10 jaar 11 jaar 7 jaar 8 jaar 9 jaar Boeken

{ Recensie } | Twee spannende boeken over Marie Boe

KirstenR
Laatste berichten van KirstenR (alles zien)

Nu oma Boe er niet meer was, was het eiland voor Marie een stuk leger. Stiekem zou ze Zilvermaaneiland wel voor even willen verlaten. Maar dat was onmogelijk. Sommige mensen hadden het weleens geprobeerd. Maar iedereen werd door een stevige wind terug naar het eiland geblazen. Marie wist niet waardoor dat kwam. Iedereen in het dorp zweeg erover. Volgens oma Boe was dat beter zo en moest niemand te veel vragen stellen (uit: Het spook van villa Donkerhout).

Een stukje uit het eerste deel over Marie Boe. Zat je ook gelijk in het verhaal? Net zoals de tekst spreekt de kaft met mooie illustraties ook meteen aan. Een boek voor zowel jongens als meisjes zelf te lezen vanaf 8 jaar of voor te lezen vanaf 7 jaar. Maar pas op wel voor dappere jongens en meisjes want het verhaal is bij tijden griezelig, mysterieus en vol avontuur. Wat wij vonden van de nieuwe boeken van bestseller auteur Michael Reefs lees je hieronder!

Marie Boe is een boek voor zowel jongens als meisjes zelf te lezen vanaf 8 jaar of voor te lezen vanaf 7 jaar. Lees onze recensie.
Deel 1

Waar gaat het boek ‘Het spook van villa Donkerhout’ over?

Dit boek gaat over Marie Boe die op Zilvermaaneiland woont. Een sprookjesachtig eiland waar niemand het ooit is gelukt om er vandaan te komen. Dit vind Marie Boe weleens jammer, ze is verdrietig na het overlijden van haar oma. Oma kon altijd zo mooi vertellen over deze sprookjesachtige plek die ook vol gevaren zit. Op een dag vind Marie op het strand de geheimzinnige koffer die oma altijd bij zich had. Er staat op: aan Marie Boe, let goed op deze koffer en verlies hem nooit uit het oog. Wat er ook gebeurt, laat deze koffer niet in verkeerde handen vallen. Met haar beste vriend Jasper gaat Marie proberen het mysterie van de koffer te ontrafelen. Maar waarom gaat de koffer niet open? Kunnen Marie en Jasper het aan om het echte geheim van Zilvermaaneiland te ontdekken?

Waar kennen we de schrijver, Michael Reefs, van?

Deze auteur heeft stiekem al heel wat boeken op zijn naam staan. De boeken over Marie Boe zijn eigenlijk de eerste serie die ook geschikt zijn voor de wat jongere lezers, vanaf ongeveer 8 jaar. Eerder schreef hij al een serie over de ‘Tempeljagers’ de ‘Bieb-bende’ en de ‘avonturen van Bram’. In mijn tijd dat ik werkzaam was bij de bibliotheek heb ik menig basisschoolkind aan het lezen gekregen door deze boeken. De schrijfstijl is toegankelijk, dat wil zeggen dat je vanaf het eerste hoofdstuk makkelijk wordt meegenomen in het verhaal. Michael Reefs weet in ieder hoofdstuk de spanning zo op te bouwen dat je wel wilt doorlezen. Alle boeken, dus ook die over Marie Boe zijn spannend, een tikkeltje eng en mysterieus. De bijbehorende illustraties sluiten daar mooi op.

Wat fijn, deel 2 ‘Het magische moeras’ is uit!

Wat zijn we nieuwsgierig naar de nieuwe avonturen die Marie Boe en Jasper gaan beleven in deel 2. Hoewel het eerste boek een mooi afgerond geheel is blijven er toch een paar losse eindjes die hopelijk opgelost gaan worden in ‘Het magische moeras’. Ook dit boek heeft weer de prachtige herkenbare illustraties die het verhaal nog meer body geven. De herkenbare toegankelijke schrijfstijl en de spanning die in de hoofdstukken wordt opgebouwd is gelukkig ook hetzelfde gebleven.

Deel 2

Waar gaat ‘Het magische moeras’ over?

In dit nieuwe deel waarin Marie Boe en haar beste vriend Jasper opnieuw de hoofdrol spelen, proberen ze het raadsel van Zilvermaaneiland verder te ontrafelen. Dit is niet zonder gevaar want de Geestenkoning zit nog steeds achter de koffer van Marie aan. Alleen met een nieuw volle maan kan de Geestenkoning ontsnappen uit het Schaduwbos. Hoe houden Marie en Jasper hun grote vijand op afstand? Misschien kan de boekhandelaar, meneer van Maan het tweetal helpen met een speciale uitvinding? Diep verscholen in het bos moeten ze op zoek naar het magische moeras. Dit moeras heeft bijzondere krachten: je diepste wensen kunnen worden vervuld.

Tekst afgewisseld met sprekende afbeeldingen

Go or no go

Wij zijn heel enthousiast over de boeken serie van Marie Boe. Boeken vol fantasie, spanning, humor, vriendschap en doorzettingsvermogen. Wij hopen van harte dat er nog een deel 3 mag volgen, aan deel 2 te lezen zou dat heel goed kunnen. Wij geven deze boeken een absolute GO! Net als de andere boeken krijg je kids die niet graag lezen vast aan het lezen. De boeken zijn niet te dik of langdradig. De verhalen worden goed opgebouwd en maakt dat je steeds een nieuw hoofdstuk wilt lezen. Mocht je alleen deel 2 in handen hebben; aan het begin van het boek wordt een goede complete samenvatting gegeven van het eerste deel.

Marie Boe Letter Speurtocht

Kom jij hier om te puzzelen voor de prijsvraag? Dan vind je de afbeelding hieronder! En morgen kun je verder kijken op de blog: Tante Boekie, want daar komt 27 april een nieuw Marie Boe artikel te staan inclusief de volgende letter!

Heb je geen idee waar dit over gaat? Bekijk dan hier de website voor meer info en alle blogs waar je een letter in kunt vinden!

Facts

Titel: Marie Boe: Het spook van villa Donkerhout (deel 1)