Inspiratie

{ Review } | Umihara Kawase: BaZooKa!

Voor de switch mogen wij deze keer Umihara Kawase: BaZooKa! gaan testen. Of het spel net zo leuk is als het proberen van het uitspreken van deze Japanse titel? Lees snel verder.

Umi-watte?

Is een serie van platvorm spellen waarin een jonge Japanse sushi chef genaamd Kawase Umihara verdwaald raakt in een surrealistische wereld. Tot zover een goede basis voor een computerspel toch? Umihara is voor het eerst verschenen in een spel voor de Super Famicom. (wie kent het apparaat niet?) in 1994 en later voor de playstation in 1997 en 2000. Vooral in Japan werd dit spel wel goed verkocht, maar voor ons in het westen is deze serie nooit echt doorgebroken.

Umihara Kawase: BaZooKa!

Eerste indruk

Toen ik hoorde dat we dit spel mochten gaan testen heb ik even online gekeken. Maar ik kon niet echt uitvinden waar het spel over zou gaan. Zoals je hierboven kon lezen is er wel iets bekend over het verhaal maar daar houd het op. Wel zag ik wat plaatjes van het spel en kreeg de indruk dat het zou gaan om een soort party game waarbij je met 4 spelers in 1 arena het tegen elkaar moesten opnemen. Ik ging er vanuit dat het zou gaan om een soort Super Smash Bros Ultimate. spel, waarbij je de andere spelers uit het scherm moet slaan of levenspunten naar 0 moet brengen.

Umihara Kawase: BaZooKa review nederlands

Het begin

Laten we gaan spelen! We gingen met z’n 4-en klaar zitten en starten het spel op. Het menu is overzichtelijk en makkelijk te maneuvreren. We kozen voor “Battle Mode” (dit is ook online te spelen). Om vervolgens te kiezen voor “Battle Royale”, waarbij het doel is om te vechten tot 1 speler overblijft en kozen alle 4 een character. We konden kiezen uit 22 personages die soms wel heel erg veel op elkaar leken. Daarna een arena en klaar waren we!

We begonnen te spelen en kwamen er achter dat niemand een idee had hoe de besturing werkte, wat tot grote hilariteit leidde. Langzaamaan kregen we onze karakters onder controle. Gelukkig is de besturing niet ingewikkeld en helaas zijn de onderlinge verschillen tussen de speelbare personages nihil. Er zijn kleine verschillen zoals een “speciale” aanval die bij 33% van alle poppetjes jezelf kan genezen of, zoals bij de overige 66%, schade kan doen. Na 1 potje haakten de 3 andere spelers af want die vonden het niet spannend genoeg om te blijven spelen.

Andere speel modi

Dan maar op solo avontuur. Er zit namelijk een een “Adventure Mode” in het spel. Nu is de term “Adventure” wel een beetje vertekend want een echt avontuur met verhaal is het niet… Het zijn 4 werelden met 10 levels die je kunt spelen. Het doel is om telkens een golf van vijanden te verslaan en doe je dit een aantal keer mag je door naar het volgende level. Dit avontuur is ook met een 2e speler samen op de bank te doorlopen. Maar na 4 levels had ik dit eigenlijk ook wel gezien. Want het is eigenlijk kopieer en plak een level met een aantal platformen in elkaar en herhaal dezelfde tactiek. Zonder verhaal of groeimogelijkheden van je character is er eigenlijk ook weinig motivatie om door te spelen voor mij. Misschien voor de fan van de serie die geniet van de herkenbaarheid. Of voor de “ik wil alles halen” speler dat het later in het spel uitdagender wordt. Maar ik heb niet doorgezet om op dat punt te komen.

Zoals je misschien al kon opmaken tijdens het lezen, is dit spel niet een spel wat veel bij ons thuis gespeeld gaat worden. Daarvoor is het spel te eenzijdig. Voor ons als gezin is het dan ook helaas een No-Go.

Umihara Kawase: BaZooKa! Facts