10 jaar 11 jaar 12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar 8 jaar 9 jaar Game reviews

{ Game Review } | Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl

Laatste berichten van De Nijhofjes (alles zien)

Al vanaf dat ik klein was, ik was denk ik 9, speel ik al Pokémon. Ik heb alle “traditionele” Pokémon spellen gespeeld (er zijn ook spellen geweest die een uitstapje naar een ander soort genre maakten maar die konden mij niet zo boeien.) Met uitzondering van Pokémon Snap, trouwens. Zo heb ik ook de originele Brilliant Diamond & Shining Pearl gespeeld op de Nintendo DS. Of deze Remake van het origineel ook een toevoeging is aan de verzameling of dat het het uitmelken van een fan is… Lees snel verder….!

Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl Nieuw Jasje

Wat ze niet hebben gedaan is het spel ‘kopieer en plak’ in de winkel gegooid. Bij Nintendo hebben ze er alles aan gedaan om het spel een upgrade te geven naar 2021. Alles ziet er mooier uit. Er is meer mogelijk en het spel is iets makkelijker gemaakt door kleine toevoegingen aan de menu`s. Later hier meer over. Nou was dit wel te verwachten, maar is dit alles het ook waard om weer een spel te kopen wat veel mensen misschien al gespeeld hebben? Mijn antwoord hier op is JA. Want wat is het fijn om weer rond te mogen lopen, Pokémon te verzamelen en te strijden met ze!

Zo heb ik ook de originele Brilliant Diamond & Shining Pearl gespeeld op de Nintendo DS. Of deze Remake van het origineel leuk is lees je hier

Toevoegingen aan het origineel

Wat er precies veranderd is ga ik proberen uit te leggen, want het is best veel. Als eerste ziet alles er beter uit. Ook de Pokémon zijn onder handen genomen. Ze bewegen wanneer ze staan te wachten in een gevecht wat er voor zorgt dat alles er heel levendig uit ziet. Ook de trainers waar je tegen vecht bewegen en hebben gezichtsuitdrukkingen. Wanneer je rond loopt kun je er ook voor kiezen om een Pokémon uit je team achter je aan te laten lopen. Dit is natuurlijk erg leuk wanneer je een fan bent van een bepaalde Pokémon. (Pikachu bijvoorbeeld). Aan het vechtsysteem is niet veel veranderd behalve dan dat er nu staat wat voor effect je aanval heeft op de tegenstander. Denk hierbij aan een vuur-aanval op een gras Pokémon. Dat is super effectief terwijl een water aanval op een gras-type niet effectief is. Je hoeft niet meer alles meteen te weten. Het spel helpt je hier bij.
Ook de xp die een Pokémon ontvangt na een gevecht wordt nu verdeeld met de Pokémon uit je team. Dit betekent dat het veel makkelijker is om een Pokémon naar een bepaald level te trainen.

Het verhaal in het spel is gelijk gebleven maar er is wel iets aan toegevoegd zodra je dit verhaal hebt uitgespeeld. Je speelt dan namelijk Ramanas Park vrij. Hier kun je legendarische Pokémon vangen waar je vroeger geen toegang tot had! Je kan ook onder de grond om Pokémon te verzamelen. Dit is een uitgebreidere versie van het origineel waarbij je vroeger een geheime basis kon maken en fossielen opgraven. Dat kan nu nog steeds maar kun je dus ook ondergrondse kamers vinden waar je bepaalde Pokémon kunt vinden die niet te vinden zijn bovengronds.

Op Avontuur

Het spel Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl begint zoals elk Pokémon spel. Je komt in een situatie waarbij je kan kiezen uit 3 Pokémon om je avontuur te beginnen. In dit geval zijn dat Turtwig (gras), Piplip (water) en Chimchar (vuur). Na een wel overwogen keuze (of welke vind ik het coolste er uit zien of welke is het beste in het spel na internet onderzoek) ga je op pad. Je vangt veel Pokémon en verslaat veel trainers. Ook zijn er slechteriken die je verslaat en ga je gym leiders verslaan om je 8 badges te verzamelen om zo tegen de Pokémon League te strijden om de beste te zijn. Wanneer je dit allemaal gedaan hebt kun je nog veel meer doen maar ik wil niet alles verklappen.

2 Versies

Er zijn dus 2 versies uitgekomen: Shining Pearl en Brilliant Diamond. In principe zijn dit dezelfde spellen met als grote verschil dat er in beide versies een aantal Pokémon zitten die niet in de andere versie zitten en andersom. Wil je dus alle Pokémon hebben zal je moeten ruilen. Dit kan met een vriend die een andere versie heeft, maar dit kan ook via internet. Al gaat dit iets moeilijker want je gaat dan in een kamer met een willekeurig iemand en moet dan hopen dat die een bepaalde Pokémon heeft. Er komt in de toekomst ook een update waarbij het ruilen van Pokemon een stuk makkelijker zal gaan door middel van een soort marktplaats voor Pokémon. Hier kan je dan aangeven welke Pokémon je hebt en welke je daarvoor wilt hebben, maar dat is op het moment van schrijven nog niet het geval.

Dit spel krijgt een GO! Echt wel! Wat hebben we hier thuis weer genoten van dit spel. En nu kunnen mijn kinderen ook hun eigen avontuur starten. Dit was op een DS niet mogelijk omdat er maar 1 save game per spel was. Wij twijfelen zelfs om ook de andere versie te kopen zodat we van Switch naar Switch Lite kunnen ruilen en vechten met elkaar.

Kleine kanttekening: Het spel Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl in het Engels. Voor de jongere Pokémon fans kan dit dus iets lastiger zijn. Hoewel mijn zoon van 9 ook weinig Engels kan en zich goed redt hoor. Alleen moeten we af en toe even vertalen waar hij heen moet gaan om zijn avontuur voort te zetten.

Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl Facts