Bioscoop

{ Film review } | Roodschoentje en de zeven dwergen

Film voor een druilige dag: Roodschoentje en de zeven dwergen

Op een druiligere dag vinden wij het altijd heerlijk om met het hele gezin een film te kijken. Als filmliefhebbers zijn wij vieren best wel kritisch, want een film moet humor bevatten die wij volwassenen ook nog leuk vinden, er moet spanning en actie in voorkomen en het moet een goed verhaal bevatten. Daarnaast hou ik ook nog van een zwijmelmomentje tussendoor, maar daar moet mijn dochter dan weer niets van hebben, want die duikt dan achter een kussen en maakt braakgeluiden.

De helden in Roodschoentje en de zeven dwergen

Kortom: de film moet aan best wat eisen voldoen voordat hij in onze filmcollectie toegevoegd mag worden. Op de goede gok kocht ik afgelopen weekend dan ook ”Roodschoentje en de zeven dwergen.”
De mollige Sneeuwwitje verandert in de mooiste vrouw van het land, nadat ze een paar magische rode schoentjes aantrekt. Haar boze stiefmoeder Regina probeert de toverschoenen van haar af te pakken om zo voor eeuwig jong te blijven. Al vluchtend komt ze bij de Fearless Seven terecht, een groep groene dwergen die bestaan uit de Duitse Hans, de Engelse Arthur en Merlijn, de Franse Jaap en de Italiaanse drieling Pino, Noki en Kio. Het zevental is vervloekt omdat ze per ongeluk een elfenprinses aangevallen hebben vanwege haar uiterlijk. Alleen een kus van de mooiste vrouw ter wereld kan de vloek ongedaan maken. De Fearless Seven helpt Sneeuwwitje, die haar naam verandert heeft in Roodschoentje, om haar vader te vinden en te vechten tegen Regina.

Omdat de geijkte sprookjes-animaties meestal gaan over een mooie prinses die wordt gered door een prachtige prins, is dit een verademing om naar te kijken. Sneeuwwitje weerspiegelt een wat stevige tiener die worstelt met haar uiterlijk en gelooft dat schoonheid van binnen zit en niet van buiten.

Daarnaast is de humor in de film echt grappig. Natuurlijk vind ik persoonlijk de grappen in de Nederlandse versie altijd net iets minder geslaagd dan de Engelse versie, maar de manier waarop er met woord- en naamgrapjes wordt rondgestrooid in de film, is al genoeg om je te doen grinniken.

We want more!

Naast het goede verhaal en de humor is de film ook erg mooi getekend. Zeker voor een film die niet door Disney, Pixar of Dreamworks is gemaakt. Toen de aftiteling uiteindelijk in beeld verscheen, verzuchte mijn zoon dat het wel erg jammer was dat de film al afgelopen was, want het verhaal was in zijn ogen nog niet afgelopen. Ik vind dat als je als filmmaker een ‘we want more‘ effect achterlaat bij de jeugdige kijkers, de film zeker geslaagd is!