16 jaar Educatief Gezelschapsspellen

{ Review } – Escape Room the Game – Puzzle Adventures: Secret of the Scientist

escape

Houd jij van puzzelen en escape rooms? Dan is dit het perfecte spel voor je. Ik vertel je in deze blog alles over Escape Room the Game – Puzzle Adventures: Secret of the Scientist.

Escape Room the Game – Secret of the Scientist

Escape puzzels zijn puzzels waarbij het de bedoeling is dat je al puzzelend het spel uitspeelt. Je puzzelt letterlijk met puzzelstukjes, maar daarnaast puzzel je ook figuurlijk: je moet namelijk raadsels oplossen.
Door het oplossen van de raadsels speel je vervolgens weer een aantal puzzelstukjes vrij, en zo puzzel je je richting de oplossing.

{ REVIEW } - ESCAPE ROOM THE GAME - PUZZLE ADVENTURES: SECRET OF THE SCIENTIST

Hoe werkt de escape puzzel Secret of the Scientist?

Ik mocht Escape Room the Game – Puzzle Adventures: Secret of the Scientist testen. In deze escape game ga je een voor een kamers in elkaar puzzelen. Een kamer speel je vrij door de juiste sleutelstukken te vinden en deze op de Puzzel Decoder te leggen (inbegrepen in het spel).
Je start het spel met een korte uitleg en een introductie. In de doos zitten zes gesloten vakjes, die je een voor een open mag gaan maken door het spel heen. Na de introductie mag je het eerste vak open maken. In dit vak vind je de eerste puzzelstukjes, een bladzijde uit een boek en schilderijen. Daarnaast staat in het klepje van ieder vak een stuk tekst die hoort bij het verhaal. Lees deze altijd als eerste, wie weet zitten er hints in verstopt. Na het lezen van deze tekst ga je de puzzel maken. Je kunt namelijk pas verder met de raadsels wanneer je de puzzel in elkaar hebt.

Puzzle Adventures: Secret of the Scientist

Spoiler Alert: wil je Escape Room the Game – Puzzle Adventures: Secret of the Scientist zelf nog gaan spelen en wil je niets inhoudelijk weten over dit spel, lees en kijk dan niet verder!

Kamers puzzelen

Bij Escape Room the Game – Puzzle Adventures puzzel je steeds een kamer in elkaar. Uiteindelijk heb je vijf in elkaar gepuzzelde kamers die helemaal op elkaar aansluiten.
Wanneer je een kamer in elkaar hebt gepuzzeld, is het tijd om te kijken naar de extra informatie die in het vak zat. Zoals gezegd waren dit in vak 1 de schilderijen en een tekst uit een boek. Op de in elkaar gepuzzelde kamer zie je waar de schilderijen hadden moeten hangen. Maar nu is het aan jou om de schilderijen ook daadwerkelijk goed te hangen. Hiervoor heb je natuurlijk die bladzijde met tekst nodig…maar hoe brengt deze bladzijde jou de oplossing?! Dat ga ik natuurlijk niet verklappen.
Zodra je de oplossing hebt gevonden, krijg je een code te zien.

Puzzle Adventures escape puzzel

Converteer de code

Wanneer je denkt dat je de oplossing gevonden hebt, komt er een code tevoorschijn uit jouw oplossing. Er kunnen allerlei codes verschijnen, dus het feit dát je een code hebt, wil nog niet zeggen dat je goed zit. Je zoekt de vier sleutelstukken bij elkaar die overeenkomen met jouw code. Vervolgens leg je de sleutelstukken op de Puzzel Decoder. Lees hierbij goed de handleiding, want je moet nog enkele stappen uitvoeren tot de juiste informatie getoond wordt.
De informatie (kleur van de vorm, soort lijnen, de vorm en de kleur van het figuur) die je ziet zet je vervolgens om in een symbool. Wanneer je het goed gedaan hebt, komen deze vier elementen precies overeen met een symbool op een van de overgebleven vakjes in de doos. Heb je het goed, dan mag je dit vakje open maken en begin je aan de volgende kamer.

• Puzzle Adventures: Secret of the Scientist

Hints

Mocht je vast komen te zitten omdat je een bepaalde kamer/raadsel niet opgelost krijgt, dan zijn er gelukkig hints beschikbaar. De hints vind je achterop de handleiding van het spel. Er zijn basishints (informatie over wat je in de kamer moet doen en tips over hoe je dit kunt doen) en extra hints (een klein deel van de oplossing). In de hints wordt niet letterlijk de oplossing gegeven, maar een beetje puzzelaar komt er met de hints echt wel uit.
Mocht je er echt niet uitkomen, dan bestaat er een stap-voor-stap walkthrough die je door de kamer heen loodst.

Puzzle Adventures escape puzzel

Om te beginnen is het goed om te weten dat Escape Room the Game – Puzzle Adventures: Secret of the Scientist een spel is voor 16 jaar en ouder. Mijn kinderen (10 jaar) vonden het leuk om de puzzels mee te maken, maar de raadsels waren veel te moeilijk voor ze (logisch natuurlijk). Zelf vond ik de raadsels ook behoorlijk lastig, we hebben dan ook meerdere keren de hints moeten raadplegen, maar dat mocht de pret zeker niet drukken. Daar moet ik wel bij zeggen dat wij beide nog geen ervaring hadden met escape puzzels, dat zal ook wel meespelen. Als je vaker escape puzzels speelt, is Escape Room the Game – Puzzle Adventures een mooie uitdaging denk ik!

Escape Room the Game – Puzzle Adventures: Secret of the Scientist Facts

• Leeftijd: 16 jaar en ouder
  • Aantal spelers: 1 of 2