6 jaar 7 jaar 8 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Bordspel Drijfzand van Megableu

Linda D

Het was weer tijd voor een fijn, nieuw bordspelletje! Dit keer hebben we het spel Drijfzand uitgetest. Een spel waarbij wij als ontdekkingsreizigers de jungle doorkruiste en het risico liepen om tot aan onze hoed in het drijfzand te verdwijnen. Slingerend via lianen probeerde we de krokodillen en het gevaarlijke drijfzand te omzeilen. Klinkt spannend! Maar of het dat ook was, ga ik je vertellen.

Drijfzand speluitleg

Het spel Drijfzand is te spelen met 2 tot 4 spelers en is geschikt vanaf zes jaar. Wij speelde het de eerste keer met zijn tweetjes en dat was achteraf best prettig. Met de handleiding vlak naast ons konden we zo rustig het spel verkennen, want het heeft wat tekst en uitleg nodig.
Het spel bestaat uit een vierkant spelbord, 4 kleuren poppetjes en 2 verschillende dobbelstenen. De poppetjes, ook wel de ontdekkingsreizigers, bestaan ieder uit 5 onderdelen welke je kunt stapelen.

Het bordspel Drijfzand is te spelen met 2 tot 4 spelers en is geschikt vanaf zes jaar. Wij speelde het de eerste keer met zijn tweetjes

Allereerst kiest iedere speler een kleur uit en zet zijn ontdekkingsreiziger in elkaar. Vervolgens gooi je met de groene drijfzand-dobbelsteen en verwijder je het gegooide aantal stukken van je ontdekkingsreiziger. Met hetgeen wat je overhoudt start je aan het spel door jouw reiziger op het startveld te plaatsen. Vervolgens mag de jongste speler starten en speel je met de klok mee.

Shop Drijfzand nu:

Zeven verschillende acties

Op het spelbord staan allerlei speelvelden waarop je door het dobbelen terecht kunt komen. In de uitgebreide speluitleg staat voor ieder apart speelveld uitgelegd wat je moet doen. In totaal zijn er namelijk zeven verschillende velden, waar dus ook zeven verschillende acties worden verwacht. Wij hadden de handleiding dus echt even een poosje nodig gehad om het spel correct te spelen. Je kunt hier delen van jouw ontdekkingsreiziger (tijdelijk) verliezen, waardoor deze wellicht tot aan zijn hoed in het drijfzand verdwijnt. Gelukkig zijn er mogelijkheden om er weer bovenop te komen en zelfs met enkel en een hoed mag je je voortbewegen op het spelbord.
Het uiteindelijke doel is om “het kamp” te bereiken, dan ben je namelijk de winnaar van het spel. Je kunt hier voor de beeldvorming denken aan ganzenbord, waarbij je ook vakjes / speelvelden moet doorlopen om tot het einde te komen. Tevens ken je misschien het spel “slangen en ladders”, ook hiermee heeft het raakvlakken. Je kunt namelijk ook “wegglijden in de modder” waardoor je zomaar een aantal stappen terug moet.

Het kamp

Zodra je bijna in het kamp bent, ben je nog slecht 8 velden verwijderd van het kamp. Je mag dan de witte verplaatsingsdobbelsteen niet meer gebruiken en je mag je ontdekkingsreiziger dan nog enkel verplaatsen als het aantal stukjes waar hij nog uit bestaat. Je moet wel exact het aantal stapjes tot in het kamp kunnen zetten, want anders moet je terug tellen en ga je dus weer terug de jungle in. Een nauw spel! Zelfs met enkel een hoed kun je het kamp bereiken, want gelukkig zit je daar hoog en droog en kun je je ontdekkingsreiziger weer compleet maken tot zijn volle lengte.

Junior versie

Wij hebben het spel gespeeld op de officiële spelwijze, welke ook tactische inschatting vergt. Maar er is ook een junior versie, waarmee je de spelwijze wat vereenvoudigd. Dat is fijn wanneer je het met jonge kinderen speelt of kinderen die nog moeite hebben met het tactische spel.
Siem vond het juist super leuk om lekker tactisch bezig te zijn en beleefde daar zichtbaar veel lol aan. Na afloop wilde hij namelijk direct nog een keer, nog een keer en nog een keer. Dat lijkt me een goed teken!
De spelduur was gemiddeld zo’n 20 minuten.

Het spel Drijfzand heeft wat tekst en uitleg nodig en die wordt duidelijk geboden door de meegeleverde handleiding. Zodra je het een aantal keren gespeeld hebt, kun je deze achterwege laten. Het is een vlot, tactisch en uitdagend spel wat hier thuis voor veel gelach heeft gezorgd.
Wij vonden het een erg leuk spel, wat zeker nog vaak gespeeld zal gaan worden. Persoonlijk vind ik het altijd een voordeel dat het al te spelen is met twee spelers, maar ook met meerdere. In dit geval dus tot 4 spelers. Wij geven het dynamische, actieve spel Drijfzand een GO!

Drijfzand Facts

Ook leuk om te spelen: Loch Ness bordspel