{ Review } | Denkspel Trice van Identity Games

Het doosje waar het spel in zit is niet groot, ik denk ongeveer de grootte van een kwartetspel. Binnenin vind je de spelregels, een scorekaart en verschillende dobbelstenen, te weten:

• Een witte dobbelsteen met de cijfers 4, 5 en 6
  • Een witte dobbelsteen met de cijfers 6, 7 en 8
  • Een rode dobbelsteen met letters
  • Twee groene dobbelstenen met verschillende letters

Speluitleg Trice

Trice is eigenlijk heel simpel maar je moet wel goed nadenken wil je het spel ook winnen. Allereerst kies je samen één witte en één groene dobbelsteen uit en deze gooi je, samen met de rode dobbelsteen, op tafel. De letter van de groene steen laat de beginletter zien, de rode steen de eindletter en de witte steen het aantal letters in een woord. Vervolgens is het de bedoeling binnen 30 of 60 seconden zoveel mogelijk woorden op te schrijven met die combinatie.

Gooi je dus bijvoorbeeld met de groene steen de letter K, met de rode de letter R en met de witte dobbelsteen het cijfer 4, dan kun je hier onderstaande woorden van maken:

• Keer
  • Kier
  • Koor
  • Keur
  • Kuur

Is de tijd voorbij? Dan kijk je samen naar het aantal woorden. Op de scorelijst zet je jullie namen neer en schrijf je onder ‘ronde 1’ het aantal woorden dat je hebt opgeschreven. Dit gaat zo door tot de zesde ronde. Daarna tel je alle aantallen bij elkaar op en schrijft de uitkomst hiervan onder ‘totaal’. Degene met de meeste woorden heeft gewonnen!

trice review

Wat ik vooral merkte bij mijn dochter, was dat ze onder tijdsdruk niet op de juiste woorden kwam. Ze was er dan ook na drie rondes klaar mee, omdat ze telkens geen punten had. Wel is dit spel echt een uitdaging voor kinderen die moeite hebben met de juiste woorden, maar werkt het misschien niet zo goed in combinatie met dyslexie, ADHD of autisme, zoals bij mijn dochter. Later hebben we het spel echter nog een keer gespeeld alleen gaf ik haar toen langer de tijd, toen ging het wel wat beter.

Ondanks dat het spel hier dus niet echt een favoriet is, geef ik het spel wel een Go. Juist omdat het kinderen laat denken en creatief laat zijn. In combinatie met dyslexie kan het lastig zijn, maar daar kun je als ouder natuurlijk heel makkelijk de regels op aanpassen.

Trice Facts