Inspiratie

3 snelle, tactische spellen voor tieners

Het kan soms een behoorlijke uitdaging zijn om voor kinderen van 10 jaar en ouder spellen te vinden die ze leuk vinden en graag willen spelen. Niet ieder kind van deze leeftijd heeft de concentratie om spellen van een uur of anderhalf uur te spelen. Daarom zijn de korte, maar zeker net zo leuke spellen voor deze leeftijd ideaal! In deze blog vind je 3 korte spellen van 999 Games die leuk zijn voor tieners, oftewel 3 snelle en leuke spellen voor tieners.

  • keer op keer voor tieners
  • keer op keer 2 ervaringen
  • leuke spellen voor tieners 12 jaar

Keer op Keer

Eén van de favoriete spellen van mijn kinderen, maar ook van mijn vriendinnen. Een spel voor kinderen vanaf 8 jaar en ouder, maar dus ook echt leuk voor volwassenen. Keer op Keer leerde ik zelf kennen door Bas Smit, oftewel de man van Nicolette van Dam. Ik volg Bas al een hele tijd op Instagram, omdat hij nu eenmaal heel leuk is om te volgen. Daar zijn ruim 850.000 mensen het met mij mee eens. Anyway, Bas en zijn gezin zijn ook dol op Keer op Keer en regelmatig zie ik dit spelletje langskomen in zijn InstaStories. Voor mij een trigger om dit spel ook te gaan shoppen.

Bij Keer op Keer is het de bedoeling dat je zo tactisch mogelijk de kleuren op je speelveld aankruist. Dit doe je aan de hand van de dobbelstenen die iedere ronde gedobbeld worden. Het doel is om zo snel mogelijk de kolommen en kleuren van jouw speelveld volledig aan te kruisen, want hierdoor krijg je bonuspunten.
Elke beurt kies je een gedobbelde kleur en een gedobbeld cijfer, maar alleen als de andere spelers niet net óók die dobbelstenen kiezen. Want dan moet jij namelijk een andere combinatie kiezen. Extra leuk dus om tactisch te spelen en de favoriete dobbelstenen van de andere spelers weg te nemen. Het spel is afgelopen als een speler 2 complete kleuren heeft aangekruist.

Heb je Keer op Keer inmiddels al een aantal keer gespeeld en ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Dan kun je overstappen op nieuwe scoreblokken in allerlei levels óf je gaat voor Keer op Keer 2! Keer op Keer 2 is de nieuwe versie die het spel nog net wat uitdagender en tactischer maakt. In deze versie kun je namelijk niet alleen punten scoren met de kolommen, maar ook met de rijen. Daarnaast is er een nieuwe dobbelsteen bijgekomen die zorgt dat je nóg tactischer kunt spelen. Let op: wil je Keer op Keer 2 spelen, dan heb je dus ook echt het spel Keer op Keer 2 nodig (dus niet alleen losse Keer op Keer 2 scoreblokken) in verband met de extra dobbelsteen die hierbij hoort.

  • spellen voor tieners 11 jaar
  • spellen voor tieners 13 jaar
  • spellen voor tieners 14 jaar

Clever

Clever is wederom een dobbelspel, en ook wel een klein beetje te vergelijken met Keer op Keer. Zo is Clever ook een tactisch dobbelspel, kruis je ook op je eigen speelveld vakjes aan en neem je dobbelstenen weg die andere spelers niet kunnen gebruiken. Maar tóch is het een heel ander spel als Keer op Keer!
Iedere dobbelsteen heeft een eigen kleur en is daarmee gekoppeld aan een categorie op jouw speelveld. Je kunt voor iedere categorie op een andere manier punten scoren. Zo krijg je bij de ene categorie punten door zoveel mogelijk aan te kruisen, maar bij de andere categorie gaat het erom dat je zo hoog mogelijke cijfers opschrijft.
Als je aan de beurt bent mag je drie keer dobbelen. Bij je eerste keer dobbelen heb je de keuze uit alle dobbelstenen. Er is alleen één grote maar: elke dobbelsteen met een lager resultaat dan de dobbelsteen die jij kiest moet je wegleggen op het dienblad. Deze dobbelstenen worden namelijk na jouw drie keer dobbelen beschikbaar voor de andere spelers om uit te kiezen. Stel dat jij in jouw eerste beurt om 5 kiest, dan moeten dus alle dobbelstenen lager dan de 5 weggelegd worden. Het is dus vaak niet handig om aan het begin van je beurt al een hoge dobbelsteen te kiezen wanneer de andere dobbelstenen laag zijn.

Na drie keer dobbelen heb jij al je dobbelstenen gekozen en mogen de andere spelers kiezen welke dobbelsteen op het dienblad zij willen gebruiken en aankruisen.

Door slim te kruisen en te kiezen kun je allerlei bonussen vrijspelen. Dit zorgt soms voor een hele kettingreactie aan bonussen, wat zorgt voor veel enthousiasme bij de jonge spelers kan ik je zeggen.
Clever laat je tactisch denken en stappen vooruit denken. Wat ons betreft echt een aanrader voor in de spellenkast én ideaal om overal mee naar toe te nemen, aangezien het een klein spelletje is dat zorgt voor uren speelplezier.

Er zijn ook twee uitbreidingen te koop van Clever, namelijk Dobbel zo Clever en Clever tot de 3e macht.

  • lama spel 999games
  • tienerspelletjes
  • spellen voor 12 jarigen

L.A.M.A.

Willen je tieners zich tijdens een spelletje juist iets minder concentreren en een lekker vlot spelletje spelen? Dan is L.A.M.A. iets voor jullie! Er komt wel wat tactiek aan te pas, maar zeker minder en daardoor is het simpeler te spelen dan de eerdergenoemde spellen. Bij L.A.M.A. is het de bedoeling dat je geen punten haalt, of in ieder geval zo min mogelijk. Dat kun je voor elkaar krijgen door al je kaarten weg te spelen. Het idee is simpel: als er op de aflegstapel een 4 ligt, dan mag jij als je aan de beurt bent een 4 of een 5 neerleggen. Ligt er een 5, dan mag jij een 5 of een 6 neerleggen. Je mag dus elke keer hetzelfde cijfer of een hoger neerleggen. Er zijn alleen twee uitzonderingen: Op een 6 mag je een 6 óf een Lama kaart leggen. Op een Lama kaart mag je een andere Lama kaart of een 1 leggen.

Wanneer je geen kaart kunt afleggen op de aflegstapel, kun je twee dingen doen: een kaart afpakken van de stapel, of passen. Als je past, doe je deze ronde niet meer mee en zijn de punten in jouw hand minpunten. Een Lama kaart is 10 minpunten. Verder zijn de cijfers die je in je hand hebt de minpunten, met één maar: als je vier keer een 6-kaart vast hebt, telt dit in totaal maar voor 6 minpunten. Je hoeft dus niet 4×6=24 minpunten te tellen.
Het kan dus tactisch zijn om te passen als je 3x een 1-kaart in je hand hebt, want dan heb je maar 1 minpunt.
Minpunten krijg je in de vorm van fiches. Een wit fiche is 1 punt en een zwart fiche is 10 punten. Zodra iemand de 40 punten bereikt heeft, heeft diegene verloren en is het spel af.

Als je de ronde weet uit te spelen en dus geen kaarten meer over hebt in je hand, mag je een fiche wegleggen. Dat mag dus óók een zwart fiche zijn van 10 punten. Zo gaat de score steeds heen en weer en blijft het tot het einde spannend wie er wint!





♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



No Comments

    Leave a Reply

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.