10 jaar 11 jaar 12 jaar 13 jaar Boeken

{ Recensie } | Levy en het witte wonderdoosje

“Een verhaal over jong zijn in een veranderende wereld, over pesters, ouders, schuld en vriendschap.”

Lara Reims

Soms lees je een boek en wil je meer weten over de auteur. Dat is bij dit boek zeker het geval Ze heeft eerder drie broeken “de Remi Trilogie” geschreven voor de wat oudere kinderen vanaf 13 jaar. Levy en het wonderdoosje is het eerste boek van haar voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar. Na het lezen van haar “wat te korte site” ben ik enorm benieuwd geworden naar haar andere boeken.

Vormgeving van het boek

Als je het boek ziet zou je denken dat het een meisjesboek is, althans dat was mijn eerste gedachte. Dat is eigenlijk zo jammer. Ik had het zelf laten staan als ik het in een boekenwinkel zou zijn tegengekomen. Maar dit boek kan echt prima voor jongens en meisjes. Laat jezelf vooral niet “misleiden” door de voorkant.

Over Levy

Levy is een impulsief meisje van 12 jaar. Haar ouders zijn gescheiden en op school wordt ze gepest, Levy heeft één vriend Robin. Robin is het tegenovergesteld van Levy, hij is wat voorzichtiger. Maar toch hebben Levy en Robin veel meer gemeen als wat ze dachten. Op school vind Levy het lastig om haar hoofd erbij te houden.

Het verhaal van Levy en het witte Wonderdoosje

Als ze op een dag naar school toe loopt vindt ze een witte doos. Het lijkt wel op een cadeautje. Ze besluit om het open te maken. Er zit een doosje in, ze weet niet wat het is, maar ze neemt het mee. Haar vondst deelt ze met Robin. Sinds de vondst van het witte doosje beginnen er steeds meer vreemde dingen om haar heen te gebeuren. Ze krijgt berichtjes en het lijkt net alsof de eigenaar van het doosje precies weet wanneer ze waar is. Is het wel slim om het doosje te houden? Levy haar gevoel zegt dat ze het doosje bij zich moet houden. Maar is dit wel slim?

Het verhaal is op een manier geschreven dat je wilt blijven verder lezen. De spannende momenten wisselen de serieuze en de dan weer mysterieuze momenten goed af. Was Vinz eerst sceptisch over het boek door de voorkant, hadden we naderhand een discussie wie het boek verder mocht gaan lezen.  (Vinz die won natuurlijk de discussie)

Ik kan oprecht over dit boek wel uren doorschrijven. Het krijgt van mij dan ook een absolute dikke GO. Het is een prachtig verhaal over de kracht van vriendschap. Over dat het oké is om “anders” te zijn, want hoe “anders” ben je eigenlijk? Moeilijke onderwerpen, zoals pesten en scheiden worden mooi verwoord zonder dat het “te” zwaar wordt gemaakt. Dit boek zou zeker in elke klas aanwezig moeten zijn, is het niet om zelf uit te lezen dan wel om uit voorgelezen te worden. Wat heb ik een geluk dat ik het nogmaals mag gaan (voor)lezen voor onze jongste vent!

Levy en het witte wonderdoosje facts:

• Leeftijd: 10 jaar en ouder
  • Aantal pagina’s: 290