- Verschrikkelijke Ikke 4, een hit of ni(e)t? - 21 juli 2024
- { Film } | Trolls 3 In harmonie – De Première - 24 oktober 2023
- EPICX Zomerfestival, voor geweldig veel waterpret - 14 juli 2023
Leuke spelletjes die de concentratie verhogen, dat zijn energizers. Ze worden veel gebruikt tussen de lessen door. Op zoek naar een leuke energizer voor de bovenbouw? Ik heb er 10 voor je op een rijtje gezet!
Leuke Energizers voor de bovenbouw!
1. Say cheese
Kies een groepsfoto van een andere groep kinderen van internet. Vertel wat je op de foto ziet. De kinderen moeten binnen 2 minuten de foto na maken door zo te gaan staan. Maak als leraar de foto. Is de tijd voorbij? Dan laat je de foto op de smartboard zien, het liefst beide foto’s naast elkaar. Lijkt het erop?
Zoek je een wedstrijd element? Verdeel de klas dan in 2 of 2 groepjes. Welk groepje lijkt het meeste op de groep mensen op de foto?
2. Zeg geen 7
In de kring gaan de kinderen tellen tot 100. Elke keer als er een 7 in het getal voorkomt mogen ze dat cijfer niet zeggen. In plaats van het cijfer roepen ze iets anders (bijvoorbeeld “juf” of “meester”) Vergeten ze het? Dan zijn ze af en gaat het spel de andere richting weer op.
Wil je het moeilijker maken? Kies er dan voor dat de getallen die deelbaar zijn door 7 ook niet gezegd mogen worden. Komt jouw groep tot 100?
3. Kies je plek
Eén van mij favoriete. Dit spel is makkelijk en snel te doen en de kinderen kunnen even lekker van hun plek af. Elk kind gaat achter zijn stoel staan. Zodra jij start zegt, gaat de tijd in. Kunnen ze allemaal binnen 30 seconden een nieuwe plek vinden? Tijdens het wisselen mogen ze niet praten en niet elkaar aan raken!
Wil je er een wedstrijd van maken? Degene die als laatste een plek heeft gevonden of iemand aanraakt is af. Wie blijft als laatste over?
4. Teken het verhaal
Deze energizer zorgt voor rust in de klas. Elk kind krijgt een leeg A4tje. De leerkracht vertelt een verhaal en de kinderen tekenen hem na. Lijken de tekeningen op elkaar of ziet het erg toch anders uit. Probeer je verhaal kort en duidelijk te houden.
Voorbeeld verhaal:
Ik zie aan de linkerkant een huis met een rood dak. Helemaal aan de rechterkant staat een boom die twee keer zo groot is als het huis. De boom heeft lange takken met groene bladeren. In de boom zit een vogel op zijn nest. Het zonnetje brand lekker in het midden van de lucht. (en zo ga je door) Bijschrijf goed de plek en de kleuren!
5. Wie is de leider?
Één kind gaat naar de gang. De rest van de groep kiest een leider. De leider gaat allemaal bewegingen doen en de rest van de klas doet met de leider meer. Kan het kind raden wie de leider is? Als het te lang duurt, kan je er ook voor kiezen om twee kinderen naar de gang te sturen.
6. Aantrekken en afstoten
Leg uit dat de kinderen door de klas gaan lopen, maar niet zomaar. Ze krijgen namelijk een opdracht mee. Uit de klas kiezen ze iemand die een “magneet” voor hen is en iemand die “gevaarlijk” is. De magneet trekt hen aan, daar willen ze naar toe, maar het gevaar stoor hen af. Het gevaar stoten ze dus af. Kijk er niet raar van op als er veel gelachen wordt. Deze energizer heeft geen doel, maar is ontzettend grappig om te doen.
7. Moordenaartje
Één kind gaat de klas uit en is de politie. In de klas wordt er een moordenaar gekozen. Hij kan alle kinderen “vermoorden” met een knipoog. Komt de politie er op tijd achter wie de moordenaar is? Of is straks de hele klas vermoord?
8. De levende knop
Verdeel de klas in vier groepen. Elke groep gaat in een kring staat. De leerkracht zegt dat ze elkaar de rechterhand mogen geven, maar niet aan degene die naast je staat. Daarna moeten ze elkaar een linkerhand geven, maar ook weer niet aan degene die naast hen staat. Welke groep krijgt als eerste de knop eruit?
9. Opdrachten doen in stilte
Wijs een leerling aan die in het midden van de klas gaat staan met zijn ogen dicht. De andere leerlingen krijgen via het smartboard opdrachten die ze moeten uitvoeren. Als de leerling iets hoort, wijst hij naar de richting en is die leerling af. Wie kan de meeste opdrachten volbrengen zonder aangewezen te worden?
10. Maar 1 minuut
De kinderen moet gaan staan wanneer zij denken dat een minuut voorbij is. Wie komt er het dichtste bij een minuut? Het leuke van dit spel is dat je goed kan zien wie de volgers zijn. Welke kinderen zijn echt aan het tellen? En welke kinderen kijken rond en gaan staan als een ander gaat staan? Mooi om over te praten!
Dat waren, ze de 10 energizers voor de bovenbouw. Veel plezier! Lees ook: 10 energizers voor de onderbouw.
♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥
No Comments