4 jaar 5 jaar 6 jaar 7 jaar 8 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Gezelschapsspel de Gorgels – Het ondergrondse avontuur

Myrthe

De boeken die Jochem Myjer over de Gorgels heeft geschreven zijn al jaren razend populair! En niet alleen de boeken: ook films, knuffels en andere producten rondom de kinderboekenserie vinden gretig aftrek. Geen wonder dus, dat er ook een spel van de Gorgels uitgebracht is! Nu de dagen wat korter worden, vinden wij het heerlijk om met zijn allen spelletjes te gaan spelen. Aangezien de meiden de Gorgels erg leuk vinden, is dit spel dan ook een groot succes.

Wat zit er in de doos?

Het spel heet ‘Het ondergrondse avontuur’… dat klinkt al reuzespannend! In de doos zit een spelbord met daarop veel vierkantjes, een aantal rondjes en een tekening van een slapende Gorgel. Daarnaast een kartonnen blad waar je een aantal tetris-achtige vormen uit kunt drukken. Er zitten ook een paar Gorgels (Bobba, Belia, de stoere Gug, de Grijze Gorgel en de Berggorgel) en een Brutelaar in. Ook deze druk je uit het karton. De figuren kun je vervolgens in een standaard drukken. Een dobbelsteen met Gorgels en de Brutelaar erop en een handleiding maken de inhoud van de doos compleet.

De boeken die Jochem Myjer over de Gorgels heeft geschreven zijn al jaren razend populair! Nu het spel: De Gorgels Het ondergrondse avontuur

Hoe werkt het spel De Gorgels – Het ondergrondse avontuur

Het spel kan gespeeld worden met maximaal 6 spelers. Elke speler kiest een Gorgel uit. Speel je met zijn zessen, dan is iemand ook de Brutelaar. In het spel strijden de Gorgels tegen de Brutelaar. Er is namelijk een Gorgel ziek. De andere Gorgels willen bij de zieke Gorgel komen, maar ook de Brutelaar wil hier naartoe! De speler die aan het einde van het spel het eerste bij de zieke Gorgel terecht komt wint het spel.

Alle Gorgels beginnen aan de linkerkant van het speelveld. De Brutelaar begint in een van de rondjes bovenaan. Een beetje afhankelijk van het aantal spelers, dit staat in de rondjes. Je kunt verplaatsen op het bord door te dobbelen. Gooi je een Gorgel, dan mag jouw Gorgel een plek opschuiven. Dit kan naar voren, opzij of naar achteren zijn. Probeer zo snel mogelijk bij de zieke Gorgel in de buurt te komen!

De ingang naar de zieke Gorgel is versperd door stenen (de tetris-blokken). Als je een Brutelaar gooit, dan mag de Brutelaar een vakje naar voren. Jij mag zelf ook verplaatsen gelukkig. Komt de Brutelaar op een geel rondje terecht, mag je een steen verplaatsen zodat de Gorgels makkelijker bij de zieke Gorgel kunnen komen. Dit is nog een heel gepuzzel! Ons is het niet gelukt om op tijd bij de zieke Gorgel aan te komen, we zijn nog niet zo handig met het verplaatsen van de stenen blijkt wel…haha. De Brutelaar was ons steeds te snel af.

De meiden hier vonden het spel erg leuk om te doen, ondanks het feit dat het niet direct lukte om de zieke Gorgel te helpen. Voordeel van dit spel is dat de regels vrij simpel zijn. Hierom hebben de meiden het spel ook al met zijn tweeën gespeeld! Ik vind het een ideaal spel om even tussendoor te spelen, omdat het niet heel erg lang duurt. Perfect voor een druilerige middag na school bijvoorbeeld. Wat ons betreft een Go, ook als je de Gorgels nog niet kent.

De Gorgels – Het ondergrondse avontuur Facts