5 jaar 6 jaar 7 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Het spel van Vos en Haas – Red het ei

Vos en haas zijn 2 vrienden uit de bekende boekenreeks “Vos en Haas”. De boeken zijn sinds 1998 te koop en een groot succes. Geschreven door Sylvia van de Heerde en geïllustreerd door de kenmerkende illustraties van The Tjong-Khing. De boeken zijn geschikt voor de beginnende lezer tot een iets meer ervaren lezer van een jaar of 7.  Nu is er dus het spel: Het spel van Vos en Haas – Red het ei

Vos en haas zijn 2 vrienden uit de bekende boekenreeks “Vos en Haas”. Nu is er dus het spel: Het spel van Vos en Haas - Red het ei

Het spel van Vos en Haas – red het ei

Vos en Haas drinken thee in de tuin.
Plots horen ze een kreet om hulp. Het is een vogel.
Ze is haar ei kwijt. En de boef Jak sluipt rond in het bos.
Hij heeft vast een heel gemeen plan.
Help vos en haas en hun vrienden om het ei in het nest te leggen voordat jak het vindt.

Doel van het spel is om eerder dan Jak de dief een ei te vinden en in het juiste nest te leggen. Dit doe je niet alleen maar samen. Dit maakt het een coöperatief spel. Het spel heeft een hoofdbord en veel losse kaartjes, de zogenoemde plaatskaarten. Je moet op zoek naar de juiste vogel, het juiste ei, de juiste sporen en het juiste nest. Welke je deze keer moet zoeken, kies je willekeurig en deze leg je neer op het hoofdbord. Het kan dus iedere keer dat je speelt weer anders zijn: een ander ei, of een ander nest, etc. Het zoeken doe je op een memorie-achtige manier. De kaarten liggen omgekeerd als een speelveld en telkens draait iemand 1 kaart om. Als deze overeenkomt met de kaarten die gezocht worden mag je de kaart erbij leggen. Anders leg je net als bij memorie de kaart weer terug. Doordat iedere speler een keer aan de beurt komt blijft iedereen goed opletten en bij het spel betrokken. Maar pas op, er zitten ook andere kaarten tussen. Ook Jak  de boef zit er tussen. Als je die omdraait dan schuift Jak een plaatje op op het hoofdbord. Als je Jak 4 keer omgedraaid hebt is het spel over en verloren.

Dan is er ook nog het kaartje van de uil met gesloten ogen. Als je die omdraait ga je dobbelen. In deze dobbelbeurt kan er weer van alles gebeuren, zoals alle kaarten weer anders neerleggen, of Jak een punt terug- óf vooruitzetten. En dan is er nog de winkel van Rob, waar mee je dingen kan kopen voor nog meer plotwendingen.

Coöperatief spel

We spelen het spel met zijn vieren. Ik besloot de kinderen mee te nemen in het spel in plaats van het vooraf uit te leggen. En ze snapten het direct, een goede tactiek dus. Onze jongste van 6 kan niet tegen zijn verlies en daarom is het des te fijner dat dit een coöperatief spel is. Je wint of verliest met z’n allen. Het leuke van dit spel is dat iedereen kaarten mag inzetten, het is dus echt met elkaar. En die Jak, die is toch wel lastig, want telkens pakken we hem eruit. We zijn met zijn allen bijna aan het winnen als Emily tóch weer Jak omdraait! Oeps…niet opgelet. Dus we verliezen roemloos van Jak. Onze jongste moet gelukkig lachen, want nu hebben we allemaal verloren!

Het spel van Vos en Haas – Red het ei is een spel waar erg veel in zit! Het is een combinatie van memory, Cluedo en Mijn grote boomgaard. Dit is echt een eigen spel met genoeg wendingen om ook de oudere speler betrokken te houden. Het spel is voor kinderen vanaf 4 jaar maar dat vinden wij wel wat jong. Er moet best goed opgelet worden anders komt Jak al gauw om te hoek kijken. Wel is het een ideaal gezinsspel met een of meerdere jongere spelers erbij. Bij ganzenborden gaat soms het bord de lucht in omdat de jongste speler achter loopt. Het voordeel is dat je dit spel samen doet en er een gezamenlijk doel is. Het spel duurt ook niet te lang. Voor ons duidelijk een go!

Het spel van Vos en Haas – Red het ei Facts