Creativiteit onder kinderen is belangrijk, maar damt in!

Volgens nieuwsblad het AD ‘’doden scholen de creativiteit van kinderen’’. Het artikel geeft indicatie dat er bij de scholen moet veranderen.

Volgens nieuwsblad het AD ‘’doden scholen de creativiteit van kinderen’’. Of dit artikel nou daadwerkelijk de waarheid spreekt laten we even in het midden. Het artikel geeft in ieder geval wel indicatie dat er wat bij de scholen moet veranderen. Het stimuleren van een kind zijn of haar creativiteit is belangrijk voor de persoonlijke groei en in een latere loopbaan.

Hoe stimuleren we creativiteit?

Kinderen zijn het vaakst te vinden in de schoolbanken. Bij uitstek de meest ideale plek om de creativiteit onder kinderen te stimuleren is dus het onderwijs. Maar hoe doen we dit dan? Daar zijn meerdere manieren voor die we hieronder graag met je behandelen.

CKV dimensies en opdrachten

De laatste jaren is er in het onderwijs wel het een het ander gezegd over CKV opdrachten in het onderwijs. De ene ouder vindt het goed, de andere ouder ziet het toch liever anders. Dit kan onder andere komen doordat CKV opdrachten van voorheen (in de tijd van de ouders) niet vergevorderd en innovatief waren. Dit heeft te maken met de nieuwe dimensies van het CKV. De dimensies zijn er voor om kinderen handvatten te bieden zodat leerlingen kunst in de breedste zin van het woord leren kennen. De nieuwe dimensies van CKV zijn ingedeeld in dialoog/analoog, ambachtelijk/industrieel en traditie/ innovatie.

Dialoog/Analoog

Deze dimensie is gaandeweg meer digitaal geworden. Een voorbeeld van een cursus binnen deze dimensie is het maken van beats met een ipad. Met deze workshop leert het kind eenvoudig om een beat te maken en creëert zo meer gevoel voor muziek. De workshopleider start deze cursus met het bespreken van de basiselementen zoals Beat Per Minute, de bas en het toepassen van effecten. Na het bespreken van de basiselementen mogen de kinderen zelf beats proberen te maken.

Ambachtelijk/Industrieel

Ambachtelijk houdt in dat iets op een traditionele wijze is gemaakt. Ook workshops in het primair en lager onderwijs spelen met CKV in op deze dimensie.  Denk hierbij aan een cursus Etsen of Zeefdrukken. Met een workshop Etsen worden leerlingen uitgedaagd om bepaalde technieken te onderzoeken. Etsen is een vorm van druktechniek.

Traditie/Innovatie

Innovatie werkt stimulerend voor het brein. Dit gezegde gaat ook op in één van de dimensies van het CKV.  Het gaat hierom de dimensie traditie/innovatie. Workshops die inspelen op deze dimensie zijn onder andere Game Design of Augmented Reality. Door kinderen kennis te laten maken met deze nieuwe opkomende facetten binnen de IT, creëren we meer vaardigheid onder deze doelgroep. Ook geeft het kinderen een bredere kijk op kunst. Kinderen hebben ten slotte de toekomst van Nederland.





♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



Reacties

Reacties

No Comments

    Leave a Reply

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.