeg ik het zelf. Hier staat hij al 2 weken op het avondprogramma voor het slapen en ik denk dat we nog wel even te gaan hebben. Gelukkig is dat niet erg, want ze hebben er echt heel veel lol aan (en ik ook).😊

Voor welke leeftijd?

Harvey is 3 en vindt vooral het kijken naar de plaatjes erg leuk. Natuurlijk vraag ik een heleboel over de voertuigen en lees ik alles voor, maar het kijken is voornamelijk leuk. Bentley is net 7 en kan de stukjes al bijna zelf lezen. Hij beleeft het boek dus weer op een hele andere manier. Hij kan het voorlezen aan zijn kleine broertje en het zelf lezen. Soms leest hij eerst zelf de pagina en daarna lezen we hem samen, dan ziet hij weer hele andere dingen die hij oppikt. Zo leuk om te zien dat mijn kinderen enorm van boeken kunnen genieten, zelf vond ik dit ook fantastisch! Een leeftijdsgrens kan ik dus niet echt aan het boek hangen aangezien je er verschillend naar kunt kijken. Echt voor alle leeftijden dus wat mij betreft.

Zoekboek

Naast het lezen van het boek en het kijken naar de illustraties is er nog een ander aspect toegevoegd aan het boek.
Het is namelijk ook een zoekboek. Op elke pagina kun je dezelfde 8 personages steeds terugvinden als je heel goed zoekt. Dat is natuurlijk een heel slim aspect want dat vinden de meeste kinderen toch wel heel leuk! Hier is het soms een wedstrijd wie alles als eerste gevonden heeft op de pagina en jup, ik doe gewoon lekker mee in mijn hoofd!

Het is echt een fantastisch boek! Heb je autoliefhebbers in huis, of is de kleine of jijzelf dol op weetjes en feitjes? Dan is dit zeker een aanrader! Ook erg leuk om cadeau te geven.
De pagina’s met hulpdiensten en de wegenwerken zijn bij de jongens echt favoriet en het meest herkenbaar! Die hebben ze zelf ook al een paar keer doorgelezen overdag. Zeker nu Bentley het zelf ook steeds beter kan lezen is het zo leuk, de grapjes hoor je dan later nog terug bij ze. Ook het zoekgedeelte is heel leuk toegevoegd. Dit vindt ook Macy heel leuk om te doen, natuurlijk zijn ook de prinsessenkoetsen voor haar mooi om te bekijken. Wat ons betreft dus zeker een aanrader!

Het vrolijkste en grootste boek van alle voertuigen – facts