Inspiratie

{ Review } | Spookslot van 999Games

Eén van de meest gespeelde familiespellen uit de jaren ’80 is terug. 999Games heeft de klassieker Spookslot namelijk in een nieuw jasje gestoken. Maar of deze versie beter en mooier is dan de versie uit 1985, die bij menig gezin nog op de plank staat durf ik niet te zeggen. Zelf had ik het voor de vernieuwde versie nog nooit gespeeld, maar enthousiast dat zijn we zeker.

Het mysterie van het Spookslot

Over veel kastelen gaan verhalen te ronde. Zo gaan er ook al jaren geruchten rond over vreemde gebeurtenissen in het Spookslot. Als één van de zes paranormale onderzoekers ga je onderzoeken of de legende van het betoverde Spookslot waar is en wat voor vreemde dingen er binnen het kasteel gebeuren. Het duurt niet lang voor je erachter komt dat de geruchten kloppen. Wanneer je op de bovenverdieping aankomt wek je per ongeluk de geest van Graaf Spooksalot. Hij is vastbesloten om de onderzoekers in de val te lokken en voor altijd in zijn kasteel vast te houden. Zo snel als jullie kunnen proberen jullie uit het Spookslot te ontsnappen. Maar onderweg kom je diverse valstrikken tegen waardoor je je gaat afvragen of je niet beter de lange route naar de uitgang kan nemen.

Eén van de meest gespeelde familiespellen uit de jaren ’80 is terug. 999Games heeft Spookslot namelijk in een nieuw jasje gestoken.

Opbouwinstructies

Voor we het spel kunnen spelen, moeten we wel eerst het Spookslot opbouwen. Gelukkig heeft 999 Games er een duidelijke uitleg bij gedaan in de doos over hoe je dit doet. Ze nemen je stap voor stap mee en daarnaast staat er met gekleurde stippen en lijnen aangegeven welk onderdeel er waar op het bord geplaatst moet worden. Kom je er niet helemaal uit met de handleiding, dan hebben ze ook nog een uitgebreide video waarin ze je laten zien hoe je het spel kan opbouwen. Het eerste wat mij opvalt is dat de doos de basis is van het spel en daar bouw je alle onderdelen in op.

Bij mij kwam meteen de vraag: “hoe krijg ik dit allemaal weer terug in de doos?”. Ook daar hebben ze bij 999 Games aan gedacht. In de handleiding staat zelfs stap voor stap beschreven hoe je het spel weer terug in de doos kan doen.

Speluitleg Spookslot

Ingewikkeld is het spel niet. Je begint op de bovenverdieping achter de witte startlijn. Daarna werp je om de beurten de dobbelsteen. Op de dobbelsteen staan de cijfers 1, 2, 3, twee keer een 4 en een spookje. Wanneer je met je onderzoeker eindigt op een geel, groen of blauw veld hoef je niets te doen en is de beurt voorbij. Maar eindig je in de gevarenzone dan druk je op het spookje om de kogel in de schoorsteen te laten vallen. Dit doe je ook wanneer je een spookje gooit en er iemand in de gevarenzone staat. Door de kogel wordt één van de vier valstrikken geactiveerd. De kogel stuitert de trap af zo het laboratorium in, hij rolt vanuit de boekenkast over de vloer van de bibliotheek, het portret schiet omhoog waardoor er een geheime korte route tevoorschijn komt. Of hij activeert de bijl bij de wankele loopbrug in de grote zaal. Wordt je door de kogel of door een valstrik geraakt dan doe je een paar stappen terug en start je veilig in de blauwe zone. De onderzoeker die precies voor de uitgang binnen de witte lijn eindigt mag uit het kasteel ontsnappen.

Meerdere pionnen

Dat je niet zomaar uit het Spookslot kan ontsnappen is duidelijk. Maar om het nog iets moeilijker te maken hebben ze bedacht dat als je met 2, 3 of 4 spelers speelt. Je twee onderzoekers uitkiest. Het makkelijkste is om dan een eigen kleur te kiezen. Je mag maar één pion per beurt verplaatsen. Wanneer je met beide pionnen uit het kasteel bent ontsnapt heb je pas gewonnen. Speel je met 5 of 6 spelers dan speel je met één onderzoeker.

Spookslot is een spannend familiespel waar je zeker een beetje geluk bij moet hebben en risico’s moet durven nemen. Door het nemen van een risico maak je het spel voor jezelf maar ook voor de andere spelers extra spannend. Het 3D kasteel is groot en ziet er geweldig uit, maar heeft wel zijn nadelen. Wanneer er pionnen in verschillende kamers staan moet je het speelbord omdraaien om bij je eigen pion te kunnen. Hierdoor is er een grote kans dat er onderzoekers omvallen. Maar dat is eigenlijk het enige minpuntje wat ik tot nu toe heb kunnen vinden. Wel ben ik benieuwd hoe lang deze versie mooi blijft omdat je de doos (van dik karton) zelf als basisdecor gebruikt. Een tip is dan ook om het op te laten bouwen door een volwassene. Het is een echt familiespel voor gezinnen met kinderen vanaf 6 jaar omdat het spel ongeveer een half uur duurt en ieder voor zichzelf speelt. Deze nieuwe versie van Spookslot krijgt van ons zeker een Go!

Spookslot Facts