10 jaar 11 jaar 8 jaar 9 jaar Game reviews

{ Review } | Bakugan: Champions of Vestroia voor de Nintendo Switch

“Schat? Ken jij Bakugan?” Zonder op te kijken van haar telefoon probeert mijn vrouw mij te peilen. “Uuuhh, dat is een tekenfilm serie toch”, zeg ik. “Geen idee, maar er is wel een spel van uitgekomen voor de Switch… Lijkt het je wat?” Mijn vrouw en ik weten eigenlijk niet wat we kunnen verwachten hiervan. “JAAA, Doen papa! Dat is echt vet!” Roept mijn 8-jarige zoon van dichtbij in mijn oor. Als hij het leuk vindt, dan gaan we het zeker proberen! Ook zo benieuwd of het een leuk spel is? Lees snel verder.

Bakugan: Champions of Vestroia voor de Nintendo Switch

Eerst maar even huiswerk doen

Bakugan kwam blijkbaar 10 jaar geleden voor het eerst naar de Nederlandse televisie als een animatie serie. Oorspronkelijk komt het uit Japan en dat kun je ook zien aan de stijl van vormgeving. Het is in dezelfde stijl als bijv. Pokémon.

Bakugan heeft ook globaal de zelfde opzet als de Pokémon games, een verhaal over een jonge jongen die op avontuur gaat, gekke personages en natuurlijk gave wezens.

Het begin van Bakugan

Het draait dus allemaal om het verzamelen van Bakugan, de monsters die je nodig bent om met andere spelers te vechten. Waar de Bakugan vandaan komen is niet helemaal duidelijk maar het schijnt te zijn begonnen door een Bakugan die Naga heet. Je begint het spel door je eigen uiterlijk te kiezen. Jongen of meisje, ogen, haar enz. Je krijgt een standart setje kleren aan en andere kleding kun je spelenderwijs verzamelen/kopen. Na wat praten kiezen we 1 van 3 Bakugan en kunnen we vechten.

Een gevecht in Bakugan: Champions of Vestroia

Een gevecht komt neer op het volgende; Jij als speler moet over een veldje rennen en lichtgevende schijven verzamelen die op de grond liggen. Heb je genoeg verzameld dan kun je 1 van de 4 aanvallen doen die je monster heeft. Net zo lang tot jij of je tegenstander geen levenspunten meer heeft met zijn/haar monsters. Dit zijn maximaal 3 per vechter tijdens een gevecht. De aanvallen van je monsters kun wisselen met sterkere aanvallen wanneer je die koopt in de winkel.

Wat mij het gevoel gaf dat het niet echt uit maakt welke Bakugan je gebruikt… Zolang je de sterkste aanvallen maar aan ze geeft. Er zijn wel verschillende soorten Bakugan. Ze hebben allemaal een “Element” Vuur, water, gras, licht en duisternis. Elk element is sterk of zwak tegen een ander element. (Water is sterk tegen vuur enz) Er zijn van elk element veel Bakugan te verzamelen maar zolang je ze jouw 4 favoriete aanvallen geeft is dat alleen maar een uiterlijk dingetje.

Bakugan: Champions of Vestroia voor de Nintendo Switch review

Rondrennen

Tijdens het verhaal moet je veel opdrachten doen waarbij je eigenlijk elke keer hetzelfde doet. Namelijk van A naar B lopen. En dan weer terug. Tijdens je gevechten doe je ook niet veel andere dingen dan heen en weer lopen over het veldje… En daar ligt gelijk het zwakke punt van het spel. Voor mijn gevoel was ik alleen maar aan het lopen en gebeurde er niets spannends. Maar voor mijn zoon was de ervaring heel anders. Die was trots wanneer hij een nieuwe Bakugan had gekregen of een nieuw kledingstuk. Die zag overwinningen overal waar hij kwam.

Voor mij is dit spel een No Go. Er is gewoonweg te weinig uitdaging en te veel herhaling naar mijn smaak. Maar ik ben een oude gamer van 34. En volgens mij ook helemaal niet in de doelgroep van dit spel. Want mijn zoon van 8 geeft dit spel zeker een GO. Hij vind het geweldig om alles te verzamelen en voor hem is elk gevecht weer spannend. En de lach die hij heeft op zijn gezicht elke keer nadat hij een nieuwe Bakugan heeft gekregen… Dat staat hem goed.

Bakugan: Champions of Vestroia Facts

• Leeftijd: vanaf 7 jaar (PEGI leeftijd 7 jaar)
  • Multiplayer functie aanwezig: ja, te spelen met 2 personen