-

4 kleine beschadigingen aan de auto die relatief goedkoop gerepareerd kunnen worden

Een beschadiging aan je auto is niet leuk. Niet alleen is het letterlijk of figuurlijk een deuk in je trots, maar beschadigingen zijn ook duur

Een beschadiging aan je auto is nooit leuk. Niet alleen is het letterlijk of figuurlijk een deuk in je trots, maar er schiet je waarschijnlijk ook meteen door het hoofd dat je een dure reparatie te wachten staat. Of je no claim bij de verzekering loopt als gevolg hiervan schade op, waardoor je meer moet gaan betalen voor je autoverzekering. Maar niet elke beschadiging betekent ook meteen een dure reparatie. We bespreken vier kleine beschadigingen aan de auto die relatief goedkoop gerepareerd kunnen worden.

Ondiepe kras

Autolak loopt gemakkelijk krasjes op. Dat kan al het geval zijn wanneer je nagel over de lak beweegt, zoals bij het openmaken van een portier, of wanneer iemand met harde onderdelen op zijn of haar kleding te dicht langs de auto loopt. Vaak gaat het dan om een zogenaamde microkras, een ondiepe kras waarbij enkel de lak en niet de verf eronder aangetast is. In dit geval kan de kras zonder de auto opnieuw te verven en lakken opgelost worden. Met een speciale poetsmachine wordt een klein laagje van de lak geschuurd. Vervolgens kan de reparateur de plek op de auto polieren, ook wel polijsten genoemd, om weer voor een gladde, dekkende laklaag te zorgen.

Parkeerdeukje

Het kan de beste van ons overkomen: je loopt een deukje op bij het parkeren van je auto. Dat is vervelend, maar het hoeft niet altijd te betekenen dat er een dure reparatie nodig is om de deuk te verwijderen. Het is mogelijk om met behulp van speciaal gereedschap van binnenuit druk uit te oefenen op het deukje totdat de deuk verdwenen is. Hier zitten wel een aantal mitsen en maren aan. Is de lak zo beschadigd geraakt dat de witte onderlaag zichtbaar is geworden, dan komt er een relatief dure reparatie bovenop. Ook moet de reparateur goed bij de plek kunnen met zijn gereedschap. Deukjes op een vouwlijn, op de dop van de benzinetak of rondom een handvat kunnen helaas niet op deze relatief goedkope manier gerepareerd worden.

Doffe koplamp

In hedendaagse auto’s worden koplampen gemaakt van een transparante kunststof waarop ter bescherming een coating wordt aangebracht. Diezelfde coating kan er na verloop van tijd echter ook voor zorgen dat je koplamp dof wordt als gevolg van verkleuring of beschadigingen. Hierdoor wordt je zicht in het donker minder en kunnen andere weggebruikers je ook minder goed zien. De koplamp hoeft echter niet geheel vervangen te worden om het probleem op te lossen. Een reparateur kan de oude coating wegschuren en nieuwe coating aanbrengen.

Beschadigde lichtmetalen velg

Heb je mooie lichtmetalen velgen onder je auto zitten? Dan is het jammer als deze beschadigd raken omdat je bijvoorbeeld er een stoeprandje mee raakt tijdens het parkeren. De kans op schade is in dat geval groot. Maar wel gaat het dan vaak om oppervlakkige schade in de vorm van kleine krasjes. Deze kunnen in veel gevallen relatief eenvoudig gerepareerd worden. Daarvoor vindt eerst een reparatie van de oppervlakkige schade aan de velg plaats. Daarna wordt de velg opnieuw gespoten. Zo kun je vermijden dat je een hele nieuwe velg moet kopen. Maar let op: is je mooie lichtmetalen velg krom geworden, dan heeft deze reparatie geen zin meer. De velg is dan onveilig geworden en niet meer herstellen, waardoor je alsnog een nieuwe velg moet kopen.

Geld kosten zal het repareren van een beschadiging aan je auto vaak wel doen. Maar doembeelden over honderden of duizenden euro’s schade zijn niet altijd noodzakelijk.


logo


♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

No Comments

    Leave a Reply

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.