0 jaar 1 jaar 2 jaar Boeken

{ Boek Recensie } | Boe zegt de koe (van Dick Bruna)

Linda D

Dat wij één boekenwurm in huis hebben, weten we zeker. Zijn naam is Siem en gaat komend schooljaar starten in groep 3. Zelf leren lezen, wat een mijlpaal!
Bij de kleinste van 6 maanden oud, Sofie, is de ontdekkingstocht pas net gestart! Knisperboekjes zijn sowieso al een succes, evenals zwart witte prentenboekjes met bij voorkeur zachte bladzijde. Haar boekenkastje begint ook al aardig vulling te krijgen, met de mooiste kleurrijke boeken. Zo staat ook het nieuwste dierengeluidenboek “Boe zegt de koe” er al tussen de pronken.

Boe zegt de koe

Dit boek is een groot boek van circa 26 x 25 cm. Echt een boek om samen met papa en mama te ontdekken dus. Op iedere bladzijde in het boek staat een prachtige grote illustratie van een dier (in totaal zijn dit er elf), gemaakt door Dick Bruna. De kleurrijke achtergronden op de bladzijde trokken meteen de aandacht van Sofie en hierbij blijkt ze een voorkeur te hebben voor geel en oranje. De meest felle kleuren!

Boe zegt de koe - Vlakbij het dier zie je een rond icoontje met een muzieknoot, wanneer je daar op drukt klinkt het geluid van het dier.

Met geluidjes!

Vlakbij het dier zie je een rond icoontje met een muzieknoot, wanneer je daar op drukt klinkt het geluid van het afgebeelde dier. De geluiden stoppen automatisch, maar kunnen ook afgebroken worden door nog een keer te drukken.  Sofie heeft nog niet voldoende kracht om de geluiden zelf af te laten spelen, maar ze snapt al wel echt wat de bedoeling is. Dit laatste verbaasde mij eerlijk gezegd. Ze ziet ons op de muzieknootjes drukken en gaat daar vervolgens zelf ook met haar handje naar toe. Vervolgens ontbreekt de fijne motoriek en kracht nog wel, maar toch vind ik het bijzonder om te zien.

Rustig de tijd nemen

Wij vinden het erg leuk om even een rustmomentje in te bouwen op de dag en samen een boekje te ontdekken, wat nog te groot is of bijvoorbeeld te harde bladzijde heeft om haar alleen mee te laten spelen. Op internet vind je tal van tips om deze eerste voorleesmomentjes tot een zo groot mogelijk succes te maken. Wanneer dit voor zowel de ouder als voor het kind als fijn ervaren wordt, zal er in de toekomst ook vaker een boekje worden gelezen. Dit laatste is natuurlijk reuze belangrijk voor de ontwikkeling van ieder kind!
Het belangrijkste bij een boek als “Boe zegt de koe”, is om er de tijd voor te nemen en te kijken naar de signalen van het kindje. We laten de bladzijde lang zien, voordat we doorgaan naar een volgende pagina en benoemen wat we zien. Soms draait Sofie al na twee bladzijde haar hoofdje weg of maakt ze op een andere manier duidelijk dat ze er geen zin meer in heeft. Tijd om te stoppen! Op een ander moment kan het zomaar zijn dat ze wel alle bladzijde met een lach bekijkt. Dan kijkt ze van ons, naar de bladzijde en weer terug met een grote lach, zo ontzettend leuk!

De leeftijdscategorie van dit boek ligt tussen de 0 en 36 maanden en zal dus meegroeien met haar ontwikkeling. Zo zal ze op een gegeven moment de geluiden wel zelf kunnen laten klinken, de bladzijde kunnen omslaan, geluiden nadoen, dieren herkennen etc. Overigens is de batterij eenvoudig te vervangen aan de achterzijde van het boek.

Het is echt een mooi boek met heldere kleuren, de herkenbare prachtige tekenstijl van Dick Bruna en duidelijke geluiden. Top idee ook voor een kraamcadeau of eerste verjaardag bijvoorbeeld. Wij hebben dit boek dus zeker een GO gegeven!

Boe zegt de koe – facts:

• ISBN: 978-5647-885-8
  • Titel: Boe zegt de Koe