10 jaar 11 jaar 12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar 8 jaar 9 jaar Game reviews

{ Game Review } | Mario Strikers: Battle League

Is er iets wat Mario niet kan? Van golfen tot prinses Peach redden, hij draait zijn hand er niet voor om. Nu is het de beurt aan voetbal. Hij en de bekende medespelers gaan het tegen elkaar opnemen in een nieuwe editie van Mario Strikers. Of dat net zo leuk is als dat klinkt? Lees snel verder…

Vroeger…

Toen gamen nog niet zo groot was als dat het nu is speelde Mario al voetbal. De eerste Mario Strikers kwam namelijk uit in 2005 op de Gamecube. Niet lang daarna kwam het 2e deel, Mario Strikers Charged, in 2007 voor de Wii. En nu dus eindelijk het volgende deel in de serie na 15 jaar. Ik was erg benieuwd of het spel na zoveel jaar nog een belletje deed rinkelen bij de huidige generaties gamers. Online viel het eigenlijk wel mee… (vond ik). Maar toch zijn er gelukkig genoeg Mario fans die het spel bijna automatisch zullen kopen omdat het een Mario Nintendo product is, en dat betekent kwaliteit.

Aan de slag met Mario Strikers: Battle League

Om dit spel een beetje te kunnen spelen raad ik het oefenen van de individuele handelingen zeer aan! Er gebeurt namelijk erg veel in je scherm en dat gaat in een hoog tempo. Gelukkig kan dit in de handleiding-mode waarbij je alles in eigen tempo kunt leren. Nadat je de introductie hebt gehad kun je een duel spelen tegen anderen. Online, lokaal of tegen de computer. Ook is het mogelijk om toernooien te spelen van verschillende moeilijkheidsgraden.

Is er iets wat Mario niet kan? Hij en de bekende medespelers gaan het tegen elkaar opnemen in Mario Strikers: Battle League

Kies je team

Om voetbal te spelen heb je een team nodig. Gelukkig kan je zelf je team samenstellen uit verschillende bekende karakters uit de Mario Wereld. Natuurlijk Mario zelf, maar ook bijvoorbeeld Bowser of princes Peach. Alle karakters hebben hun eigen statistieken. Denk hierbij aan kracht, overspelen, snelheid en kracht. Hoe goed ze ergens in zijn ligt aan het karakter zelf. Zo is Donkey Kong heel sterk en Toad heel snel. Al deze vaardigheden zijn aanpasbaar door middel van uitrusting. Een helm die plus 2 kracht geeft, maar ook min 2 snelheid bijvoorbeeld. Zo kun je jou eigen karakters maken zoals jij dat wilt.

Soort van voetbal

Dit is een “voetbal” spel wat betekent dat het er een beetje op lijkt. Je mag iedereen tackelen en beuken. Sommige karakters pakken de bal in de hand terwijl ze midden in het veld staan enz. Waar het WEL op voetbal lijkt, is het scoren van doelpunten en de vorm van het speelveld. Ook is er een keeper voor elk team, maar die worden beiden door de computer bestuurd. Ook kun je in dit spel items gebruiken die je oppakt terwijl je in het veld loopt. Een rood schild is bij alle Mario Kart fans een bekende en ook een bananenschil kun je op het veld gooien.

Timing

Veel in Mario Strikers: Battle League draait om timing. Je kan direct schieten wanneer je een pass krijgt, maar je kan ook je schot opladen voor extra kracht. Ook het tackelen kun je opladen waardoor je een hardere beuk uitdeelt. Dit zorgt er voor dat je tegenstander iets langer op de grond blijft liggen. En dan is er ook nog het superschot. Lukt het je om eerder de gloeiende bal in het veld te pakken dan je tegenstanders? Dan heb je 30 sec de tijd om een Hyper Shot af te vuren. Dit betekent dat je jouw schot volledig moet opladen om vervolgens 2 keer goed moet timen voor een meter die heen en terug loopt. Doe je dit goed, dan vuur je een megaschot af die onhoudbaar is voor de keeper en 2 doelpunten waard is! Time je het niet zo goed dan is er een kans dat de keeper de bal tegen houdt. Elk karakter heeft een eigen Hyper Shot waarbij de 1 vuur ballen schiet en een ander bijvoorbeeld een mega-ei lanceert.

Mario Strikers: Battle League krijgt een dikke vette GO! Vooral met iemand op de bank spelen is erg leuk. Helemaal wanneer je net op tijd een tackel kunt doen wat er voor zorgt dat de Hyper Shot van je tegenstander wordt tegengehouden. Dit spel is snel te starten, maar niet makkelijk om echt goed in te zijn. Veel oefenen dus, maar dat is alleen maar leuk!

Mario Strikers: Battle League Facts

• Leeftijd: vanaf 7 jaar (PEGI leeftijd 7 jaar)
  • Multiplayer functie aanwezig: ja