11 jaar 12 jaar Boeken

{ BoekRecensie } | Het Verloren Meisje

Review over het boek Het Verloren Meisje, geschreven door S.E. Durrant. Dit boek is geschikt voor tieners en jongvolwassenen.

Mijn kinderen zijn gek op lezen. We hebben vele boeken in ons huis staan voor allerlei leeftijden en elke dag wordt er gelezen of voorgelezen. We kregen de vraag of we een review wilden schrijven over het boek Het Verloren Meisje, geschreven door S.E. Durrant. Dit boek is geschikt voor tieners en jongvolwassenen.

Waar gaat het boek over?

Het boek Het Verloren Meisje gaat over de tiener Iris en speelt zich af in het kustplaatsje Brighton. Haar ouders zijn bezig met een verbouwing thuis en helaas is er een lekkage ontstaan. Daarom slaapt Iris tijdelijk bij haar oma Mimi. Ze kan van daaruit ook gewoon naar school en hoeft verder weinig aan te passen in haar leven. Haar oma is een beetje een apart figuur. Waar de meeste oma`s weinig energie hebben, is Mimi vol energie en valt er altijd iets te beleven. Nu Iris bij haar oma woont komt ze er achter dat oma soms wel vreemde dingen doet, zoals jam op roerei smeren. Ook merkt ze dat oma veel spullen verzamelt en staat er een foto van een meisje, Coral, boven de haard. De vraag is natuurlijk wat er allemaal gaande is in huis.

Ik vind het vervelend om negatief te schrijven over een boek. Ik weet hoeveel tijd het kost om een boek te schrijven, om je eigen ideeën op papier te zetten en uiteindelijk is dat boek toch een stuk van je leven geworden.
Desondanks wil ik wel graag eerlijk zijn. Mijn dochter kreeg het boek en de achterflap beloofde veel goeds. Een spannend boek dat je amper weg kon leggen en dat je waarschijnlijk in 1 ruk uit zou lezen. Vol humor en eigenlijk alles wat past bij de hedendaagse tiener. Helaas heeft mijn dochter het niet zo ervaren. Na 2 hoofdstukken kwam ze naar me toe en vertelde me dat ze het saai vond. Er gebeurde niks en ze vroeg me of ze moest doorlezen voor de review.

Nee, dat hoefde ze van mij niet. Maar ik vroeg me wel af of het echt zo saai was of dat ze op dat moment andere interesses had en gewoon geen zin had om te lezen. Daarom besloot ik het boek zelf te lezen. Momenteel ben ik op één derde van het boek en eigenlijk kan ik haar alleen maar gelijk geven. Er gebeurt weinig in het boek. Oma Mimi doet inderdaad af en toe iets raars (die jam op de eieren), is energiek en verzamelt spullen. Ook verwart ze haar kleindochter af en toe met haar dochter dus ik heb zo`n vermoeden dat ze beginnend dementerend is. Ik weet alleen niet of een tiener dat uit het verhaal zou kunnen halen.

Verder komt Iris een beetje over als een norse tiener die eigenlijk over heel veel dingen negatief denkt en dat vind ik een beetje jammer. Verder is er nog weinig spannends gebeurd en aangezien ik inmiddels op één derde van het boek ben zou het natuurlijk wel zo moeten zijn. Voor ons is dit boek dus op dit moment helaas een no go.

Mocht jij het boek ook gelezen hebben / aan het lezen zijn: we lezen graag jouw mening in de comments!

Het Verloren Meisje Facts

• Leeftijd: vanaf 11 jaar