Bioscoop Entertainment

{ Film recensie } | Sonic The Hedgehog – de Film

{ Film recensie } | Sonic The Hedgehog - de Film

Sonic The Hedgehog is een razend snelle blauwe egel die in de jaren ’90 bekend werd bij de mensen als gameheld van de speelconsole van SEGA. Het was dan ook niet de vraag óf hij een eigen film zou krijgen, maar meer wanneer. Begin 2020 was het dan zover. Sonic kwam wereldwijd op het witte doek. Inmiddels is de film verschenen op DVD. Met niemand minder dan Jim Carey als slechterik was Universal verzekerd van wederom een succes film, of toch niet? Je leest het terug in de Review!

Sonic Wie?

Als SEGA-gamer in de jaren 90 was ik een grote fan van deze snelle blauwe egel, maar voor diegenen die hem niet kennen, gaan we eerst even kennis maken met Sonic.

Over Sonic
Sonic is een blauwe egel met rode hardloopschoenen. Hij werd eind jaren ’80 begin jaren ’90 in het leven geroepen door SEGA, die opzoek waren naar een nieuwe mascotte. Sonic zou de grote concurrent moeten worden van Mario (Nintendo). Hoewel Sonic kindvriendelijk oogt was het doel van SEGA om wat ouder publiek aan te trekken. De game werd zo gemaakt dat hij alle mogelijkheden van de nieuwe 16 bit spelcomputer van SEGA kon tonen.
‘The SEGA Megadive’

Snelheid

Sonic staat bekend om zijn snelheid. Opvallend is ook dat Sonic een karakter is die door loopings heen kan rennen: een mogelijkheid die in de jaren mee is ontwikkeld als een echte gave interactie in de game. Wist je wel dat bij de maak van Sonic goed gekeken is naar een echte egel? Sonic kan zich ook oprollen tot een bal om zichzelf te beschermen, net als een echte egel. Ook al zien we een echte egel nog niet zo snel door loopings heen gaan, bij Sonic heet deze move de Spin Dash. Hiermee is hij in de game nog sneller!

Vrienden en vijanden

Tails & Knuckles

Tails is een vosje en Knuckels is een mierenegel. Beide zijn vriendjes en daarmee ook hulpjes van Sonic.

Docter Eggmann – Robotnik

Docter Eggmann, ook wel bekend onder de naam dr Robotnik is de grootste vijand van Sonic. Vroeger, toen deze vijand nog een lieve man was, heette hij Kintobor. Door een ongeluk met een van zijn machines werd deze lieve dokter een boze dokter. Zijn naam veranderde vanaf dat moment ook in Dr. Robotnik. (dit is Kintobor, maar dan achterstevoren).

De Film: Sonic the Hedgehog

Met zijn sterktse wapen op zak, zijn snelheid, voelt Sonic zich helemaal thuis op aarde. De film begint dan ook met een leuke scène waarbij Sonic de politie met lasergun uitdaagt. Sheriff Tom staat voor een groot raadsel: er rijdt iemand te snel, maar wie? Het is (vanwege de snelheid) niet na te checken. De sheriff gaat zelf op onderzoek uit, maar komt niet verder dan een blauwe stekel van Sonic. De sheriff wordt opgeroepen en vertrekt van de autobaan. Donut Lord is de bijnaam die Sonic de sheriff gegeven heeft in de tijden dat Sonic met hem het snelheidspel aanging. De donut is van stereotype politieagenten in de USA de voorkeurssnack.

Humor

Het begin van de film brengt ons gelijk bij één van de grappigste scènes van de film. Sonic bezorgt een trage schildpad de dag van zijn leven. Hij neemt de schildpad onder zijn arm en vertrekt, geheel in Sonic style, op volle touren over de autobaan. Dit zorgde bij zowel mijzelf als mijn kinderen voor een grote lach op ons gezicht. De toon is gezet, vanaf dat moment heeft Sonic zijn intrede gemaakt als de blauwe snelheidsduivel op aarde.

Stroomuitval

Als Sonic per ongeluk de stroom uit laat vallen verschijnt hij ook gelijk op de radar van zijn vijand, Dr Robotnik, welke gespeeld wordt door Jim Carey. Een strijdt om de krachten van Sonic en daarmee de wereld is begonnen.

Inmiddels is Sonic ‘gevangen’ genomen door Donut Lord en ontstaat er tussen beide een speciale vriendschap. Donut Lord en Sonic gaan samen de strijdt aan tegen Dr Robotnik. Lukt het hun om de wereld te redden? Je ziet het terug in de Film ‘ Sonic The Hedgehog’ .

Bioscoop Film

Sonic the hedgehog zou rond november 2019 in de bioscopen te zien zijn, maar door de vele kritiek op de trailer vanwege het uiterlijk van Sonic werd de film aangepast en kwam de release later. In Nederland kwam de film in februari 2020 op het witte doek. Hoewel de meeste mensen vol lof waren over de rol van Jim Carey en de wijze waarop Sonic gepresenteerd werd, waarbij er veel herkenning was met de videogame, werd de film vanwege het verhaal niet overal even positief ontvangen. Het verhaal werd gemiddeld beoordeeld als ‘matig’. Vanwege het coronavirus was de film ook niet lang in de bioscoop te zien. Maar of dit mee gespeeld heeft in de cijfers? Dat kunnen we niet met zekerheid zeggen natuurlijk.

Auto Kino

Wij hebben de film in de auto kino gezien. Hier in Duitsland zijn vanwege het coronavirus de bioscopen ook gesloten, maar er kwam al snel een alternatief. Het was onze eerst film die we met het gezin in een auto bioscoop hebben gezien, daarmee heeft deze film voor ons thuis altijd een speciaal plekje, want wanneer kan je nou met een Happy Meal naar de bioscoop? – een heerlijke ervaring!

Go or no Go

Sonic is een super leuke familiefilm waarin humor en avontuur centraal staan. De film is natuurlijk extra leuk voor iedereen die bekend is met Sonic. Je zal zien dat je in de film veel herkenning hebt uit de game van de jaren ’90. Onze kinderen zijn erg onder de indruk van de blauwe egel en zijn krachten. De gemene schurk dr. Eggman, komt zowel gevaarlijk en komisch over. Maar ja, hoe kan het anders als je deze rol aan Jim Carey geeft. Wij vinden Sonic een GO om thuis op de bank te kijken met je gezin. De advies leeftijd van de film is 9 jaar, maar onze zoon van 7 vond hem ook helemaal geweldig.
We miste wel het maatje van Sonic, maar het einde van de film laat nog wat te wensen over, wie weet komt er een vervolg waarin we ook kennis kunnen maken met de vrienden van Sonic!

SEGA bij mij thuis

Als meisje uit de jaren 80-90 ben ik met SEGA groot geworden en kon ik het niet laten om nog even te verdiepen in mijn favoriete game platform van vroeger. Dus voor de liefhebber, hier nog even wat leuke weetjes over Sega. Ik heb vroeger eerst de SEGA master system gehad, ook wel bekend onder de 8 bit computer console van Sega. Later werd deze vervangen door de SEGA mega drive, de 16 bit console van SEGA. Van mijn ouders kreeg ik een adapter die je op de Mega Drive klikte en waarmee ik de 8 bit spellen op de Mega Drive kon spelen.

Het duurde niet lang voordat ik (voor onderweg) de Gamegear kreeg. Dit was de ‘gameboy’ van SEGA, die qua vorm meer leek op de LYNX van Atari.
Opvallend voor deze tijd is dat de Game Gear een kleurenbeeld scherm had. Ook hiervoor had ik een adapter waarmee ik de 8 bit spellen op mijn portable Sega kon spelen. De Gamegear had nog een extra functie, je kon dmv een antenne adapter ook TV kijken op deze console. Voor zo ver ik weet is dit mij nooit goed gelukt om een goed signaal te krijgen, maar het idee dat de Game Gear dit kon, was geweldig!

Geschiedenis SEGA

SEGA gaat veel verder terug dan begin jaren 90 of zoals ik het noem, voor ‘mijn tijd’ . Sega startte al in 1940. Op dat moment lag de focus vooral bij speelautomaten die je kan vinden in Arcade Hallen. De eerste speelcomputer stamt af van een prachtig mooi jaar, namelijk mijn geboorte jaar, 1983. De SG-1000n is, toen nog zonder Sonic, Sega’s eerste spelcomputer.

Tot zover! Was jij vroeger ook zo’n SEGA fan?