{ Review } Assassin’s Creed Valhalla XBOX One

Review Assassin's Creed Valhalla xbox one
Avatar

Cassandra hier! 31 en een echte gamergirl. Al van jongs af aan is Assassin’s Creed een onderdeel van mijn leven en ik heb (bijna) alle games wel gespeeld. Met inmiddels 250 uur speeltijd aan AC Odyssey, kon Valhalla natuurlijk niet achterblijven. In deze blog neem ik je mee in mijn ervaringen met Assassin’s Creed Valhalla voor de XBOX One

Assassin’s Creed Valhalla Trailer

Assassin’s Creed Valhalla is een liefdesbrief aan fans van de klassieke actie-avonturentitels en de nieuwere rollenspellen

Sinds de start in 2007 heeft de Assassin’s Creed-franchise een hoop veranderingen ondergaan in het vertellen van verhalen, mechanica en meer. AC Origins nam de grootste sprong door RPG-mechanica in de franchise te introduceren, en AC Odyssey verdubbelde die toevoegingen. Voor Assassin’s Creed Valhalla leek het erop dat de aanpak het vinden van de juiste balans was tussen de oudere en nieuwere Assassin’s Creed-titels – een benadering die de game absoluut goed doet.

Speel als man, vrouw of laat de animus beslissen

Deze aanpak komt tot uiting in alles, van het Assassin-Templar-conflict (of, in dit geval, de Hidden Ones vs. de Order of the Ancients), de gevechten, de gameplay-mechanica, de verkenning en meer. Misschien wel het beste hiervan is hoe aanpasbaar de ervaring aanvoelt. Spelers kunnen niet alleen kiezen tussen spelen als een mannelijke Eivor, spelen als een vrouwelijke Eivor, of de animus laten beslissen, maar ze kunnen ook de moeilijkheidsgraad voor verkenning, gevechten en stealth individueel aanpassen. Dit maakt het verhaal van Eivor tot het verhaal van de speler in Assassin’s Creed Valhalla.

Het verhaal

De levering van het verhaal is echter iets unieks. In plaats van de standaard missiereeks, spelen spelers uiteindelijk saga’s die schijnbaar bedoeld zijn om als een microkosmos te worden beschouwd, maar het overkoepelende verhaal slaagt erin om verschillende kleinere verhalen tot iets echt episch te trekken. Waaronder het moderne verhaal van AC Valhalla, het eerder genoemde Hidden Ones-verhaal, de vestiging van de clan van Eivor in Engeland en meer. Er zijn veel bewegende delen die meesterlijk met elkaar zijn verweven. Sommige fans zijn misschien ook blij om te weten dat het moderne verhaal niet aanmatigend aanvoelt, en dat het niets opoffert om een ​​verhaal met een hoop voorwaartse beweging af te leveren.

Laat je onderdompelen en leer over de nederzetting

Een reden waarom dit zo goed werkt, is Assassin’s Creed Valhalla’s deskundige milieuverhalen. Het is de bedoeling dat spelers zich onderdompelen in de wereld en erover leren zoals Eivor en de Raven Clan dat doen. De nederzetting en de ontwikkeling ervan spelen hierin een grote rol, aangezien Eivor invallen uitvoert en rijkdom verzamelt om upgrades te kopen, en daarbij elk element van het spel uitbreidt, van de strijd tot het overkoepelende verhaal. Het gaat zover dat Engeland zelf een raadsel is; Ondanks enkele overeenkomsten die in een paar gebieden zijn gevonden, kun je de wereld verkennen via de rivier, over het platteland rennen, op een berg klimmen of een nieuwe stad binnengaan. Dit alles drijft de ontdekkingsmechanismen van het spel op de best mogelijke manier tot het uiterste.

review vecht game 18 jaar en ouder

AC Valhalla voelt meer als een actie-avontuur RPG dan alleen een Actie-RPG

Het bouwen van de nederzetting is echter niet de enige reden waarom spelers invallen willen uitvoeren. Eivor wordt sterker terwijl hij of zij de wereld van Assassin’s Creed Valhalla verkent, doordat zowel de uitrusting als de vaardigheidssystemen aan de verkenning zijn gekoppeld. In een standaard-RPG lijkt het idee om de wereld te moeten doorzoeken om nieuwe afstands- en melee-gevechtsvaardigheden te verwerven, evenals het beste wapen en de beste uitrusting om die vaardigheden aan te vullen, vreemd. Maar het is geen standaard-RPG waarbij de buit klaar ligt en vaardigheden worden ontgrendeld via vaardigheidsbomen. In plaats daarvan moeten spelers de wereld verkennen om sterker te worden, waardoor AC Valhalla zich meer voelt als een “actie-avontuur-RPG” dan alleen een “actie-RPG”.

Wordt sterker door de wereld te verkennen

Om die verkenning te regelen, wordt elk gebied in Assassin’s Creed Valhalla gemarkeerd met een vermogensniveau, en de enige echte manier om het krachtniveau van Eivor te verhogen, is door te spelen en de wereld te verkennen om vaardigheidspunten te ontgrendelen. Het is een bevredigende gameplay-loop die de game wegvoert van de sleur van Assassin’s Creed Odyssey, waarbij de mechanica die erin en andere games worden aangetroffen, verder wordt verfijnd. De vaardigheidsboom in AC Valhalla is even wennen, omdat spelers er vooruitgang in moeten boeken voordat ze zien wat er vervolgens kan worden ontgrendeld, maar het kan steeds opnieuw worden gereset als een speler dat wenst. Dit betekent dat spelers waarschijnlijk hun speelstijl kunnen maximaliseren in termen van het verbeteren van vaardigheden, maar tegelijkertijd kan iemand die niet in deze gameplay-speelstijl wil duiken, willekeurig kiezen en kiezen met praktisch geen consequenties.

Eivor

Bovendien is het personage van Eivor misschien wel de meest fascinerende hoofdrolspeler in de laatste geschiedenis van de serie. Of ze nu als Alexios of Kassandra speelden in Assassin’s Creed Odyssey, beide personages hadden een onbeschreven gevoel voor protagonisten. Dit komt omdat de game rekening moest houden met de spelerskeuze, die, hoewel nog steeds belangrijk, niet zo invloedrijk is op Eivor. De hoofdrolspeler van AC Valhalla heeft duidelijk een eigen mening en reflecteert vaak op hun eigen acties en de gebeurtenissen om hen heen. Assassin’s Creed Valhalla slaagt erin om Eivor persoonlijk en interessant te maken, terwijl ze ondertussen hun Noorse mythologische overtuigingen op hun mouw dragen.

review vecht game 18 jaar en ouder

AC Valhalla vloeit goed over

Bijna elk aspect van de game vloeit over in een ander, waarbij de voortgang van het verhaal wordt gekoppeld aan verkenning, verkenning aan stealth, stealth aan het klassieke gevoel van de reguliere Assassin’s Creed-games, enzovoort. Het is ronduit ambitieus voor Assassin’s Creed Valhalla, en negen van de tien keer spoort de game dit aan. Dat wil echter niet zeggen dat het op geen enkele manier perfect is. Een ding dat niet het klassieke actie-avontuurgevoel in Assassin’s Creed Valhalla geeft, is de parkour; in plaats van het gevoel te hebben dat Connor van AC3 in zijn element is of Arno van AC Unity als een master free runner, behoudt het in plaats daarvan het gevoel van Assassin’s Creed Odyssey.

Het is niet zo intuïtief als eerdere games en er zijn niet zoveel natuurlijke vrijlopende gebieden in het spel. Hierdoor voelt het invullen en verzamelen van codexen in Assassin’s Creed Valhalla geforceerd. En hoewel het argument kan worden aangevoerd dat het komt doordat Eivor meer Viking is dan Assassin, voelt het gewoon niet zo soepel als eerdere games.

review vecht game 18 jaar en ouder

Soms een beetje glitchy

Wat dat nog ingewikkelder maakt, is een algemeen gebrek aan glans in het spel. Het is lang niet zo erg of glitchy als Assassin’s Creed Unity was bij de lancering, maar er zijn regelmatig momenten van vijanden en bondgenoten die door muren snijden, vijanden die door de lucht lopen, wachten op vijandige en bondgenoten om een ​​taak te voltooien, en meer. Dit alles draagt ​​bij aan het gevoel dat AC Valhalla had kunnen profiteren van wat meer ontwikkelingstijd, maar aangezien de patch van de eerste dag de problemen die we ondervonden lijken te hebben verminderd, is dit iets dat waarschijnlijk zal verbeteren naarmate er meer updates binnenkomen.

Het algemene gevoel van Assassin zijn komt weer terug in Valhalla

Waar AC Origins RPG-mechanica introduceerde en AC Odyssey een sprong in het diepe nam om vooruit te komen, haalt Assassin’s Creed Valhalla het algemene gevoel van een Assassin te zijn terug uit de belangrijkste actie-avonturentitels. Door de avontuurlijke en verkenningscomponenten van de franchise te benadrukken, is Assassin’s Creed Valhalla misschien wel de meest waarheidsgetrouwe release in vele jaren.

Hoewel ik groot fan ben van AC, en ook Valhalla, blijft oddessey mijn persoonlijke favoriet. Heeft puur te maken met de Griekse mythologie, de wereld zelf en het feit dat ik met mijn eigen naam kon spelen. Desalniettemin speelt het heerlijk weg en is het fijn tijdverdrijf en kan ik het spel absoluut aanraden. In de twee weken dat ik Valhalla nu speel, heb ik inmiddels al 30 uur aan game-play erop zitten. En gezien ik gewoon moeder ben en daarnaast ook mijn dagelijkse werk en huishouding heb, wil dat veel zeggen. Iedere avond wordt er wel een uurtje of langer gespeeld, wat wil zeggen dat Valhalla absoluut een go krijgt. Vind ik een game niet tof? Dan speel ik hem gewoon niet meer. Ik denk dat Valhalla een heel goed cadeau is voor een verjaardag of de naderende feestdagen.

Assassin’s Creed Valhalla Facts