10 jaar 11 jaar 12 jaar 8 jaar 9 jaar Boeken

{ Recensie } | Echt serieus geweldige gids voor alles

Terry Dentons, een van de makers van de Waanzinnige Boomhut, heeft een nieuw boek uit voor de kinderen die graag alles willen weten en leren! ‘Echt serieus geweldige gids voor alles’ is een boek vol vrolijke weetjes en hilarische tekeningen, zoals we natuurlijk gewend zijn van de illustrator van de Waanzinnige Boomhut.

“Dat zei mijn reuzenspin”

Bij de inhoudsopgave voorin het boek wordt de toon al gezet: ‘Een heel serieus en ongelooflijk belangrijk voorwoord door Professor Terry Denton’. Zoals Terry zelf zegt weten de meeste van ons een klein beetje over heel veel dingen, óf heel veel van een paar dingen. Bij Terry is dit niet het geval: hij weet best veel van bijna alles. Hij is zelfs professor, volgens zijn paard en reuzenspin.

{ RECENSIE } | ECHT SERIEUS GEWELDIGE GIDS VOOR ALLES

De onderwerpen in het boek

Er komen een aantal onderwerpen in het boek aan bod waar kinderen vaak ook veel interesse in hebben. De onderwerpen zijn het heelal, de aarde, het leven op aarde, het menselijk lichaam, toffe dingen die uitgevonden zijn en tijd.

Leren zonder dat je het door hebt

Wat zo gaaf is aan het boek, is dat je heel veel leert zonder dat je door hebt dat je aan het leren bent. Want als je door hebt dat je aan het leren bent, dan is het natuurlijk niet meer leuk. Voor de duidelijkheid: het is dus geen boek met een doorlopend verhaal; het zijn echt losse weetjes op een hele speelse en leuke manier beschreven.
Verder vind je ook serieuze feitenblokjes op de pagina’s, waar zonder grapjes een feit uitgelegd wordt.

Het zal je verrassen hoeveel leuke informatie je tegenkomt in het boek. Super handig voor kinderen vanaf een jaar of 8 die bijvoorbeeld ook op school spreekbeurten moeten doen. Zo hield mijn zoon laatst een spreekbeurt op school over virussen. Drie keer raden welk onderwerp hij later ook tegenkwam in Terry’s boek? Yup, virussen! Zo kon hij mooi een paar feitjes en grappige opmerkingen verwerken in zijn spreekbeurt.

Ook het einde van het boek is weer heerlijk gedaan, want op de laatste bladzijde vind je nog een kleine tip van Terry: “En nu ga je buiten in de modder spelen”. Heerlijk!

Echt serieus geweldige gids voor alles is een echte go voor kinderen die het leuk vinden om van alles te weten te komen en leergierig zijn. Wil jouw kind altijd alles weten? Dan is dit boek perfect, zeker door de speelse en vrolijke manier waarop alles verteld wordt. Wat nog wel handig was geweest, was een uitgebreide inhoudsopgave met alle onderwerpen. Daarin had je dan gemakkelijk kunnen opzoeken welke onderwerpen er allemaal aan bod komen. Er is nu alleen een inhoudsopgave over de hoofdonderwerpen, maar er zijn zoveel sub-onderwerpen dat dat wel ideaal was geweest.

Echt serieus geweldige gids voor alles Facts

Ontzettend Irritant
De Waanzinnige boomhut van 130 verdiepingen