Mediteren in de poppenhoek

Het hoeft niet meer gezegd te worden dat het leven van een ouder vermoeiend is. Momentjes voor jezelf om even bij te tanken zijn vaak schaars. In dit blogartikel is te lezen hoe meditatieleraar Gerjan Schoemaker ook tot rust komt en mindful blijft terwijl hij bij zijn kinderen is.

Zijn tips voor het creëren van rust voor ouders:

Mediteren tussen de autootjes of in de poppenhoek

Mediteren hoeft niet persé op een meditatiekussen in een stille ruimte. Je kunt ook gewoon ergens in de woonkamer gaan zitten terwijl je kinderen aan het spelen zijn. De kans is groot dat de kinderen als een magneet op je afkomen als je mediteert. Het is de kans om dan mee te gaan met wat komt. Stellen ze een vraag? Blijf meditatief terwijl je antwoord. Klimmen ze op je rug, buig mee terwijl je de intentie hebt om meditatief te blijven. Dit is misschien nog wel een betere oefening dan mediteren in een stille ruimte, om zo meditatie ook echt in het dagelijks leven te integreren.

Mediteren bij het naar bed brengen

Een andere mogelijkheid is te mediteren bij het naar bed brengen. Kinderen vinden het heel fijn als je bij hun blijft als ze gaan slapen. Het geeft hen een veilig gevoel. Bovendien voelen ze het ook aan hóe je er dan bij zit! Een perfect moment dus om dan zelf te gaan mediteren. Je kunt er een avondritueel van maken die zowel bevorderlijk is voor je kind als voor jezelf. Bijvoorbeeld eerst een verhaaltje voorlezen, dan een slaapliedje en/of een mantra zingen en vervolgens zelf gaan mediteren. Op de website van Gerjan Schoemaker heeft hij overigens ook veel Nederlandstalig ingesproken geleide meditaties staan die je dan eventueel kunt beluisteren. Ook op youtube zijn veel geleide meditaties te vinden.

Het is een tip om een lijst te maken en deze dan in te plannen. Zodat als je gaat zitten dat je niet eerst nog wat moet opzoeken. Op die manier vind je meer discipline en motivatie om ook echt daadwerkelijk te gaan mediteren.

De luiers verschonen met aandacht

Verder is het de kunst om alles zoveel mogelijk met aandacht te doen, ook wel mindful. Loop je van boven naar beneden? Loop dan mindful van de trap. Open je een deur? Duw de klink met aandacht naar beneden. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een paar handelingen en dit langzaam verder uitbreiden.





♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



Reacties

Reacties

No Comments

    Leave a Reply

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.