6 jaar 7 jaar 8 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Speluitleg Dobbelspel Zooloretto van White Goblin

Er rollen dobbelstenen door de dierentuin! Alle spelers zijn eigenaar van een kleine dierentuin. Ze proberen hun verblijven met dieren te vullen. Dat levert aan het einde van het spel pluspunten op. Maar als de verblijven eenmaal vol zijn, moeten extra dieren van die soort in de schuur geplaatst worden en dat levert minpunten op. Zooloretto zorgt voor beestachtig veel dobbelplezier voor het hele gezin! In dit artikel onze review van dit spel.

Zooloretto bestaat uit de volgende onderdelen:

• 10 dobbelstenen met elk 6 symbolen erop
  • 1 dubbelzijdig speelbord (1 kant voor 2-3 spelers, andere kant voor 4 spelers)
  • 1 scoreblok met 100 blaadjes
  • 1 potlood
review en Speluitleg Dobbelspel Zooloretto van White Goblin

Het spelverloop van Zooloretto

Elke speler is eigenaar van een eigen kleine dierentuin, en heeft n blaadje van het scoreblok voor zich. In het midden ligt het speelbord: dit zijn de vrachtwagens van de dierentuin die gevuld moeten worden. Wij spelen met zijn drieën, dus gebruiken de kant met 3 vrachtwagens. Omdat we met 3 spelers spelen gebruiken we achter dobbelstenen. Elke vrachtwagen heeft drie transportkisten die gevuld moet worden.

De speler die aan de beurt is gooit twee dobbelstenen. Daarna legt hij de dobbelstenen op de vrije transportkisten van een vrachtwagen. Er kunnen maximaal drie dobbelstenen op één vrachtwagen liggen. Wanneer de dobbelstenen op zijn, neemt de speler die aan de beurt is alle dobbelstenen van een vrachtwagen naar keuze. De afgebeelde symbolen moet je invullen op je scoreblad.
Maar pas op wanneer je dierverblijf vol is: dan moet je dieren in de schuur gaan zetten en dit kost je punten.

Wat wij ervan vinden:

In het begin is het even zoeken hoe het spel exact in elkaar zit. De handleiding die bij het spel zit is niet heel duidelijk vinden wij. Door te beginnen kwamen we er pas goed achter hoe het spel in elkaar zit. Nu we het doorhebben vinden wij dit een leuk spel! Het wordt dan ook regelmatig hier uit de kast gepakt en gespeeld. De heren kunnen het ook makkelijk samen spelen. Het leek door de handleiding een lastig en ingewikkeld spel, maar als je het eenmaal door hebt is het een eenvoudig te spelen spel. Voor onze jongste, die zes is, is dit spel ook goed te spelen.  Groot voordeel is het formaat van het spel. Het past makkelijk in de kast en het is makkelijk mee te nemen.

Go or no Go

Wij vinden dit spel een GO. Door het formaat van het spel zeker aan te raden om lekker mee te nemen op vakantie!

Zooloretto het dobbelspel facts: