12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Gezelschapsspel Jaws van Ravensburger

In deze review wagen we ons aan het reviewen van een Engelstalig spel. Wij zetten onze tanden in het nieuwe bordspel van Ravensburger: JAWS – Een strategisch spel voor 12 jaar en ouder.

Misopvatting binnen het gezin

Gelukkig zijn we grote fans van bordspellen..hoewel. Ik riep: “Jongens, we mogen weer een spel testen!” Vervolgens renden de oudste 2 kinderen gelijk naar de bank en hadden de gamecontrollers al in de hand…. “Uuhhmm, nee jongens… het is een BORDspel, niet een videogame!”
Ook leuk!! En dus schuiven we aan tafel.

review Gezelschapsspel Jaws van Ravensburger

Jaws

WOW! Een spel met een haai. Dat ziet er toch wel heel erg gaaf uit. Mees (8) is niet bekend met Jaws en vindt het vooral gaaf er uit zien. Sem (14) kent de film wel en heeft gelijk al door dat het hier niet om een kinderspel zou gaan. Wij ouders zijn natuurlijk bekend met de film en kunnen dan ook niet wachten om te beginnen. Ondanks dat Mees de film niet kent is hij wel erg enthousiast geworden door de doos, welke aardig overeenkomt met de filmposter van JAWS. En dat geeft wat ons ouders betreft gelijk een bepaalde charme aan dit spel.

Spel uitpakken

Na het uitpakken van de doos is het een feest van herkenning voor ons ouders en tegelijkertijd een nieuwe ervaring voor de kids. Wat ons opvalt is dat het spel gemaakt is met veel liefde voor de film. Dit zie je terug in de mooie vormgeving van het bordspel.

Dubbelzijdig speelbord

Het bordspel bestaat uit twee fases, en deze twee fases zijn verdeeld aan twee kanten van het bord. Je moet het bord dus aan twee kanten gebruiken. Een spel met een dubbelzijdig speelbord, hoe leuk is dat? Het spel is speelbaar van 2 tot 4 spelers.

Rolverdeling van het spel

Wij spelen met zijn vieren. Dit betekent dat 1 speler de haai is en de andere spelers zijn personages die 3 rollen moeten spelen met als doel de haai te stoppen. Ben je met 2 spelers? Dan is 1 de haai en de ander speler speelt dan de 3 personages die de haai moeten stoppen. Ben je met 3 spelers? Dan is 1 weer de haai en zijn 2 spelers beiden een personage en deel je de 3 rol. Kortom als je allemaal een eigen rol wil hebben moet je het spel met 4 spelers spelen.

Fases 1 – Tactisch Spelen

In de 1e fase speel je rondom een eiland wat verdeelt is in zones van water, strand en havens. Je doel is dus om de haai te stoppen van het bijten van de toeristen, hierbij moeten de personages goed samenwerken.
Elk personage heeft vaardigheden en ze moeten samenwerken om de haai te vinden. De haai is onzichtbaar voor de andere spelers. De haai schrijft acties op in zijn actieboekje (meegeleverd is bij het spel).
Deze manier deed ons denken aan Schotland Yard waarbij je als boef ook in het geheim moet verplaatsen. Is het je gelukt om de haai 2 keer te raken met een zender, dan begint de volgende fase van het spel. Een andere manier om over te gaan tot de tweede fase van het spel is als de haai 9 toeristen heeft gegeten.

jaws engels leuk voor kinderen

Het is bepalend hoe jij fase 1 van het spel afsluit hoe fase 2 zal beginnen. Hoe meer toeristen de haai heeft opgegeten, hoe sterker zijn positie is in fase 2. Andersom geldt dat wanneer de haai niet veel heeft kunnen eten voordat hij gevangen werd in de eerste fase, dan hebben de andere spelers meer voordeel. Hoe minder toeristen er gedood zijn, hoe meer bonuskaarten je vrij speelt. En deze kaarten kun je gebruiken als wapen in de tweede fase.

Fase 2 – Inzetten van je bonuskaarten

Fase 2 start je aan de andere kant van het bord. In fase 2 zit je op een boot, bestaande uit 8 delen. Door middel van wapens en door rond te bewegen op het schip kun je schade toebrengen aan de haai. De haai probeert het schip aan te vallen en zodra je als speler in het water valt kan de haai je proberen dood te maken. Het toedienen van de schade wordt bepaald door dobbelstenen. Dit geldt zowel voor de haai als de personages. Voor de personages geldt ook nog dat hun wapen invloed kan hebben op het toelichten van schade. Een pistool kun je bijvoorbeeld maar 1 keer gebruiken (tenzij je extra kogels hebt).
Je weet natuurlijk niet hoeveel wapens je krijgt en welke wapens. Het enige wat je helpt om sterker te zijn in de tweede fase is dat je tijdens de eerste fase zoveel mogelijk kaarten moet verdienen (dus zo min mogelijk toeristen laten doden door de haai). Voor de haai geldt ook dat hij bonuskaarten krijgt welke hij in kan zetten. Bijvoorbeeld wanneer hij met het dobbelen te weinig schade kan aanbrengen aan de boot. Hij mag dan eventueel opnieuw dobbelen.

The End

Het spel is voorbij wanneer de haai dood is (dit is na 18 schadepunten). De overige spelers, de personages, hebben dan het spel gewonnen. Als de hele boot kapot is en/of de karakters dood zijn dan is de haai de winnaar van het spel.

Persoonlijk vonden wij fase 1 leuker dan fase 2. Het jagen op de haai en het samenwerken wat daar bij komt kijken sprak ons erg aan als gezin. Fase 2 is wat ons betreft meer geluk hebben, het hangt immers af van het dobbelen en daarmee heb je het zelf niet echt in de hand. En zo zullen er ook mensen zijn die dat juist leuker zullen vinden aan het spel.

Jaws – Go or No Go!

Het spel krijgt zeker een GO van ons! Hoewel er op de doos staat dat het vanaf 12 jaar is, lukte het onze 8-jarige ook om goed mee te komen in dit spel. Wij spelen dan ook met regelmaat bordspellen en wie weet helpt dat mee met het spelen van dit bordspel. Doordat het spel in 2 fases is kunnen wij ons voorstellen dat het een brede doelgroep aan trekt. De tactische speler kan in fase 1 goed aan de slag, de speler die houdt van ‘geluk hebben’ kan in fase 2 weer goed aan de slag. Wij waren erg blij om dit spel uit te mogen testen en we zijn nog lang niet uitgespeeld.

Engelstalig Spel

Zoals in het begin vermeld staat is het spel in het Engels. Je kunt hem niet in het Nederlands kopen, maar je kunt wel op de website van Ravensburger de Nederlandse spelregels downloaden en uitprinten.

JAWS Facts