Ongelijkheid in de klas door het verschil tussen jongens en meisjes?

Sinds mijn cursus over de verschillen tussen jongens en meisje zie ik dat er ongelijkheid is in de klas. Lees hier hoe het in de klas gaat.
Joyce

Sinds mijn cursus over de verschillen tussen jongens en meisje zie ik dat er ongelijkheid is in de klas. Want vinden wij het niet allemaal storend als die jongen weer erdoorheen roept?

Wie krijgt er meer straf: jongens of meiden?

Als ik kijk naar storend gedrag dan valt het mij op dat het vaker jongens zijn dan meisjes. Ik ben een tijd geleden op mezelf gaan letten en ik merk dat ik vaker jongens een standje gaf dan meisjes. Kwam dat door hun gedrag of kwam het omdat het mij opviel? Ik vond dat een interessante vraag en ben op onderzoek uit gegaan. Is er ongelijkheid in de klas?

Een dosis testosteron

Meisjes zijn eerder toe aan de schoolse vaardigheden dan jongens. Rond de leeftijd van vier krijgen de jongens een dosis testosteron waardoor ze moeilijk meer stil kunnen zitten. Ze moeten bewegen, lekker stoeien en hun energie kwijt. Is het je opgevallen? Kijk maar in een kleuterklas. Waar de meisjes netjes zitten, zijn de jongens druk aan het wiebelen. Zo rond hun vijfde levensjaar wordt het rustiger, maar het verdwijnt niet! Dit vraagt om anders handelen voor de leerkracht. Zorgt de leerkracht ervoor dat ze hun en energie kwijt kunnen of vragen ze om stil te zitten? Daarnaast leren jongens in het algemeen door te doen en verzamelen meisjes eerst informatie voordat ze aan de slag gaan. Kijk maar eens in de bouwhoek. Jongens gaan gelijk aan de slag en praten tijdens het bouwen. Meisje gaan ervoor staan, kijken wat ze hebben, praten erover en gaan daarna pas aan de slag. Dit is al een groot verschil.

Behoefte aan competitie

Wie is de baas in de klas? Wie is de sterkste? Allemaal dingen waar de meeste jongens mee bezig zijn. Ze hebben de behoefte om dit te bepalen, maar ze hebben ook behoefte aan structuur en duidelijkheid. Wanneer dit in de klas er is, is er rust. Vaak merk je ook dat jongens graag de beste willen zijn. Wie kan het beste rekenen? Dit gedrag kan regelmatig leiden voor problemen. Wanneer je als leerkracht dit weet, kan je op een andere manier hiernaar kijken. Begeleidt het en laat duidelijk de regels zien. Maar geef ze de ruimte en geen straf.

Een “Queenbee” merk je vaak niet op

Jongens zijn vaak zichtbaar bezig met de onderlinge relaties. Bij meisjes is het minder duidelijk. Zij doen het vaak stiekem en achter de rug van de leerkracht. Voor een leerkracht is het moeilijker om de ontdekken wie de “queenbee”” is dan de” aap boven op de apenrots”. En daardoor zijn ze vaak gefocust op de jongens en niet op de meisjes, terwijl die eigenlijk even erg zijn. Maar het gedrag is minder hinderlijk in de klas.

Meer jongens op het SBO

Zo is het ook zo dat er meer jongens dan meisjes op het SBO zitten. Komt dat door het gedrag? Of is er iets anders aan de hand? Een interessante vraag die ik graag aan Steven Pont voor wil leggen. Hij weet vast het antwoord. Wel weet ik dat het gedrag van jongens hinderlijker wordt bevonden dan meisjes. Meisjes zijn rustiger en daardoor storen ze minderen dan jongens. Als je als leerkracht je bewust bent van dit verschil, ga je ook anders reageren op dit gedrag. Een jongen die alleen maar te horen krijgt dat hij moet stoppen en niet zo moet doen, gaat zich echt niet beter gedragen. Belonen en complimenten geven werken veel beter.

Verschil in de taalontwikkeling

Ons onderwijs is ontzettend talig in gericht en laat dit nou ook het verschil zijn tussen jongens en meisjes. Meisjes ontwikkelen zich zeker op dit gebied dan jongens. En dit zou een nadelig gevolg kunnen zijn voor het onderwijs voor de jongens. Jongens hebben meer behoefte aan visuele ondersteuning en extra uitleg. Het is belangrijk dat het onderwijs hier op wordt aangepast.

Wat doe ik in de klas?

Doordat ik dit nu allemaal weet, ben ik anders om gegaan met de jongens in de klas. Een dictee gaf ik met om de vijf woorden een gek dansje. Zo konden de jongens bewegen, waar ze duidelijk behoefte aan hadden en ze konden geconcentreerd werken, het waren immers maar vijf woorden. Hierdoor kon ik ook de jongens een compliment geven en dit veranderden hun gedrag zichtbaar. In plaats van ze te wijzen op hun “storende”gedrag, maakte ik er gebruik van en gaf ik ze complimenten. En in mijn kleuterklas zorgde ik ervoor dat ze niet langer dan vijf minuten geconcentreerd hoefde te luisteren. Bewegend leren werd één van mijn speerpunten. Ik hoop daardoor dat ik zowel voor jongens als voor meisjes een goede leerkracht kan zijn. En dat het verschil zo klein mogelijk wordt.

Wat merk jij van verschillen tussen jongens en meisjes in de klas? Zie jij ook ongelijkheid?





♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



Reacties

Reacties

No Comments

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.