10 jaar 11 jaar 12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar Entertainment Game reviews Inspiratie

{ Review } | Harvest Moon One World

harvest moon review

Harvest Moon is een serie van games die al jaren bestaat. Je eigen boerderij beheren, dieren verzorgen en je dorpsgenoten leren kennen en een band mee opbouwen waren altijd de grootste bezigheden in de voorgaande delen. Of ze met One World weer een leuk vervolg hebben gegeven aan de serie? Lees snel verder…

Harvest Moon – Hoe het begon

Harvest Moon bestaat al sinds 1996 en de eerst delen waren in “de goede oude tijd” een bescheiden succes. Helaas zijn de laatste vijf games die zijn verschenen wat saai en zagen ze er iets te goedkoop uit. Eens kijken of het nieuwste deel daar verandering in kan brengen. Het spel is verschenen voor de Nintendo Switch en PlayStation 4 en nog gaat verschijnen voor de Xbox One. Wij speelden de versie voor de Switch. Al zal het qua graphics niet veel uitmaken waar je het spel op gaat spelen want het is geen super mooi spel qua looks.

Honger

Het spel begint in een wereld waar bijna geen voedsel te krijgen is en heel weinig variatie in het eten. Gelukkig ben ik daar om de wereld te veranderen. Mijn buurvrouw is toevallig een uitvindster en geeft ons een inklapbare boerderij zodat we deze makkelijk kunnen meenemen. Er zijn een aantal plekken in de spelwereld waar we onze boerderij kunnen “uitklappen” en we vinden al snel een plekje. Overal waar we lopen vinden we blauwe vliegende bolletjes die veranderen in een elfje wanneer we met ze praten. Elke keer krijgen we een zaadje voor onze boerderij. Deze planten we en geven we water tot dat ze uit komen (1 tot 3 dagen in het spel) en dan oogsten we ze. Hoera! Er zijn weer nieuwe dingen om te eten. Wanneer ik deze dingen ga verkopen in de lokale winkel kijkt de verkoopster er niet van op dat ik iets verkoop wat al jaren niet meer te eten was… Ik zou verbaasd zijn, maar deze keiharde verkoopster niet. Misschien om zo de prijs niet te hoog te laten worden…

Dieren

Ook kunnen we dieren houden in onze boerderij. Een koe geeft melk, een schaap wol enz. Het is een leuke afwisseling met de akkerbouw en het ontdekken van de omgeving. Al duurt het wel even voordat je dieren kunt kopen want dieren zijn duur in aanschaf. Ook kun je sparen voor een paard zodat jij je nog sneller kunt verplaatsen in de wereld.

harvest world switch  boerderij game

De wereld

De wereld bestaat uit 5 klimaat gebieden. Sommige gewassen groeien beter in de woestijn en andere beter in een gras gebied. Al met al is het een redelijk grote wereld die zonder fast-travel (snel van A naar B via de kaart) niet in een dagje te bewandelen is.
Je komt tijdens je trip allerlei personages tegen die uitdagingen voor je hebben: die zijn wel leuk om tussendoor te doen.

En dan…

…hebben we 2 gebieden ontdekt en daar onze opdrachten voltooid. En dan… Dan blijft er niet veel over behalve herhaling. We hebben onze boerderij uitgebouwd om zelf te kunnen koken, dierenvoedsel te maken en andere dingen zelf te kunnen doen. Eigenlijk kunnen we alleen nog maar nieuwe gewassen vinden en zoeken naar nieuwe zaadjes. De verzamelaar kan zijn geluk niet op in dit spel wat er is genoeg te vinden. Voor dat jij je encyclopedie compleet hebt ben je wel een poosje zoet. Maar ben je niet een verzamelaar maar iemand die meer van een leuk verhaal houdt? Dan ben je snel klaar met dit spel want het spel moet het niet van een spannend verhaal hebben met plot twists en bijzondere gebeurtenissen. Eigenlijk kun je alle tekst wel overslaan en gewoon een beetje rondlopen en dingen verbouwen.

Dit spel heeft een dubbelzijdig gevoel achter gelaten. En dat komt door verwachtingen vooraf. Stiekem hoopte ik op een Animal Crossing achtige wereld met een boerderijleven er in verweven. Dat is niet het geval. Het spel mist iets. Misschien is het de leegte in de omgeving of het gebrek aan verhaal. Aan de andere kant is het een prima boerderijsimulator als je houdt van het verbouwen van planten en je dieren verzorgen. Daarnaast is het zeker een stap vooruit gezien de laatste paar edities. Het ligt een beetje aan je persoonlijke voorkeuren of je dit spel een Go of een No Go zult vinden.

Harvest Moon: One World Facts

• Leeftijd: vanaf 7 jaar (PEGI leeftijd 7 jaar)
  • Multiplayer functie aanwezig: nee