- Leer zwemmen als een echte zeemeermin - 19 januari 2025
- Onmisbaar: hoe wil jij eruit zien tijdens jouw bruiloft? - 18 januari 2025
- Verbeter je mentale gezondheid met een welverdiende vakantie - 17 januari 2025
Waarom Social Media voor marketingdoeleinden?
Onderzoek, dat uitgevoerd werd bij verschillende professionele bedrijven wereldwijd, heeft aangetoond dat het gebruik van Social Media voor marketing doeleinden vele voordelen met zich meebrengt. Het meest genoemde voordeel was het verhogen van de bekendheid van het bedrijf. Dit werd door 86% van de respondenten aangegeven. De verklaring hiervoor is dat social media een enorme aantrekkingskracht heeft vanwege de miljarden actieve gebruikers.
Daarnaast gaf men aan dat Facebook, Instagram en Twitter de top drie meest gebruikte sociale platformen wereldwijd zijn. De benadering van social media kan volgens deze bedrijven zowel passief als actief zijn. Bij de passieve vorm ontstaat er communicatie tussen bestaande en potentiële klanten, hetgeen als organische marketing beschouwd kan worden. In het geval van de actieve marketing wordt er een bewuste tactiek of strategie uitgezet, waarbij marketingcampagnes uitgevoerd worden. Zo is bijvoorbeeld de influencer marketing ontstaan.
De social media kracht is zo sterk, dat men in 2023 wel 3.43 biljoen actieve social media gebruikers op maandbasis te bereiken. Dit aantal is vergelijkbaar met een derde deel van de totale populatie mensen op aarde. Ook is gebleken dat mensen steeds frequenter en voor langere tijd gebruik maken van het sociale netwerk. Gemiddeld besteedt een internetgebruiker 144 minuten per dag aan social media. Dit is dus een goede kans voor ondernemers om producten en diensten te boosten en zo ook hun bereik te vergroten.
Voor- en nadelen van promoten via Social Media
Vanwege de betrouwbaarheid, consistentie en directe functies, biedt social media een optimale gelegenheid voor de online marketing van bedrijven. Hierdoor kunnen bedrijven hun klanten gemakkelijk, effectief, maar vooral ook direct bereiken. Het belangrijkste voordeel van social media promotie is dat het vergeleken met andere marketing manieren stukken goedkoper is. Er is zelfs een kans dat men ‘gratis’ jouw business promoot, door mond tot mond- reclame, het zogeheten sneeuwbaleffect. Onderzoeken hebben aangetoond dat klanten tegenwoordig veel meer uit zijn op advies en informatie, die online te vinden is. De interactie die gepaard gaat hierbij, zorgt voor een betere betrokkenheid met de consument. Een ander voordeel van promoten via social media is dat het mogelijk is om een specifieke doelgroep te benaderen. Omdat online klanten het product niet kunnen zien, ruiken of proeven, is een goede klantenservice van groot belang. Social media maakt dit mogelijk, door bijvoorbeeld de optie te bieden voor meest gestelde vragen of direct contact met een online salesmedewerker. Ook kan er ingespeeld worden op behoeften zoals snelle en veilige levering en verschillende betaalmogelijkheden.
Naast de vele voordelen kent social media marketing ook verschillende uitdagingen. De eerste uitdaging is dat het tijdsintensief is. Het is bewezen dat de betrokkenheid met klanten frequent moet zijn om de social media marketingstrategie te laten slagen. Zo moet er iemand zijn die de inhoud vormgeeft, berichten beantwoord en regelmatig informatie doorgeeft aan de klant. Een ander nadeel is dat handelsmerken en auteursrechten van ondernemingen in gevaar kunnen komen op social media, en zodoende kunnen het imago en de reputatie van het bedrijf schade ondervinden. Ook kunnen er vertrouwens-, privacy- en beveiligingsproblemen zijn bij online bedrijven. Negatieve feedback en discussies van klanten kunnen ook een nadelig effect hebben op het bedrijf, aangezien het de klanten zijn die via social media de marketing voornamelijk doen. Zij kunnen dus het bedrijf breken of juist succesvol maken middels hun feedback.
10 Praktische tips voor Social Media Marketing
Ben je van plan om als ondernemer jouw bedrijf via social media te promoten? Dan zijn onderstaande praktische tips zeker handig:
- Een goede social mediastrategie uitwerken is het halve werk. Ken jouw doelgroep, ga na wat hun behoefte is en speel zo strategisch mogelijk daarop in. Hierbij is het ook handig om een social media specialist om advies te vragen of zelfs een samenwerking aan te gaan.
- Ga na welk social media platform het beste past en ook het geschiktst is voor promoten van een specifiek(e) product of dienst. Elk platform heeft haar eigen doelgroep voor ogen en ook een eigen benadering. Daarom is het belangrijk om eerst de platformen te selecteren, die passen bij jouw bedrijf en daarna de marketing strategie per platform vormgeven.
- Laat de toegevoegde waarde van jouw producten of diensten zien. Wat maakt het bedrijf anders dan anderen? Waarom moet de klant speciaal voor dat bedrijf kiezen?
- Zorg voor continue en optimale interactie met de klant. Reageer op berichten, geef regelmatig informatie over producten en diensten, beantwoord vragen. Wees hierbij authentiek, transparant maar bovenal consistent in de communicatie met de klant. Ga ook professioneel om met het reageren op negatieve feedback van klanten, ga niet in discussie en houdt de communicatie altijd zakelijk. Ook is het aan te raden een persoonlijke blog te starten, waar klanten aan specifieke informatie kunnen komen. Via jouw eigen blog kan je dan ook jouw onderneming promoten.
- Let erop dat je te allen tijde kwaliteit laat zien. Als je een foto of video post, is het uitermate belangrijk dat de kwaliteit hiervan superieur is. Hierdoor trek je niet alleen nieuwe klanten aan, maar geef je de huidige klanten veel meer zin om jouw bedrijf te blijven volgen. Zorg ook ervoor dat de kwaliteit consistent is bij alle social media platformen. Maak ook gebruik van duidelijke omschrijvingen, titels. Wees helder, kort en to-the-point bij het plaatsen van informatie.
- Vergroot de betrokkenheid met (potentiële) klanten. Probeer minimaal één keer per dag een nieuwe post of video te plaatsen. Een andere manier om de betrokkenheid te vergroten is door regelmatig give away’s te geven met een ‘call to action’, bijvoorbeeld een link naar de website. Hierdoor helpen klanten om jouw bedrijf te promoten.
- Maak optimaal gebruik van statistieken. Het is belangrijk om de juiste inhoud op het juiste moment vrij te geven. Hiervoor kun je gebruik maken van verschillende analyse tools zoals Google Analytics, Facebook Analytics, Keyhole, Buffer, enzovoorts.
- Gebruik betaalde advertenties. Hierdoor kun je jouw specifieke doelgroep voorspellen en bereiken.
- Ga na wie jouw concurrenten zijn. Bekijk ook hun strategie, want als het bij hun werkt, kan je het bij jouw bedrijf nog beter laten werken.
10. Investeer in jouw bedrijf en zorg ervoor dat er altijd aan innovatie wordt gedaan. Train het personeel regelmatig, voer een social media beleid in en geef duidelijke richtlijnen voor bijvoorbeeld klantenservice, sales en marketing en public relations.
♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥
No Comments