Boeken

{ Boek recensie } | Monsterlijke Microben

Myrthe

“Waarom moeten we zo vaak onze handen wassen?” “Ik wil gewoon naar opa en oma toe!”
Vragen die in deze tijd, waarin het Corona-virus ons in de ban heeft, veel te horen zijn hier thuis. Hoewel het me als docent best gemakkelijk af gaat om thuis les te geven, vind ik het wel moeilijk om uit te kunnen leggen hoe zo’n virus nou eigenlijk werkt. Ik bedoel: ik heb zelf al moeite om te begrijpen hoe het nu precies zit, laat staan dat ik het uit kan leggen. Gelukkig brachten Geert Bouckaert en Sebastiaan van Doninck in samenwerking met professor virologie Marc van Ranst het boek ‘Monsterlijke Microben’ op de markt. Een boek waarin uitleg wordt gegeven over diverse virussen.

Monsterlijke Microben: Geen enge monsters

Hoewel de titel anders doet vermoeden, gaat het boek niet alleen maar over de  monsterlijke variant van de microben. Er wordt ook uitgelegd dat bacteriën een hoop goed werk verrichten en soms zelfs erg nuttig zijn voor mensen. Het zou natuurlijk vervelend zijn als de kids na het lezen van dit boek ineens schrik krijgen voor van alles en nog wat omdat ze bang zijn geworden voor bacteriën. Dat dit niet hoeft wordt duidelijk uitgelegd.

Opbouw van het boek

Het boek legt duidelijk uit wat microben zijn, en hoe virussen werken. In vijf hoofdstukken worden we, via een duidelijke opbouw, meegenomen in het wel en wee van microben en virussen. Eerst wordt uitgelegd wat microben zijn en wat ze doen. Hier wordt ook het nut van sommige microben uitgelegd. Hierna leren we meer over de verspreiding van deze ‘monstertjes’. Met veel leuke plaatjes wordt onder andere uitgelegd dat virussen een ‘gastheer’ nodig hebben. Het zijn als het ware ridders die een burcht aanvallen. Zo wordt het voor kinderen ook helder gebracht! Hierna gaan we verder met een hoofdstuk over de griep. Dat er zoveel soorten griep zijn, dat wisten wij ook niet! Hierna komt het hoofdstuk wat voor nu het meest interessant is: in het vierde hoofdstuk komt ook Corona / Covid-19 aan de orde. We leren wat het virus is, hoe de maatregelen verlopen (erg actueel!) en wat een vaccin is en waarom dit nodig is. Het laatste hoofdstuk is het leukste: hierin staan verschillende proefjes die gedaan kunnen worden: zo kun je zelf microbioloog worden door bijvoorbeeld te kijken hoe belangrijk de schil van de appel is…superleuk! Ook is er een proefje waarbij je het belang van handen wassen kunt laten zien: heel fijn als ze weer eens vragen waarom ze nu alweer hun handen moeten wassen, hihi.

covid19 boek kinderboek corona Monsterlijke Microben

Niet alleen voor kinderen

Hoewel dit boek geschreven is om de werking van virussen voor kinderen duidelijk te maken, heb ik er ook veel van opgestoken. Ik heb er bewust voor gekozen om het boek voor te lezen. Voor de kids van 5 en 7 is het ook net iets te moeilijk af en toe en als ik voorlees kan ik sommige zinnen wat aanpassen. Bijkomend voordeel van voorlezen is dat ik zelf alles goed mee krijg: win-win dus, hihi. Nadeel is wel dat ik dus altijd dacht dat bacteriën in de diepvries niet overleven…dit is helaas niet het geval. Ook de bacterie bevriest als het ware. Na het ontdooien vermeerderen ze zich net zo hard als voor het invriezen…

Voor de wat oudere kinderen (vanaf een jaar of 6/7) is het zeker een leuk boek. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen kun je ervoor kiezen om het boek voor te lezen, dan steek je er zelf misschien ook nog wat van op! Oudere kinderen kunnen het boek zelf lezen en, als ze toch nog thuis zijn van school, de proefjes ook eens zelf proberen. Leuk en leerzaam tegelijk, ideaal in deze tijd van thuisonderwijs!

Monsterlijke Microben Facts

•  Leeftijd: vanaf 5 jaar
  • Aantal pagina’s: 64 pagina’s