Mealprep voor tijdens de kraamperiode

Wanneer je net een kindje hebt gehad, zul je merken dat het dagelijkse ritme soms flink op z’n gat komt te liggen. Je pasgeboren baby houdt geen rekening met jouw reguliere planning maar de andere leden van het gezin hebben rond de klok van 6 toch wel een vraagje-van-hun-maagje gekregen. Met deze tips voor mealprep zet jij de hele kraamperiode een gezonde maaltijd op tafel, zonder dat het je uren in de keuken staan kost. Ook handig wanneer je partner geen keukenprins(es) is!

Maaltijden invriezen

Mealprep is eigenlijk niets anders dat op een dag voor meerdere dagen je eten klaarmaken. Dit kan ook heel gemakkelijk in de maanden naar aanloop van de geboorte van je kindje. Van bepaalde gerechten kook je een dubbele portie en die vries je in. Zo hoef je tijdens de kraamperiode alleen nog maar een van je mealprep bakjes uit de vriezer te halen, te ontdooien en op te warmen.

Om maaltijden in te kunnen vriezen heb je natuurlijk een vriezer nodig. Heb je niet zoveel ruimte in je vriezer of vriesvak, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Als je toch bezig bent, ga dan eens even goed door je vriezer heen. Wat ligt er al veel te lang in en kun je beter niet meer gebruiken? Gooi dat dan weg. Ontdooi je vriezer gelijk even, zonder al dat aangebroken ijs is er ook meer ruimte!

Bakjes of zakjes

Zelf vind ik het handig om bepaalde maaltijden in bakjes in te vriezen. Ik heb een hele voorraad diepvriesdoosjes waarbij ik precies weet hoeveel porties ze bevatten. Daarnaast is het invriezen van soep hierin ook heel handig. Ik heb dan precies de afmeting die ook weer in een magnetronschaal past, dus dubbel handig. Als je nu niet zo’n uitgebreide bakjesverzameling hebt is dat helemaal niet erg. Je kunt soms voor weinig geld bij de Action bijvoorbeeld veel bakjes kopen die het invriezen makkelijker maken.

Tip: Voorzie de bakjes van een stukje tape met daarop de datum van invriezen en natuurlijk de inhoud. Zo sta je geen tomatensoep te ontdooien als je eigenlijk lekker pasta bolognese wilt eten.

Om meer ruimte te besparen vries je sauzen in diepvrieszakken (zip-lock) in. Als je deze zakken weer mooi plat drukt, kun je goed stapelen en bespaar je ruimte. Overigens is het ook slim om gehakt of kipfilet op deze manier in te vriezen. Het ontdooien gaat dan namelijk een stuk sneller!

>>Lees ook: Overzicht van alle gratis babydozen en zwangerschapsdozen 2022

Welke gerechten zijn geschikt voor mealprep (ook buiten de kraamperiode)

Je zult versteld staan van het aantal verschillende soorten maaltijden dat je vooruit kunt koken en kunt invriezen. Als je eenmaal aan mealprep bent begonnen, zul je het ook zeker na je kraamperiode blijven toepassen. Superhandig namelijk voor die dagen waarop weinig tijd is om te koken. Ben je benieuwd naar welke gerechten je goed kunt invriezen? Haal inspiratie uit deze lijst.

Een kant-en-klaar rijstgerecht zoals nasi kun je prima zo invriezen, maar als je bijvoorbeeld een kip-kerrie saus of een curry maakt, is het lekkerder om de rijst op de dag zelf even te koken. Dit geldt ook voor pasta, dat is ook veel lekkerder als je die vers kookt. Maar dat is het werk gelukkig ook niet en daar hoef je ook niet de hele tijd bij te blijven staan.

Wat je zeker ook in je vriezer wilt hebben liggen tijdens de kraamperiode

Zorg dat je vriezer goed gevuld is voordat je je kraamperiode in gaat. Natuurlijk ook met andere lekkere dingen. Zorg voor een pak waterijs, goed om je vocht op peil te houden als je borstvoeding geeft. Maar zorg ook voor een icepack voor als je een gevoelige plek hebt of een ontsteking. Daarnaast is het altijd handig om een paar diepvrieselementen klaar te hebben liggen, als je bijvoorbeeld je gekolfde melk mee moet nemen. Een paar pakjes bevroren fruit is ook altijd lekker om een smoothie mee te maken.

Tot slot nog een laatste tip voor je mealprep tijdens de kraamperiode. We weten allemaal hoe lastig mombrain kan zijn, dus zet een notitie in je telefoon met daarin de gerechten die je in je vriezer klaar hebt liggen. Zo kun je makkelijk zien wat je nog hebt, en kun je makkelijk kiezen wat je die dag wilt gaan eten!

Gezond eten na je bevalling is erg belangrijk. Tijd om te koken is er vaak niet. Gebruik deze handige tips voor mealprep in de kraamperiode.





♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



Reacties

Reacties

No Comments

    Leave a Reply

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.