10 jaar 11 jaar 12 jaar 8 jaar 9 jaar Game reviews

{ Review } | Pixicade – Zelf je eigen game ontwikkelen

Tegenwoordig zijn mijn kinderen bijna handiger op mijn mobiel en tablet dan ikzelf. Ongelofelijk hoe snel ze dingen oppikken. Ze weten precies waar al mijn apps staan en hoe ze alles ontgrendeld krijgen. Met het spel Pixicade is het juist handig als ze zo wegwijs zijn in alle apps en spelletjes, want hiermee gaan ze namelijk zelf aan de slag om een game te ontwikkelen.

Inhoud van de doos

In de doos zitten 3 boekjes met handleidingen en stap voor stap uitleg. Twee boekjes zijn exact hetzelfde alleen met verschillende talen, de spelgids ( Nederlands/Frans en Duits/Engels). Het andere boekje genaamd activiteitenboek is in alle 4 de talen geschreven en bevat voorbeelden om uit te werken.
Daarnaast zijn er witte blaadjes om echt “from scratch” te beginnen en tot slot natuurlijk de 5 gekleurde stiften en 2 QR codes die je nodig hebt om je app te activeren.

Hoe werkt Pixicade

Teken je game, maak er een foto van en breng jouw game tot leven. Zo simpel is het!
Maar hoe begin je ermee? In de doos zitten dus 5 kleuren stiften, deze hebben een specifieke betekenis het creëren van de spelelementen.

• Zwart = speelruimte; hiermee teken je de grond/muren/platforms en grenzen
  • Groen = avatar; het personage waarmee je speelt en welke je kunt bewegen
  • Rood = gevaren; zodra je avatar dit raakt ben je af
  • Blauw = doelen; bereik of verzamel je doelen om het level te winnen
  • Paars = beweegbare spelelementen; deze kan je avatar omduwen en bewegen

Speltypes

Je kunt verschillende spelletjes ontwerpen. Zo heb je: Haal de Doelen, Maze Maker, Super Slingshot, Hole in One, Brick Breaker, Paddle Battle en Volley Versus. De laatste 2 speltypes kun je zelfs met 2 personen spelen!

Goed opletten bij het ontwerpen

Er zijn een aantal punten waar je goed op moet letten bij het maken van je spel.
– Je avatar mag niet groter zijn dan de lijnen waar hij onderdoor moet
– Je avatar moet uit 1 stuk bestaan, anders valt hij uit elkaar
– de kleuren mogen elkaar niet raken
– wanneer er geen grond is om op te staan valt je avatar naar beneden

info pixicade app ontwerpen

Aan de slag met Pixicade

Bedenk wie je avatar is en wat het doel is. Macy begon met het tekenen van een simpel poppetje en wilde graag munten verzamelen. Ze moest van mij in het activiteitenboek eerst oefenen voor ze het op het spelpapier tekende. Met een liniaal bekeken we hoe groot het poppetje maximaal mocht zijn zodat ze wel heel het spel door kon lopen. Na het poppetje tekende ze dan ook de doelen, in ons geval de muntjes. Ze begon met een paar stukjes gevaar erbij en maakte wat dozen met de paarse stift zodat ze die omver kon duwen en zo over het rode gevaar heen kon.

pixicade

Foto maken

Toen ze tevreden was met haar spel activeerden we de Pixicade app door de QR code te scannen en de app te downloaden en een profiel te maken. De app spreekt voor zich en we selecteerden het juiste speltype, namelijk haal de doelen. Wanneer je de foto upload stelt hij 3 vragen om te controleren of je de foto wel goed genomen hebt. Of alleen het spel op de foto staat, of hij niet wazig is en of er geen schaduw te zien is. Let hier ook echt goed op, want dit kan je spel verpesten. Zo hadden wij een extra blauw lijntje in beeld en dit zorgde ervoor dat hij dit als doel zag. Hierdoor konden we het level niet behalen.

Koop Pixicade:

Spelen maar

Wanneer je spel goed geüpload is komt het helemaal tot leven. Je kunt je avatar naar rechts/links/boven en onder bewegen om door het spel te lopen. Dit vonden ze dan ook maar al te gaaf, hun eigen spel spelen. Trots dat ze waren zeg! Super leuk om te zien hoe ze hier helemaal in opgaan en tijdens het spelen de aanpassingen bedenken en nieuwe ideetjes opdoen.

Met het spel Pixicade kan je kind aan de slag met het ontwerpen van eigen games! Je kind tekent het spel en zet het om in de app.
De vloer was niet goed zichtbaar
Reveel rode puntjes die we weg moesten halen

Aanpassen

Wanneer je een foutje hebt gemaakt kun je in de app ook wat aanpassingen doen. Zo kun je de kleuren aanpassen en hiermee dus de spelelementen. Dus is er teveel gevaar, dan verander je van rood naar paars bijvoorbeeld. Zo hoef je niet het hele spel opnieuw te tekenen, dat scheelt een hoop!
Ook kun je beweging in de elementen brengen zodat het spel nog meer tot leven komt. Echt heel gaaf!

Voor wie is Pixicade leuk?

Op de doos staat 6+ met hulp en vanaf 10 jaar zelfstandig. Ik denk dat dit per kind wel kan verschillen, het ene kind is er net wat vaardiger in dan de ander. Bij Macy (8 jr) merkte ik dat ik wel op moest letten. Ze wilde haar avatar goed maken bijvoorbeeld en maakte nog net geen gat in het papier door het vele stiften op dezelfde plek. Hierdoor drukte het ook door op de volgende pagina. Dus iets ertussen leggen was wel handig. Echt iets om samen te doen hier. Het ontwerpen dan, want het spelen dat lukt beide kids natuurlijk zelf. Sommige spelletjes die ze hebben ontworpen haalde ik niet, terwijl het hen wel lukte. Oeps! Misschien zelf maar eens oefenen als ze slapen om een beetje bij te blijven. Ben tenslotte zelf ook 10+ toch😊

Wij vinden Pixicade echt een supertof spel. Het ontwerpen gaat steeds beter en ze krijgen er steeds meer handigheid in. We hebben nog veel speltypes om uit te proberen maar dit maakt het juist alleen maar leuk! De komende tijd hebben we in ieder geval iets te doen, want dit is zo divers, hier kun je mee bezig blijven. Zowel op de tablet als op de telefoon! Ideaal voor onderweg ook om mee te nemen als je het spel ontworpen hebt. Je eigen spel spelen is namelijk nog leuker dan een spel van een ander. Hij slaat alle spellen op, dus je kunt ze blijven spelen.

Wat ons betreft is Pixicade de terechte winnaar van de Speelgoed van het Jaar Verkiezing 2021 Juryprijs én de winnaar van de Gouden publieksprijs.

Pixicade Facts