13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar Game reviews

{ Review } WRC 9 – FIA World Rally Championship

Laatste berichten van De Nijhofjes (alles zien)

Voor deze blog racen we naar de bank om een nieuw game te testen, namelijk WRC 9. (WRC staat voor World Rally Championship en de 9 omdat het alweer het negende deel is) Wij als gezin zijn niet helemaal thuis in de rally race spellen maar dat weerhoudt ons niet om het te proberen.

Rally racen

Zoals gezegd gaat het hier om een autorace spel en wel een rally simulator. Dit betekent dat dit spel gemaakt is om een zo realistische ervaring te bieden op het gebied van rally racen. Ben je niet zo bekend met rally racen? Dat geeft niets want dat zijn wij ook niet…
Ondertussen kun je hier alvast de trailer kijken als je wil.

{ Review } WRC 9 - FIA World Rally Championship

Sturen en gas geven

Als eerste wil ik aangeven dat wij het spel gespeeld hebben met een controller. Iets waar dit spel niet helemaal voor gemaakt is volgens mij. Want om dit spel goed te kunnen spelen/beleven heb je eigenlijk wel een stuur en pedalen nodig. Tenminste dat zegt mijn gevoel. Om het meeste uit je auto te kunnen halen in dit zeer uitdagende spel leent de controller zich er niet zo goed voor om constant de kleine stuurcorrecties uit te voeren met je sticks.
Natuurlijk is een race spel ook nog eens veel leuker met een stuur. Maar in dit geval ook makkelijker omdat je beter de auto kunt maneuvreren en het remmen en gas geven beter kunt doseren. Want dat is zeker nodig in dit spel!

De WRC 9 tactiek

Als eerste maar de tactiek “vol gas een bocht in en insturen” proberen en dat werkte tot dat ik de eerste bocht bereikt had. En toen lag ik op de kop in de berm. Want het draait om spelen met je gaspedaal, kleine remcorrecties en eigenlijk zelden vol gas gaan. Hetzelfde geld voor het sturen. Kleine tikjes zijn gevraagd om je bolide op de zand/steen/sneeuw wegen te houden.

Breekbaar

VOORZICHTIG rijden is dan ook het advies wat ik je mee kan geven. In dit spel kan je auto kapot gaan. Onderdelen slijten tijdens een meerdaagse rally. Je kunt je voorkeursbanden kiezen en alles afstellen: van vering tot schakelverhoudingen in je versnellingsbak. HEEL uitgebreid. Of…je zet het spel op “geen slijtage” en neemt de standaard instellingen voor je auto, de meest simpele optie… Het is maar hoe ver je zelf wilt gaan ermee.

Zoals gezegd; VOORZICHTIG! (ik kan het niet vaak genoeg zeggen). Iets langzamer door de bocht en niet naast de weg raken is uiteindelijk sneller dan veel risico nemen. Deze strategie duurde even voor ik hem onder de knie had want ik ben zelf opgegroeid met racespellen zoals Need for Speed en Burn-Out. En dat zijn vol gas en gaan-met-die-banaan spellen. Dit spel dus niet!

Een bijkomend voordeel (of nadeel) van dit spel is dat je tegen de klok rijdt en niet fysiek tegen andere auto’s op hetzelfde parcours. Duwen en beuken zit er dus niet bij. Tijdens de race krijg je een update bij checkpoints om te zien hoeveel seconden je voor ligt, of achter staat, op je concurrenten.

Carrière maken in WRC 9

Er zit een carrièremode in dit spel waarbij je in het begin aan de hand wordt genomen om alles te leren omtrent het managen van een race team. Persoonlijk vond ik dit een leuke toevoeging, want het gaf mij het gevoel dat ik meer aan het doen was dan die auto op de baan houden en de finish bereiken. Ik huurde personeel in, plande een rally in en had contact met een sponsor. Na een poosje kon ik een nieuwe auto krijgen. Zo groeide ik in het spel en kreeg ik steeds een beetje meer uitdagingen erbij waardoor het overzichtelijk bleef, maar niet saai werd.

Op de bank

“Split-screen” kun je ook racen. Dit houdt in dat het beeld doormidden wordt gesneden en dat jij en iemand naar keuze, in dit geval mijn zoon, samen op de bank tegen elkaar kunnen racen. We kozen onze auto’s uit en een parcours om vervolgens gelijktijdig van start te gaan. Ik had al iets kunnen oefenen voor we begonnen maar hij nog niet… En dat merkten we bij de eerste bocht… Ik had hem kunnen waarschuwen. Dat had ik kunnen doen. Maar deed ik niet… hehe…
Na een herstart en wat tips gingen we nogmaals van start. Wanneer je achter lag kon je de andere auto zien in je scherm als een “spook auto”; een doorzichtige auto die je niet kan botsen maar wel kunt zien.

WRC 9 online spelen

Ook is het mogelijk om online te racen tegen bekenden of vreemden over de hele wereld. Een enkele race of hele kampioenschappen. De mogelijkheden zijn er dus om nooit alleen te spelen.

Wil je onbezorgd racen, beuken tegen tegenstanders en misschien wel een power-up gebruiken? Dan kun je dit spel beter links laten liggen… Maar wil je een uitdagende realistische race ervaring dan kan ik je dit spel aanbevelen. Want uitdagend en diepgaand is het spel zeker. Voor ons gezin is het een GO voor papa en Sem (14) maar een NO GO voor mama en de jongere kinderen vanwege de moeilijkheidsgraad.

WRC 9 Facts